دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

40 درصد دانش آموزان استثنایی امكان استفاده از بستر فضای مجازی را ندارند
 
40 درصد دانش آموزان استثنایی امكان استفاده از بستر فضای مجازی را ندارند
رییس آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان گفت: با گذشت حدود یكسال از شیوع ویروس كرونا و تغییر آموزش ها از حضوری به مجازی، هنوز بستر مناسبی برای دانش آموزان استثنایی به وجود نیامده است.
محسن الماسی افزود: درحوزه آموزش و پرورش استثنایی مشكلات بسیار بیشتر است و با این وجود در رسانه ملی هنوز ساعت های خاصی برای آموزش دانش آموزان استثنایی اختصاص داده نشده است.

وی گفت: تلاش این سازمان ارائه خدمات آموزشی است كه دانش آموزان از تحصیل باز نمانند اما فقط برای دانش آموزان ناشنوا یك مترجم برای برخی دروس قرار داده شده است و به زبان اشاره مطالب را ترجمه می كند.

رییس آموزش و پرورش استثنایی اصفهان افزود: شبكه آموزشی شاد نیز با اینكه ظرفیت بومی است و از امنیت بالایی هم برای دانش آموزان برخوردار است هنوز اشكالاتی برای استفاده دانش آموزان استثنایی دارد كه قول داده شده است كه در برنامه شاد3 برطرف شود و بتوانند نرم افزار گویا برای دانش آموزان نابینا نصب كنند.

الماسی یادآور شد: 40 درصد دانش آموزان استثنایی امكان استفاده از بستر فضای مجازی را ندارند و تلاش این است كه از طریق درسنامه های مكتوب و یا آموزش های حضوری و با رعایت پروتكل های بهداشتی، دانش آموزان شرایط حضور پیدا كنند.

وی بیان داشت: یكی از مهمترین وظایف آموزش و پرورش استثنایی بحث توانبخشی دانش آموزان است زیرا در فضای مجازی امكان ارائه خدمات توانبخشی وجود ندارد و اولیا باید به صورت حضوری فرزندانشان را برای گفتار و كار درمانی به مدارس بیاورند تا نیروهای متخصص با آنها كار كنند.

رییس آموزش و پرورش استثنایی اصفهان افزود: یكی دیگر از مشكلات این است كه دانش آموز ناشنوا باید حركت لب معلم یا فردی را كه می خواهد با او ارتباط برقرار كند ببیند ولی وقتی معلم ماسك زده، امكان دیدن حركت لب وجود ندارد و ممكن است ارتباط ناقص و یا برداشت نامفهوم از مطلب ارائه شده اتفاق بیفتد.

وی از دیگر مشكلات آموزش مجازی را نبود امكان داشتن تبلت و گوشی برای دانش آموزان عنوان كرد و گفت: تلاش زیادی از طرف اداره كل آموزش و پرورش و هم سازمان استثنایی كشور صورت گرفته تا بتوان دانش آموزان را در تامین زیرساخت های مورد نیاز زیر پوشش قرار داد ولی با توجه به ناگهانی بودن این شرایط آمادگی لازم در بحث آموزش دانش آموزان وجود ندارد.

الماسی ادامه داد: از طرفی به دلیل مشكلات اقتصادی مشاركت خیران كاهش یافته است ولی با این وجود 135 دستگاه تبلت و گوش با كمك آنان تامین شده و در اختیار دانش آموزان استثنایی قرار گرفته است.

وی نیاز استان اصفهان را دستكم هزار و 200 دستگاه تبلت عنوان كرد و گفت: با تدابیر اندیشیده شده حدود 700 دستگاه تا قبل از پایان امسال در اختیار دانش آموزان استثنایی استان قرار می گیرد.

وی نداشتن سواد رسانه ای والدین را از دیگر مشكلات دانش آموزان استثنایی عنوان كرد و گفت: این موضوع شامل دانش آموزان عادی هم می شود و خیلی از اولیا توانایی استفاده از بستر سخت افزاری و نرم افزاری را ندارند و این ارتباط را سخت می كند و فرد دچار مشكل می شود و معلم نمی تواند به راحتی ارتباط بگیرد.

این مسوول افزود: تنوع و گوناگونی دانش آموزان استثنایی در گروه های مختلف یكی از عوامل تاثیرگذار است یعنی یك معلم پایه اول ابتدایی در مدارس عادی وقتی تدریس می كند تمام بچه های عادی می توانند همزمان با یك روش دروس را فرا بگیرند ولی در مدارس استثنایی، یك معلم برای هریك از دانش آموزان باید تدریس جداگانه ارائه دهد.

وی یكی دیگر از مشكلات خیلی خاص دانش آموزان استثنایی را امور درمانی و رفتاری عنوان كرد و گفت: چون دانش آموزان در مدرسه حضور ندارند كنترل رفتار آنها برای خانواده مشكل ساز است و امكان تنش های داخلی بین دانش آموز و والدین ممكن است پدید آید.

الماسی افزود: آموزش های غیرحضوری قابل قیاس با حضوری نیست زیرا ارتباطات چهره به چهره، تعاملات اجتماعی دانش آموزان با یكدیگر، ارتباط و تاثیرات آنها از گروه همسالان و جست و خیزهای دوران كودكی نمودار رشد دانش آموزان را كامل می كرد كه در شرایط فعلی محدود شده است.
منبع خبر:
تابناک
   تاریخ: ۱۶:۵۹ - ۲۹/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۰