دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

معاون وزیر بهداشت: طرح "پرستار پیگیر" در كشور اجرایی می شود
 
شیراز-ایرنا-معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با اشاره به طرح «پرستار پیگیر» به عنوان یكی از اولویت های این وزارتخانه كه به دانشگاه های علوم پزشكی ابلاغ شده است، گفت: این طرح، با هدف ارتقای خودمراقبتی در بیماران مبتلا به بیماری های غیرواگیر و مزمن انجام می شود.
معاون وزیر بهداشت: طرح شیراز-ایرنا-معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با اشاره به طرح «پرستار پیگیر» به عنوان یكی از اولویت های این وزارتخانه كه به دانشگاه های علوم پزشكی ابلاغ شده است، گفت: این طرح، با هدف ارتقای خودمراقبتی در بیماران مبتلا به بیماری های غیرواگیر و مزمن انجام می شود.

مریم حضرتی، سه شنبه در چهارمین كنگره بین المللی سلامت همراه كه به صورت برخط (آنلاین) در شیراز برگزار شد، با اشاره به مزایای این امر، افزود: با به كار بردن این شیوه، ضمن صرفه جویی در وقت و هزینه افراد، میزان مراجعه به بخش اورژانس كاهش می یابد و از بستری مجدد بیمار جلوگیری می شود.

وی اضافه كرد: همچنین كیفیت ارائه خدمات و رضایتمندی بیماران افزایش پیدا می كند، زیرا دسترسی به اطلاعات ضروری و حیاتی افزایش می یابد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی همچنین با اشاره به افزایش نیاز كاربرد سلامت دیجیتال در ارائه مراقبت های پرستاری در سال های آینده، تغییر ایجاد شده در الگوی بیماری ها و افزایش جمعیت سالمندی را در این زمینه موثر دانست و گفت: در سال 2000 میلادی، جمعیت سالمندان جهان حدود 600 میلیون نفر بود اما پیش بینی می شود این رقم در سال 2025 میلادی به یك و سه دهم میلیارد نفر و در سال 2050 این جمعیت به 2 میلیارد نفر برسد.

حضرتی، افزایش تقاضا و هزینه های مراقبتی برای ارائه مراقبت جامعه نگر را در روند افزایشی تقاضا برای مراقبت های غیر رسمی بسیار موثر دانست و اظهار داشت: برای ارائه مراقبت های مناسب، توانمندسازی افراد یك امر ضروری است و برای توانمندسازی افراد برای خودمراقبتی یا مراقبت از اعضای خانواده، از شیوه های مختلفی استفاده می شود.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت، سلامت دیجیتال را یكی از جنبه های مهم در ارتقای سلامت افراد در دنیای امروز دانست و گفت: در این زمینه تلاش شده صرف نظر از مرزهای جغرافیایی و موانع سازمانی، افراد به مراقبت های بهینه دسترسی داشته باشند كه یكی از مهمترین اهداف آن پوشش همگانی سلامت است، بنابراین بیشترین كاربردی كه این فناوری دارد بحث مراقبت در منزل است كه امكان تشخیص، درمان، آموزش و مشاوره به افراد را فراهم كرده است.

استفاده از ظرفیت های سلامت همراه در تریاژ بیماران سالمند

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی از تازه ترین كاربردهای این حوزه به تریاژ بیماران سالمند اشاره و بیان كرد: مبحث مراقبت و آموزش به سالمندان با استفاده از فناوری، از مباحث مهم در دنیا به شمار می آید و مطالعات نشان می ‍دهد كه این فناوری می تواند مدت اقامت برخی از مبتلایان به اختلالات مزمن تنفسی در بیمارستان را از 10 روز به پنج روز كاهش دهد.

تریاژ، به معنای فرآیند اولویت بندی بیماران برای بهره مندی از درمان است كه بر اساس شدت وخامت حال بیمار انجام می شود.

حضرتی، ادامه داد: در قالب طرح "پرستار پیگیر" نیز وضعیت سلامت بیمار پس از ترخیص از بیمارستان در فواصل زمانی از پیش تعیین شده، پیگیری می شود كه با توجه به وضعیت و شرایط بیمار ممكن است تا یك سال از طریق تماس تلفنی یا سایر راه های ارتباطی غیرحضوری ادامه یابد.

او بیان كرد: طرح "پرستار پیگیر" در حال حاضر در چند دانشگاه علوم پزشكی كشور اجرایی شده كه یكی از این دانشگاه ها، دانشگاه علوم پزشكی شیراز است كه مانند همیشه پیشرو است.

