دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

«اضطراب ورود به مدرسه» با از سرگیری آموزش حضوری/مقاومت برخی دانش آموزان برای رفتن به مدرسه
 
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور با بیان اینكه با توجه به دو سال آموزش آنلاین و خو گرفتن دانش آموزان به این نوع آموزش، در حال حاضر آموزش حضوری و رفتن به مدرسه برای برخی "اضطراب آور" شده است، گفت: بررسی های ما نشان می دهد كه برخی از دانش آموزان با از سر گیری آموزش حضوری "اضطراب ورود به ...
«اضطراب ورود به مدرسه» با از سرگیری آموزش حضوری/مقاومت برخی دانش آموزان برای رفتن به مدرسه دكتر محمد حاتمی در گفت گو با ایسنا، با اشاره به لزوم توجه وزارت آموزش و پروش به "اضطراب ورد به مدرسه" در برخی دانش آموزان با از سر گیری آموزش حضوری در مدارس، اظهار كرد: بررسی های ما نشان می دهد كه در حال حاضر در بین برخی دانش آموزان مقاومت هایی برای ورود به مدرسه وجود دارد. دانش آموزان طی دو سال قرنطینه با آموزش آنلاین خو گرفته و به شرایط این نوع آموزش عادت كرده بودند و تغییر هر عادت و خو گیری قطعا نگرانی و اضطراب هایی را به همراه دارد.

وی با بیان اینكه كادر مدرسه و معلمان باید شرایط را برای رفع این اضطراب در دانش آموزان با استفاده از" شیوه های آرام بخشی" فراهم كنند، ادامه داد: كادر مدرسه و اولیاء باید با دانش آموزان دچار اضطراب مدارا كنند تا دانش آموزان بتوانند كم كم با شرایط جدید خو گرفته و خود را تطبیق دهند. معمولا در مدارس و كلاسهای درس قوانین و مقرراتی وجود دارد كه این سخت گیری ها با توجه به خو گرفتن دانش آموزان به آموزش آنلاین اضطراب آور است و در این راستا باید با دانش آموزان همراهی شود.

به گفته رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور دوران قرنطینه و محدودیت های ارتباطی حاصل از پاندمی كووید 19 منجر به ایجاد كمبودهایی در فرآیند رشد روانی و اجتماعی دانش آموزان شده و از این رو لازم است آموزش و پرورش با حضوری شدن آموزش ها كمبودهای پیشین را رفع كند.

حاتمی معتقد است كه با توجه به محدودیت های ایجاد شده در دو سال آموزش آنلاین دانش آموزان، در حال حاضر شكل گیری یك "همدلی" میان معمان و دانش آموزان بسیار حائز اهمیت است تا دانش آموزان بتوانند مسائل و مشكلات خود را به راحتی با معلمان مطرح كرده و پاسخ ابهامات خود را بگیرند.

وی تصریح كرد: در این راستا مدارس باید برنامه های "برانگیزاننده ای" برای بچه ها داشته باشد تا دانش آموزان آموزش در مدرسه را انتخاب كرده و به آموزش در خانه ترجیح دهند. این برنامه های برانگیزاننده می توانند شامل برنامه های مشاركتی، ورزشی و اجتماعی باشند تا دانش آموزان به تدریج به آموزش حضوری خو بگیرند. درواقع در شرایط فعلی باید به برنامه های جنبی برای دانش آموزان به اندازه برنامه های آموزشی اهمیت داده شود.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور در بخش دیگر سخنان خود نقش والدین و خانواده ها در افزایش انگیزه دانش آموزان برای آموزش حضوری را مهم دانست و این را هم گفت كه والدین باید در خانه محیط آرام بخشی را برای بچه ها ایجاد كنند و با افزایش انگیزه و نشاط آنها كمك كنند تا دانش آموزان بتوانند از این شرایط عبور كنند.

حاتمی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اهمیت توجه به كار مشاوران مدارس و با بیان اینكه مشاورین مدارس باید منشاء نقص و مشكلات و مسائل دانش آموزان را پیدا كرده و در صدد رفع این مسائل برآیند، افزود: مطابق با شاخص های سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور، روانشناسان و مشاوران مدارس بعضا صلاحیت لازم برای ارائه راهكار به دانش آموزان و تلاش برای رفع مشكلات آنها را ندارند و از همین رو نیز هست كه علیرغم حضور مشاور در مدارس اما بعضا آسیب های روانی و اجتماعی دانش آموزان رو به افزایش هم می رود.

وی با بیان اینكه مشاوره باید یك ركن اصلی مدرسه باشد، تصریح كرد كه مشاوران فعلی مدارس، مساله ارائه مشاوره به دانش آموزان را جدی نمی گیرند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور توضیح داد: در حال حاضر حدود 20 هزار مشاور مدرسه در وزارت اموزش و پرورش داریم كه حتی تحصیلات بیشتر این افراد رشته های مرتبطی نظیر علوم تربیتی و یا روانشناسی نیست. بعضا چون این افراد در بحث آموزش موفق نبوده اند در سمت مشاور مدرسه در حال خدمت اند و هیچ تحصیلات مرتبطی با روانشناسی ندارند و از این بین 6 یا 7 هزار نفر شاخص های حرفه ای مد نظر سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور را دارند.

حاتمی در پایان سخنان خود با اشاره به طرح "روانشناس و مدرسه" كه توسط سازمان نظام روانشاسی و مشاوره كشور تدوین و به وزارت آموزش و پروش پیشنهاد داده شده است، گفت: باید در حال حاضر این طرح به اجرا در آید و ما آماده همكاری با وزارت آموزش و پرورش در این راستا هستیم. بر اساس این طرح، سازمان قادر است تا روانشناسان عضو خود را در تمام مدارس كشور به صورت پاره وقت و برای كمك به رفع مشكلات دانش آموزان و تعامل بهتر با آنها به كار گیرد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۹:۲۹ - ۱۷/۰۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۱