دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۵ مهر ۱۴۰۳

والدین دوران طلایی تشخیص اوتیسم را از دست ندهند
 
مدیرعامل انجمن اوتیسم همدان بر اهمیت تشخیص زودرس بیماری اوتیسم و دوره طلایی كنترل و بهبود عملكرد مغز در این بیماری تاكید كرد و گفت: زمان طلایی تشخیص این بیمای انجام مداخلات درمانی دو تا هفت سالگی در كودكی است.
والدین دوران طلایی تشخیص اوتیسم را از دست ندهند داود پناهی نژاد در گفت وگو با ایسنا، اظهار كرد: آموزش و توانبخشی موثر این كودكان در بازه زمانی خاص بین دو تا هفت سالگی بوده كه به اصطلاح به آن زمان طلایی یا گلدن تایم گفته می شود كه در این بازه زمانی مغز كودكان بهترین آمادگی را برای دریافت آموزش ها و خدمات توانبخشی داشته و درمانگران قادرند تا حد زیادی طی این بازه سنی بیماری را كنترل كنند، اما پس از آن و در سنین بالاتر این راه، كم اثر و دشوارتر خواهد شد.

وی به تعریف اوتیسم پرداخت و گفت: اوتیسم نوعی اختلال عصبی رشدی تكاملی است كه شامل نقص در تعاملات و روابط اجتماعی، نقص و مشكل در پردازش حواس ، ادراك و ایجاد رفتارهای تكراری و كلیشه ای می شود.

پناهی نژاد به علائم اختلال اوتیسم در كودكان اشاره و اضافه كرد: معمولا بعد از سن دو سالگی علائم قابل مشاهده است، اوتیسم در قالب طیف تعریف می شود و اصطلاح طیف به این معنا است كه علائم در بین كودكان و افراد مختلف متفاوت است و انواع ، شدت و ضعف متغیری دارد و در قالب سه سطح خفیف، متوسط و شدید گسترده است كه با توجه به نشانه ها و علائم آن و مراجعه به متخصص اعصاب و روان قابل تشخیص هستند.

وی خاطرنشان كرد: از مهم ترین علائم اوتیسم می توان به مهارت های گفتاری و ارتباطی تاخیری، وابستگی شدید به روتین های زندگی، ناراحتی شدید از تغییرات نسبتا جزئی، واكنش های غیر منتظره به صداها، بوها، مناظر و لمس، عدم درك احساسات و حالات عاطفی دیگران، تمركز وسواسی بر روی اشیاء و علایق، رفتارهای تكراری و كلیشه ای، عدم واكنش به اسم خود تا 12 ماهگی و عدم اشاره به اشیاء تا 14 ماهگی از مهمترین علائم اوتیسم است.

مدیر عامل انجمن اوتیسم تصریح كرد: اوتیسم در قالب طیف تعریف می شود و شدت و ضعف این علائم در كودكان متفاوت بوده و ممكن است تمامی این علائم و نشانه ها در كودك مشهود نباشد و یك كودك فقط تعدادی از این علائم را داشته باشد كه نیاز به بررسی توسط متخصصین مربوطه دارد و نكته بسیار مهمی كه مورد توجه است تشخیص زود هنگام این بیماری كه نقش بسیار كلیدی را در كنترل این اختلال ایفا می كند.

وی با بیان اینكه اوتیسم درمان قطعی ندارد، یادآور شد: با ارائه خدمات روانپزشكی و توانبخشی ازجمله كاردرمانی، گفتار درمانی و رفتاردرمانی به كودكانی كه مبتلا به این اختلال یا بیماری هستند می توان این بیماری را تا حدود قابل توجهی كنترل كرد و عملكردهای مغز را بهبود بخشید و مسیر زندگی آنها را هموارتر كرد.

پناهی نژاد با بیان اینكه علت اصلی اختلال اوتیسم كاملا مشخص نیست، تصریح كرد: طبق تحقیقات انجام شده؛ مواردی همچون ژنتیك، تغییرات و آلاینده های محیطی، مصرف غذاهای غیر ارگانیك و تراریخته و مشكلات حین بارداری و زایمان می تواند در بروز این اختلال موثر باشد.