فعالیت حدود یك هزار مركز مراقبت در منزل

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حال حاضر حدود یك هزار مركز مراقبت در منزل وجود دارد كه حدود 561 مركز در زمان شیوع كووید19 به طور فعال به بیماران مبتلا به این بیماری خدمات رسانی می كنند و حدود 70 هزار خانواده از مراقبت های این مراكز بهره مند شده اند، این خدمات كاهش مراجعه به بیمارستان ها و افزایش رضایتمندی بیماران و خانواده ها را به همراه داشته است.

تاكید بر مشاركت مراكز دانشگاهی در توسعه زیرساخت های سلامت همراه

رییس دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز در این كنگره بیان كرد: در زمینه فعالیت های مجازی انجام شده در ارتباط با موضوع كووید19 و همچنین موضوع پرونده های الكترونیك سلامت، فعالیت ها و همكاری های خوبی از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با حوزه سلامت كشور انجام شده است.

مهرزاد لطفی، با تببین نقش مهم فناوری تلفن های هوشمند و سلامت همراه در ابعاد مختلف زندگی افراد، گفت: نرم افزارها و فناوری های سلامت همراه به دلیل ارتباط با سلامت عمومی جامعه مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است.

رییس دانشگاه علوم پزشكی شیراز اظهار داشت: اهل فن و دانشگاه ها باید كمك كنند تا با تولید و گسترش این نرم افزارها، از این فناوری ها به شكل درست استفاده شود و یكی از زمینه هایی كه می تواند به این امر كمك كند، برگزاری اینگونه رویدادهای علمی است.

لطفی، محورهای این كنگره را از موضوع های مهم حوزه سلامت برشمرد و افزود: مباحثی مانند تعذیه، سلامت سالمندان، بیماری های مزمن، كووید19 كه اكنون تمام دنیا با آن مواجه است، موضوع تصویربرداری پزشكی و رادیولوژی، همچنین مبحث تاثیر هوش مصنوعی در حوزه سلامت، می تواند در ارتقای سلامت عمومی جامعه بسیار موثر واقع شود.

وی، با تاكید بر منطقه ای و بومی سازی خدمات سلامت گفت: در حال حاضر مهندسان خبره و مراكز دانشگاهی توانمندی در كشور فعالیت دارند كه می توانند با تولید نرم افزارهای سلامت همراه به مراقبت و درمان بهتر بیماری ها كمك كنند و با توجه به وسعت این حوزه، با همفكری و هم اندیشی، می توان به نتایج خوبی در حوزه سلامت رسید.

لطفی، همچنین بر ضرورت مشاركت مراكز دانشگاهی و علمی كشور در توسعه زیرساخت های سلامت همراه تاكید و اظهار امیدواری كرد، نتایج موضوع ها و بحث های ارایه شده در این كنگره سه روزه، در سراسر كشور الگوبرداری شود و به مرحله اجرا برسد.

بهره مندی از ظرفیت بالای استفاده از تلفن همراه در مسیر ارتقای سلامت

رییس چهارمین كنگره بین المللی سلامت همراه شیراز، هم بیان داشت: در جهان امروز، شاهد یك تحول بزرگ در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات هستیم و كشور ما هم در این زمینه مانند كشورهای جهان، شاهد تغییرات شگرفی بوده است.

كامران باقری لنكرانی، با بیان اینكه در سال 1392 حدود 2 میلیون تلفن همراه هوشمند در كشور وجود داشت، افزود: در سال 1397 این رقم با افزایش 26 برابر به حدود 53 میلیون تلفن رسید و آخرین پیمایشی كه در كشور انجام شده، بیانگر این است كه بیش از 90 درصد افراد بالای 15 سال از تلن همراه استفاده می كنند و از این تعداد، 75 درصد تلفن هوشمند دارند كه ظرفیت های بزرگی را برای ارتباطات و فناوری اطلاعات فراهم می كند.

رییس مركز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشكی شیراز، اضافه كرد: به موازات جهش در زیرساخت ها و دسترسی ها، زمینه های استفاده مناسب برای بهبود كیفیت زندگی از این فناوری ها انجام نشده و در دنیا نیز شاهد این موضوع هستیم.

باقری لنكرانی ادامه داد: گزارشی كه از سوی سازمان بهداشت جهانی منتشر شده نشان دهنده این است كه با وجود توانمندی بالای حوزه سلامت همراه، اما از این ظرفیت به صورت واقعی كمتر استفاده شده و بیشتر پروژه های تجاری كه با كیفیت سلامت ارتباطی ندارد، انجام شده و برخی پروژه ها نیز در سطح تحقیقات و مطالعات اولیه باقی مانده و گسترده نشده است.

