دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

بایدها و نبایدهای فعالیت بدنی در ماه مبارك رمضان
 
دكتری مدیریت راهبردی در ورزش، بایدها و نبایدهای فعالیت بدنی در ماه مبارك رمضان را مطرح كرد.
بایدها و نبایدهای فعالیت بدنی در ماه مبارك رمضان شمس غفاری در گفت وگو با ایسنا گفت: روزه داری باعث حفظ طراوت ذهنی و شادابی و سلامت جسمی می شود و ورزش نیز نه تنها با روزه منافات ندارد، بلكه اگر به صورت صحیح و اصولی انجام شود، فرد روزه دار در مقابل خستگی ها و دشواری های روزه به ویژه در هوای گرم مقاوم تر می شود.

وی با بیان اینكه ورزش در ماه رمضان، از تجمع چربی در بدن جلوگیری و عمل سوخت و ساز را تسهیل می كند، افزود: همچنین ورزش علاوه بر تأثیر مثبت بر توانایی های جسمانی، سهم زیادی در افزایش قدرت یادگیری و توانایی های ذهنی انسان دارد.

غفاری با بیان اینكه ورزش در ماه رمضان آسیبی به شما نمی رساند؛ اگر بهترین زمان برای ورزش كردن در ماه رمضان را بدانید، تصریح كرد: ورزش كردن، راهی مناسب برای سلامت و لذت بردن بیشتر از این ماه است.

نایب رئیس بانوان هیات ورزش های دانشگاهی استان اردبیل با بیان اینكه اگر فرد اصول تغذیه ای صحیح را رعایت كند، می تواند در كنار روزه داری به ورزشی منظم و ملایم نیز بپردازد و این گونه سلامت جسمی خود را تأمین نماید، ادامه داد: البته باید این نكته مهم را در نظر داشته باشید كه قطع تمامی فعالیت ها به مدت یك ماه، ممكن است قدرت و استقامت قلبی ـ عروقی انسان را با مشكل مواجه سازد.

وی با بیان اینكه برای جلوگیری از ضعف قوای جسمانی در ماه رمضان باید از انجام حركات سنگین ورزشی اجتناب كرد، گفت: فعالیت زیاد فرد روزه دار در ماه رمضان، به صرف انرژی بیشتر و افزایش تعریق طی ساعات روز منجر می شود كه می تواند موجب عطش فراوان و افت فشارخون فرد شود. با كاهش شدت برنامه ورزشی، می توان فعال ماند و درعین حال انرژی خود را از دست نداد، به عنوان مثال اگر همیشه می دویدید، آنرا به پیاده روی سریع تبدیل كنید، یا اگر همیشه به مدت یك ساعت ورزش می كردید، زمان آنرا بسته به قدرت جسمانی خود به 30 تا 45 دقیقه كاهش دهید.

غفاری با بیان اینكه نكته مهم آن است كه در این ماه به ورزش ادامه داد، گفت: ثبات و تداوم فعالیت بدنی، عنصری كلیدی برای حفظ سلامت و تناسب اندام است كه نباید فراموش شود. با اینكه شاید در ماه مبارك رمضان، فرصت زیادی برای ورزش و انجام تمرینات بدنی نباشد، اما همین 20 دقیقه فعالیت هم كمك زیادی به حفظ سلامت و وزن مناسب می كند و اینگونه پس از ماه رمضان برگشتن به برنامه ورزشی عادی ساده تر خواهد بود، لازم نیست كه یك ساعت تمام و به همان شدت سابق ورزش كنید، فقط همانقدر كه می توانید تلاش كنید تا در طول این ماه نیز تداوم برنامه ورزشی را حفظ كرده باشید.

این دكتری مدیریت راهبردی در ورزش اضافه كرد: به جای اینكه هر زمان راحت بودید ورزش كنید، زمانی را انتخاب كنید كه بیشترین میزان انرژی را دارید و ورزش لطمه ای به روزه شما نمی زند، مثلاً شاید راحت تر باشید اگر در هنگام سحر 20 دقیقه زودتر از خواب بلند شوید و قبل از خوردن سحری ورزش كنید، گروهی نیز ممكن است ترجیح بدهند بعد از وعده افطار ورزش كنند؛ اما به یاد داشته باشید كه بلافاصله بعد از مصرف غذا نباید ورزش كرد، پس به میزان انرژی خود در طی روز دقت كرده و زمان مناسب را پیدا كنید. هر زمان از شبانه روز كه شما بتوانید بدون لطمه به روزه و احساس خستگی ورزش كنید، همان زمان بهترین زمان برای شما خواهد بود.

رئیس اداره تربیت بدنی دختران دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینكه بهترین ورزش در طول ماه رمضان، شنا و پیاده روی و ورزش های هوازی پس از صرف افطار است؛ چراكه از گرفتگی عضلات پیشگیری می كند، گفت: ورزش های تفریحی، ملایم و بانشاط به ویژه تمرینات هوازی موجب تسریع گردش خون می شوند، بدین ترتیب خون و درنتیجه اكسیژن بیشتری به مغز می رسد و شادابی و نشاط را در ورزشكاران روزه دار به دنبال دارد و ذهن را برای یادگیری و تمرین، خلاق تر می كند، این امر تنها منحصر به نوجوانان و جوانان نمی شود، بلكه در بزرگسالان نیز صادق است.

غفاری با بیان اینكه به انواع ورزش هایی كه به طور مستمر و طولانی مدت كه بیش از 2 دقیقه طول می كشند و ضربان قلب در هنگام تمرین، كمتر از 70 درصد حداكثر ضربان قلب است تمرینات هوازی گفته می شود، ادامه داد: پیاده روی، دوی نرم، دوی استقامت، شنا و دوچرخه سواری، استفاده از تردمیل و دوچرخه ثابت جزء ورزش های هوازی هستند، باید در نظر داشت كه برای جلوگیری از افت بدنیبایستی در وعده سحری و افطاری پروتئین كافی مصرف شود.

وی با بیان اینكه روزه داری تأثیرات اندكی بر عملكرد جسمی و روانی و سطح خستگی ورزشكاران در هنگام انجام فعالیت بدنی دارد، اضافه كرد: البته این تأثیر به شرایطی مثل رشته ورزشی، تمرین ها و شرایط رقابتی مانند شرایط محیطی و طول مدت روشنایی روز نیز بستگی دارد.

نایب رئیس بانوان هیات ورزش های دانشگاهی استان اردبیل گفت: با تغذیه مناسب، دریافت مایعات مورد نیاز بدن، استراحت كافی و زمان بندی مناسب جهت انجام فعالیت بدنی این تأثیرات منفی به حداقل رسیده و فرد از فواید فعالیت بدنی در ماه رمضان سود خواهد برد.

غفاری خاطرنشان كرد: حالا كه می دانیم ورزش در ماه رمضان برای بدنمان ضرری ندارد بهتر است برنامه ورزشی منظمی داشته باشیم تا بدون وقفه به اهداف ورزشی خود برسیم.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۹:۲۹ - ۱۷/۰۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۵