دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

نظام های آموزشی در شرایط كرونا مسیر 100 ساله را یك شبه طی كردند
 
وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: نهادهای مرتبط با آموزش و یادگیری با توجه به كرونا، شرایط ویژه ای را تجربه كردند، به طوری كه در یك حركت غیر قابل باور، یك مسیر صدساله را یك شبه طی كردیم.
نظام های آموزشی در شرایط كرونا مسیر 100 ساله را یك شبه طی كردند وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: نهادهای مرتبط با آموزش و یادگیری با توجه به كرونا، شرایط ویژه ای را تجربه كردند، به طوری كه در یك حركت غیر قابل باور، یك مسیر صدساله را یك شبه طی كردیم.

به گزارش خبرنگار مهر، منصور غلامی صبح امروز در هشتمین كنفرانس ملی آموزش و توسعه منابع انسانی در عصر كرونا كه به صورت مجازی برگزار شد گفت: یك سال از شیوع ویروس كرونا گذشته است. ویروسی كه با تمام كوچكی اندازه، بزرگ ترین نظام های سیاسی، اقتصادی و درمانی را در دنیا به چالش كشیده است.

غلامی افزود: در این میان نهادهای مرتبط با آموزش و یادگیری شرایط ویژه ای را تجربه كردند، به طوری كه در برخی از كشورها از جمله ایران با وجود كاستی هایی كه وجود داشت و زیرساخت ها و شرایط فنی و مدیریتی كه آمادگی چندانی نداشتند در یك حركت غیر قابل باوری، یك مسیر صدساله را یك شبه طی كردیم.

وزیر علوم ادامه داد: كمبودهای فراوانی در راستای تحقق اهداف آموزشی و پرورشی در دوران ویروس كرونا وجود دارد، همچنین طراحی های آموزشی متناسب با شرایط فعلی بیماری راه طولانی را در پیش دارد.

غلامی ادامه داد: چنین ورودی به این دنیای جدید نداشتیم، آموزش های لازم را هم از قبل ندیده بودیم، و نقص های فنی ناشی از زیرساخت های اینترنتی و پهنای باند مورد نیاز، نیز مزید بر این كاستی ها و علت ها بود اما با این حال جریان آموزش و توسعه تعطیل نشد و تا حد زیادی توانست خود را با اتفاقات موجود هماهنگ كند.

وزیر علوم ادامه داد: اگر جریان های خلاقیت و نوآوری و كار جهادی و مسئولانه در جای جای نظام های مرتبط با آموزش و توسعه در سطح كشور در حركت نبود، توسعه آموزش عالی اتفاق نمی افتاد.

غلامی خاطرنشان كرد: امروز جای بسیار خرسندی دارد كه یكی از مبتكران جریان ساز این شرایط، كه سكاندار آموزش و توسعه سرمایه انسانی است در قالب انجمن علمی آموزش و توسعه تلاش های مرتبط با تقویت و ارتقای جایگاه آموزش را بكار بسته است.

وی ادامه داد: همه موجودات زنده و به طور خاص انسان، تنها با یادگیری می توانند زیستن و چگونه زیستن را بیاموزند. انسان می تواند از مباحث متعدد فكری و فلسفی تا روابط فردی، مدیریت بر خویشتن و همه نیازمندی های خود را از طریق یادگیری تأمین كند.

غلامی افزود: در این میان آنچه بیش از پیش ملموس و قابل توجه است شایستگی های انسان است، ركن اصلی برای تولید ثروت، توفیق در كسب و كار و همراهی در حركت چرخه های اقتصادی كشور آموزش است. لازم است كه وقتی از سرمایه های انسانی سخن به میان می آید مقصود چكیده دانش، تجربیات و ویژگی های منحصر به فرد جامعه باشد.

وی ادامه داد: روشن است كه اصطلاح سرمایه های انسانی بیش از بودن با شدن قرابت دارد و این یعنی انسان ها بدون آموزش و به خودی خود سرمایه نیستند، بلكه باید یك جریان هدفمند، درست و به هنگام به سرمایه شدن انسان ها كمك كند.

غلامی با اشاره به اینكه سرمایه شدن انسان ها یك كار كلیدی است، خاطرنشان كرد: آموزش افراد برای تبدیل شدن به سرمایه انسانی یك كار كلیدی و پیوسته خواهد بود و لازم است در كنار توسعه یادگیری ها در جهت شكوفایی سرمایه های انسانی و دیگر انواع سرمایه های مشهود از جمله سرمایه روان شناختی به سرمایه های اجتماعی هم بیش از پیش توجه كنیم، به طور مثال بحث سرمایه روانی كه دربرگیرنده مؤلفه های چهارگانه امید، خوش بینی، خوش كار آمدی و تاب آوری است به تقویت زیر ساخت های سرمایه انسانی كمك می كند.

وی یاد آورشد: انتظار می رود یك فرد متخصص یا ماهر در رشته خاصی داشته باشیم كه ضمن تسلط به كار فنی و تخصصی خود امیدوار هم باشد و در مسیر حركت خود كارآمدی و امید را از دست ندهد كه این موضوع قابل یاد دادن و یادگیری است.

غلامی افزود: به نظر می رسد در جهانی با چالش های فراوان مثل شیوع ویروس كرونا باید آموزش تمام ابعاد زندگی انسان مانند بعد فنی، روانی، اجتماعی و معنوی در دستور كار باشد تا ضمن پیشبرد اهداف و برنامه های عادی اقتصادی، افراد جامعه از سلامت روانی برخوردار باشند و با رضایت مندی از زندگی، سرمایه توانایی درست اندیشیدن و درست تحلیل كردن را به دست آورند.

وزیر علوم ادامه داد: افراد باید با تكیه بر سِلاح تخصص و مهارت و اخلاق حرفه ای و سلامت معنوی نقش خود را در جریان های متغیر و پرچالش بیابند و آموختن را همواره اولین وظیفه خود بدانند، زیرا تنها در این صورت است كه جریان شدن در توسعه سرمایه انسانی محقق می شود.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۱:۵۲ - ۲۸/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۴