دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۵ مهر ۱۴۰۳

راهكارهایی برای رهایی از سندرم «گردن پیامكی»
 
سندرم گردن پیامكی ممكن است موجب پاسچر سر به جلو و شانه گرد و همچنین دردهای مزمن در گردن، شانه ها، دست ها و انگشتان شود.
راهكارهایی برای رهایی از سندرم «گردن پیامكی» در دنیای معاصر، زندگی اكثر افراد جامعه، تحت تأثیر تكنولوژی های ارتباطی نوین مانند تلفن همراه و كامپیوتر قرار گرفته است.

ورود تلفن همراه در ارتباطات و استفاده های روزانه، منجر به تغییرات جدیدی در دیدگاه های پزشكی و سلامتی شده است. در واقع «سندرم گردن پیامكی» كه به موجب استفاده زیاد از این تكنولوژی ها ظهور یافته یك وضعیت نگران كننده است و پتانسیل آن را دارد كه بر میلیون ها انسان در سراسر جهان تأثیر بگذارد.

برآوردهای اخیر نشان می دهد كه حداقل 77 درصد از جمعیت جهان از تلفن همراه استفاده می كنند. در پژوهشی كه توسط حسین احمدی، علی یلفانی و بهنام غلامی بروجنی انجام شد، اختلالات اسكلتی-عضلانی مرتبط با سندرم گردن پیامكی: مقاله مروری سیستماتیك مورد بررسی قرار گرفت.

مطالعه مروری حاضر با جستجوی جامع و استفاده از بانك های اطلاعاتی PubMed ،Direct Science و Google Scholar ،انجام شد. برای استخراج مقالات از كلیدواژه های مرتبط استفاده و در نهایت 10 مقاله كه به بررسی اختلالات اسكلتی-عضلانی در كاربران تلفن همراه پرداخته بودند، انتخاب شد.

نتایج حاكی از این است كه پس از بررسی كامل متن 10 مقاله مرتبط با موضوع مطالعه كه برای بررسی نهایی انتخاب شده بودند، نتایج آنها در قسمت بحث به طور كامل تشریح شد.

بین مدت زمان تماس های تلفنی، بازی كردن با گوشی همراه، وبگردی و تعداد پیامك دادن در طول روز با اختلالات اسكلتی-عضلانی رابطه مستقیمی وجود دارد.

نتایج نشان داد مدت زمان استفاده از تلفن همراه، وبگردی و تعداد پیامك دادن با آن در طول روز می تواند عاملی برای اختلالات اسكلتی-عضلانی باشد. استفاده مداوم از تلفن همراه می تواند موجب پاسچر سر به جلو، شانه گرد و همچنین دردهای مزمن در گردن، شانه ها، دست ها و انگشتان شود.

به گزارش ایسنا، متخصصان بهداشت حرفه ای، فیزیوتراپی، كاردرمانی، ارگونومی و علوم ورزشی با توصیه به مراجعه كنندگان خود و همچنین رسانه های جمعی با آموزش اصول صحیح و پاسچر مناسب در هنگام استفاده از تلفن همراه آگاهی عموم افراد جامعه را بیشتر سازند تا خطرات بالقوه استفاده نادرست سبب اختلالات اسكلتی-عضلانی در ناحیه گردن و سایر نواحی درگیر نشود.

این محققان معتقدند از آنجایی كه علائم سندرم گردن پیامكی موارد خیلی شدیدی برای مداخله جراحی نیستند، درمان محافظه كارانه پیشنهاد می شود.

برخی از تكنیك های ساده و كاربردی برای رهایی از سندرم گردن پیامكی به این صورت است:

بعد از هر 40-30 دقیقه استفاده از تلفن های همراه، عضلات گردن خود را با برخی از تمرینات كوتاه مدت گرم كنید (چرخش سر، تغییر جهت یا وضعیت)؛ حداقل 10 بار این كار را تكرار كنید، كشش عضلات اطراف گردن، مانند بالابرنده كتف و عضلات قسمت قدامی گردن (30-10 ثانیه)، انجام چینتاك گردن و نزدیك كردن كتف ها (30-20 ثانیه نگه داشتن) به تقویت و ثبات عضلات گردن كمك می كند، و در نهایت برای رهایی از شر این مشكل، كمتر پیامك بدهید و بیشتر صحبت كنید.

نتایج این پژوهش در دوره 24، شماره 2 دوماهنامه فیض منتشر شد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۹:۵۶ - ۲۰/۰۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۹۳