رییس مركز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشكی شیراز، اضافه كرد: همه گیری كووید19 كه جهان از آبان سال 98 با آن مواجه شده است با تمام تلخی هایی كه داشته و تغییرات بسیاری كه در سطح زندگی ایجاد كرده، اما فرصتی برای فعالیت های مجازی و استفاده از فناوری های اطلاعات و سلامت همراه فراهم كرده است.

لنكرانی ادامه داد: در یك سال گذشته، بخش مهمی از مراقبت های سلامت به سمت مراقبت های غیرحضوری و مراقبت های همراه رفته است، اما این جهت گیری به صورت كلان نبوده و باید برای بهبود كیفیت آن و رسیدن به هدف ارتقای خدمات سلامت، تلاش شود.

استفاده از فناوری اطلاعات در مسیر سلامت عمومی با رعایت اخلاق و محرمانگی

رییس چهارمین كنگره بین المللی سلامت همراه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راه اندازی این كنگره از حدود 6 سال پیش گفت: با توجه به اینكه با یك واقعیت و توانمندی بزرگ به نام فناوری اطلاعات در زمینه سلامت همراه مواجه هستیم، در این كنگره تلاش می شود تا از این توانمندی بهتر بهره گیریم.

لنكرانی اضافه كرد: در دوره های مختلف برگزاری این كنگره شاهد بهبود رویكرد طراحان و شركت های دانش بنیان فعال در حوزه سلامت بوده ایم، مسوولان نیز توجه بیشتری به این موضوع داشته اند و مردم آگاهی بالاتری از حوزه سلامت همراه یافته اند، اما با نقطه آرمانی فاصله زیادی داریم و امیدواریم به نحوی عالمانه، با توجه به مستندات موجود و رعایت تمام نكات مانند اخلاق، محرمانگی و بحث های جامعه شناسانه، این شكاف را پُر كنیم و به نقطه آرمانی برسیم.

ارسال 246 مقاله علمی به كنگره سلامت همراه شیراز

دبیر چهارمین كنگره بین المللی سلامت همراه شیراز نیز در این آیین بیان داشت: 246 مقاله به این كنگره ارسال شده كه با داوری های صورت گرفته، 187 مقاله شامل 160 مقاله به صورت پوستر و 27 مقاله به صورت سخنرانی برای ارائه در رویداد علمی پذیرفته شده است.

جلیل معصومی افزود: با اطلاع رسانی در زمینه برگزاری این كنگره، 14 دانشگاه داخل كشور و 6 دانشگاه خارج كشور در این كنگره مشاركت یافتند و شماری از استادان این دانشگاه ها در مدت سه روز موضوع های مختلف را ارائه می كنند.

به گفته وی، در این كنگره سه روزه، 78 سخنران اصلی حضور دارند كه 11 نفر از آنها از استادان خارجی هستند.

معصومی اضافه كرد: محورهای هشت گانه این كنگره شامل، رویكرد پیشگیری، كنترل و درمان كووید19، خدمات بیمار محور در سلامت همراه، كارآفرینی، سرمایه گذاری و بازاریابی در سلامت همراه، كاربرد فناوری سلامت همراه در توانبخشی، «كاربرد فناوری سلامت همراه در تغذیه، «سیستم ارتقای سلامت و سلامت همراه، كاربرد سلامت همراه در تصویربرداری پزشكی و نقش سلامت همراه در مراقبت از سالمندان است.

برگزاری هفت میزگرد تخصصی و چهار كارگاه آموزشی تخصصی در حوزه سلامت همراه

وی، با بیان در مدت سه روز برگزاری این كنگره، هفت میزگرد تخصصی و چهار كارگاه آموزشی تخصصی در حوزه سلامت همراه برگزار می شود، گفت: برای تعدادی از این كارگاه ها و میزگردها مجوز بازآموزی پزشكان و مجوز امتیاز آموزش ضمن خدمت برای كاركنان كسب شده است.

رییس مركز رشد فناوری دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، افزود: همچنین در چهارمین كنگره بین المللی سلامت همراه شیراز، نمایشگاه ارئه ایده ها و محصولات مرتبط یا سلامت همراه و همچنین مسابقه نرم افزارها (اپلیكیشن های) برتر پیش بینی شده است.

معصومی اضافه كرد: برای بخش نمایشگاه و مسابقه، 34 اپلیكیشن به كنگره ارسال شده و در پایان این گردهمایی علمی از اپلیكیشن ها و مقاله های برتر كه از سوی داوران انتخاب خواهند شد، تقدیر می شود.

برچسب ها
- دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز
- وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی
- فارس
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۲۰:۰۶ - ۲۸/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۷