دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

وزیر بهداشت: حوزه توانبخشی نیازمند جهش و اقدمات علمی نوآورانه است
 
شهرری - ایرنا - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی بر تقویت حوزه توانبخشی در كشور تاكید كرد و گفت: این حوزه نیازمند جهش و اقدامات علمی و نوآورانه است.
وزیر بهداشت: حوزه توانبخشی نیازمند جهش و اقدمات علمی نوآورانه است شهرری - ایرنا - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی بر تقویت حوزه توانبخشی در كشور تاكید كرد و گفت: این حوزه نیازمند جهش و اقدامات علمی و نوآورانه است.

به گزارش ایرنا، دكتر بهرام عین اللهی روز پنجشنبه در بازدید سرزده از بیمارستان روانپزشكی رازی اظهار داشت: متاسفانه حوزه توانبخشی خیلی توجه نشده است و در دنیای امروز كه همه در مقوله های سلول های بنیادی و بایوتكنولوژی سیر می كنند، ما در حوزه توانبخشی در سطح پایینی هستیم و نیاز به جهش و یكسری كارهای علمی و نواورانه داریم كه از دنیای بیرون عقب نمانیم.

وی افزود: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در مقوله پزشكی چیزی از كشورهای خارجی كم ندارد و پیشرفت های خوبی در این زمینه حاصل شده است مثلا در مقوله كرونا بسیار جلوتر هستیم و شاخص های بهتری داریم.

این مسئول خاطرنشان كرد: بسیاری از روش هایی كه در مراكز توانبخشی و مركز رازی استفاده می شود قدیمی بوده و باید به رزورسانی شود.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشكی اضافه كرد: باید فرآیندها بازنگری و روش هایی كه امروز در نگهداری از بیماران روانپزشكی به كار گرفته می شود بسیار قدیمی شده و باید همواره به این موضوع توجه كنیم كه بیمار روانی نیز بیمار و طراحی اینگونه آسایشگاه ها اشتباه است.

وی ادامه داد: وقتی بیماران روان پزشكی را از سایر بیماران جدا می كنیم به آنها تلقین می شود كه با بقیه متفاوت هستند، نسبت به درمان انگیزه كمتری از خود نشان می دهند.

عین اللهی گفت: در مبحث درمان بیماران روانپزشكی رفتار درمانی بسیار مهمتر از داروهایی است كه آنها مصرف می كنند، بنابراین باید بر مقوله رفتاردرمانی بیشتر تمركز كنیم؛ به همین دلیل جدا كردن بیماران روانپزشكی اقدام اشتباهی است این بیماران باید در بیمارستان های عمومی دیده شوند و با سایر بیماران تعامل داشته باشد تا به این امر پی ببرند كه آنها هم مانند بیماران دیگر می توانند بهبود یابند.

باید به معلولان توجه بیشتری شود

عین اللهی ادامه داد: در حوزه معلولان نیز بسیار عقب هستیم و مشكلات زیادی داریم و بخش زیادی از این مشكلات مربوط به وزارت بهداشت نیست، این موضوعات باید در شورای عالی سلامت پیشنهاد شده و با حضور ارگان های ذیربط در مقوله معلولین راهكارهای جدیدی اندیشیده شود.

وی ادامه داد: معلول هم یك انسان است و حق استفاده از امكاناتی كه سایر شهروندان از آن استفاده می كنند را دارد، آنان باید همانند سایر شهروندان بتوانند با سهولت در سطح شهر رفت و آمد كنند و تمام اموراتشان را انجام دهند.

وزیر بهداشت تاكید كرد: در مورد بیماران روانپزشكی جدا كردن بیماران قابل درمان و غیرقابل درمان نیز یك ضرورت است بیماران غیرقابل درمان تنها نیاز به یك سرپرستی دارند كه آن نیز باید با جلساتی كه با بهزیستی تشكیل می شود تكلیفشان مشخص شود. اما در مورد بیمارانی كه قابل درمان هستند نیازمند یك طراحی ویژه هستیم، باید در مقوله كار درمانی برای این بیماران بیشتر كار شود.

