دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

250 كودك در استان همدان عضو انجمن اوتیسم هستند
 
همدان-ایرنا- مسئول انجمن حمایت از كودكان اُتیسم استان همدان گفت: 250 كودك عضو انجمن اُتیسم از شهرستان های مختلف استان هستند كه بیشتر این افراد را پسران تشكیل می دهند.
250 كودك در استان همدان عضو انجمن اوتیسم هستند همدان-ایرنا- مسئول انجمن حمایت از كودكان اُتیسم استان همدان گفت: 250 كودك عضو انجمن اُتیسم از شهرستان های مختلف استان هستند كه بیشتر این افراد را پسران تشكیل می دهند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی همدان «داوود پناهی» با اشاره به اینكه از 250 كودك عضو انجمن اوتیسم از شهرستان های مختلف استان، 50 كودك دختر و 200 نفر نیز پسر هستند افزود: اوتیسم، اختلالی رشدی است كه مهارت های كلامی و غیركلامی ارتباطی و تعامل اجتماعی را تحت تأثیر قرار می دهد و نشانه های آن در بیشتر موارد، پیش از سه سالگی شروع می شود.

وی به زمان طلایی تشخیص اوتیسم اشاره كرد و ادامه داد: 2 تا هفت سالگی بهترین زمان تشخیص این اختلال است زیرا مغز این كودكان در این سن آمادگی بهتری برای دریافت توانبخشی ها دارد.

مسئول انجمن حمایت از كودكان اوتیسم استان همدان با بیان اینكه اوتیسم درمان قطعی ندارد و تنها با امور توانبخشی می توان علائم آنها را تلطیف كرد ابراز امیدواری كرد كه خانواده ها نسبت به این موضوع حساسیت نشان دهند زیرا با مداخلات درمانی زود هنگام می توان علائم كودك را بهبود بخشید و آنها را بهتر وارد جامعه كرد.

پناهی اظهار داشت: انجمن حمایت از كودكان اوتیسم خدمات غربالگری كودكان، گفتار درمانی، كار درمانی و روانپزشكی را در صورت مراجعه خانواده ها برای كودكان انجام می دهد و علائم طیف اوتیسم در كودك با بازگو كردن علائم توسط خانواده ها تشخیص داده می شود.

وی با بیان اینكه برخی خانواده ها هنگام مطلع شدن وضعیت كودكشان از اوتیسم بسیار متعجب می شوند تصریح كرد: ابتدا به خانواده ها برای پذیرش بیماری كودكشان مشاوره داده می شود تا بتواند با امور گفتار درمانی، رفتار درمانی و كار درمانی و سایر امور با جامعه وفق داده شود.

مسئول انجمن حمایت از كودكان اوتیسم استان همدان با تاكید بر اینكه كودك توسط روانپزشك مورد بررسی و معاینه قرار می گیرد افزود: به طور معمول به كودكان قبل از سن پنج سالگی دارو تجویز نمی شود و تجویز دارو به طیف درگیری وی با اوتیسم بستگی دارد.

پناهی تصریح كرد: از نشانه های بارز اوتیسم عدم ایجاد ارتباط چشمی و ضعف در كلام است كه این كودكان حركات كلیشه ای انجام می دهند و یا هنگام بازی با اسباب بازی هایشان درست بازی نمی كنند.

وی افزود: این كودكان علایق عجیبی به اشیا منزل دارند و با محدودیت كلامی مواجه هستند كه خانواده ها در صورت مشاهده این علائم می توانند به انجمن مراجعه كنند.

مسئول انجمن حمایت از كودكان اوتیسم استان همدان خاطرنشان كرد: كودكان با علائم شدید ابتلا به اوتیسم نمی توانند خدمات آموزشی دریافت كنند ولی به كودكان طیف متوسط و خفیف در كنار آموزش خدمات توانبخشی آموزش های هدفمند ارائه می شود.

وی با اشاره به اینكه مدارس مختص این كودكان برای آموزش مناسب نیست گفت: این كودكان از رفتارهای كودكان مشابه خود تقلید می كنند كه این نوع آموزش ها به آنها آسیب می رساند و موجب نارضایتی خانواده های دارای كودكان اوتیسم شده است.

امسال از 28 مارس تا سوم آوریل (هشتم تا 14 فروردین) هفته جهانی اوتیسم نامگذاری شده است.

برچسب ها
- افراد دارای اتیسم
- دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی همدان
- شهر همدان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۴:۳۹ - ۱۶/۰۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۲