هدف دولت رسیدگی به جنوب تهران است

وی اولویت وزارت بهداشت را رسیدگی به مناطق محروم تهران خواند و گفت: در جنوب شهر تهران محرومیت پزشكی زیادی وجود دارد و تراكم جمعیت در این منطقه بیشتر است و اكثر امكانات در شمال تهران واقع شده و یك نابرابری بین جنوب و شمال تهران در طول زمان ایجاد شده است.

این مسئول افزود: هدف دولت رسیدگی به جنوب تهران است هفته پیش در ملارد یك پروژه درمانی پیش از آن نیز در رباط كریم 2 پروژه درمانی را افتتاح كرده بودیم. سیاست وزارت بهداشت این است كه جنوب شهر تهران را از امكانات درمانی برخوردار كند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ادامه داد: پیشنهاد ما این است كه ساختمان جدید مركز رازی به یك بیمارستان عمومی تبدیل شود وزارت بهداشت نیز در مقوله تجهیزات حمایت كافی را خواهد داشت و چنانچه این اتفاق بیفتد می تواند این منطقه را پوشش دهد و با این روش بیمار روانپزشكی وارد بیمارستان عمومی شده و با دیگر بیماران تعامل خواهد داشت. در زمینه نیروی انسانی نیز وزارت بهداشت حمایت كافی را دارد.

وی در خصوص تشكیل پژوهشگاهی مربوط به بیماری های روانپزشكی گفت: مهمترین موضوع این است كه ما متوجه شویم كه اصلاً چرا باید بیماری های روانپزشكی ایجاد شود چه عواملی منجر به ایجاد این اختلالات می شود كه بتوانیم در مقوله پیشگیری اقدامات لازم را انجام دهیم و می توان یك پایگاه جامع پیشگیری راه اندازی كرد و در آن تمام دانشمندان حضور پیدا كنند.

عین اللهی ادامه داد: نكته دیگر اینكه ما چیزی داریم كه غربی ها ندارند و آن هم پایگاه های معنوی كشور است در این زمینه می توان از علما و دانشمندان حوزه استفاده كرد تا از فواید سلامت معنوی در درمان بیماران بهره برد، می توانیم بومی سازی كنیم و از امكانات و پتانسیل هایی كه خودمان داریم نیز بهره ببریم.

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی همچنین در بازدید از بیمارستان فیروز آبادی دستور داد تا یك ماه آینده بخش های تازه تاسیس این بیمارستان آغاز به كار كند.

به گزارش ایرنا، مركز آموزشی – درمانی روانپزشكی رازی كه در منطقه امین آباد شهر ری واقع شده، بزرگترین و قدیمی ترین مركز روانپزشكی منطقه خاورمیانه است كه تحت پوشش دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و با بهره گیری از توان تخصصی متخصصان و اساتید دانشگاه و كادری مجرب، انواع اختلالات اعصاب و روان را بصورت سرپایی (كلینیك ها) و بستری در بخش های مختلف، درمان می كند.

خدمات مشاوره روانشناسی، كاردرمانی، كار درمانی، مددكاری (اعضای تیم درمان و توانبخشی) و انواع خدمات پاراكلینیكی همچون دندان پزشكی، رادیولوژی، آزمایشگاه، نوار قلب، الكتروآنسفالوگرافی و فیزیوتراپی، از دیگر خدمات مركز روانپزشكی رازی است كه به مددجویان و بیماران بستری و مراجعان بصورت سرپایی ارائه می شود.

این مركز تخصصی روانپزشكی كه در سال 1297 شمسی در وسعتی حدود یكصد هكتار و در شرق شهر ری و دامنه جنوبی كوه بی بی شهربانو نزدیك بخش امین آباد تاسیس شد، از سال 1374 تحت نظارت مستقیم دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی قرار گرفت و هم اكنون 1100 بیمار اعصاب و روان تحت درمان اعضای هیات علمی این دانشگاه كه از جمله متخصصان بنام كشور می باشند، قرار دارند.

برچسب ها
- شهرستان ری
- بیماری روان پزشكی
- بهرام عین اللهی
- وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشكی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۳:۵۸ - ۱۹/۱۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۸