مدیرعامل انجمن اوتیسم همدان خاطرنشان كرد: مهمترین نكته در این بیماری آگاهی و پذیرش خانواده در زمان تشخیص این اختلال است همچنین خانواده ها بعد از 9 ماه انتظار كشیدن هنگامی كه می ببینند كه كودكشان دچار بیماری یا اختلال اوتیسم شده است، با دنیایی تاریك مملو از علامت سوال به دلیل عدم آگاهی از این اختلال روبرو می شوند.

وی ادامه داد: اكثر والدین در ابتدا وارد فاز انكار می شوند و در مقابل پذیرش این اختلال در كودكشان مقاومت می كنند و همین انكار باعث می شود، آسیب را بیشتر كند و این پروسه هر چقدر بیشتر طول بكشد كودك بیشتر آسیب می بیند، چون همانطور كه گفتیم زمان برای درمان از دست می رود، آن هم در شرایطی كه زمان نقش كلیدی در درمان این اختلال دارد، هر چه تشخیص و درمان زودتر شروع شود احتمال كمك به درمان بیشتر می شود و والدین هر چه زودتر این تفاوت در كودكشان را بپذیرند راه هموارتر می شود.

وی در ادامه گفت: خانواده اولین محیطی است كه كودك در آن قرار می گیرد، وقتی كودكی با بیماری اوتیسم مواجه می شود خانواده به صورت ناگهانی با پدیده ای روبروست كه اصلا انتظاری از آن نداشته، یعنی كودك با اختلالی رو به رو شده كه خانواده تاكنون نامش را نشنیده و با آن مواجه نشده است و زمانی كه خانواده ها از اختلال كودكشان اطلاع پیدا می كنند به هم می ریزند و دچار نوعی سردرگمی می شوند كه چگونه راه درمان را پیش بگیرند و با كودك خود برخورد كنند.

پناهی نژاد با بیان اینكه بسیاری از والدین در پذیرش اختلال كودكانشان با مشكل و عدم پذیرش مواجه می شوند، تصریح كرد: بسیاری از خانواده ها تحت هیچ شرایطی اختلال كودك خود را نمی پذیرند چرا كه یكی از ویژگی های ظاهری بچه های اوتیسم این است كه علائم ظاهری ندارند و خانواده علاوه بر اینكه هنوز خودش توجیه نیست، بنابراین در توجیه دیگران هم مشكل دارد و خانواده ها معمولا دنبال علت و عواملی هستند كه مسبب این اختلال شده است و بسیاری از خانواده ها پس از تشخیص اختلال كودكانشان و پذیرش آن با نگرانی هایی در خصوص آینده كودكشان روبه رو هستند.

وی ادامه داد: نكته بسیار مهم و قابل تامل این است كه در برخی موارد معمولا برچسبی از سوی جامعه به این كودكان و خانواده های آنها زده می شود مثل اینكه "مادرت تو را درست تربیت نكرده" و یا "چرا ادب یادش ندادید؟" و یا اینكه در خانه كودكتان را نگهدارید، این برچسب ها خانواده ها را به انزوا و تنهایی می كشانند و خانواده در نهایت دچار انزوای اجتماعی می شود بنابراین خانواده، بچه ها را به محیط ها عمومی و پارك های شلوغ نمی برند، برای اینكه دیگر تحمل این برچسب ها را ندارند.

پناهی نژاد یادآور شد: طبق آمارهای جهانی از هر 60 تولد یك كودك مبتلا به اوتیسم می شود، مسئولین باید توجه و برنامه جامع و درستی برای این كودكان و افراد داشته باشند و همچنین جامعه باید در این زمینه آموزش ببیند مثلا بداند اوتیسم چیست؟ اوتیسم یك اختلال است و این افراد و خانواده آنها فشار های روحی، روانی و اقتصادی زیادی را متحمل می شوند.

وی بیان كرد: اوتیسم جزء بیماری های خاصی هست كه بسیار پر هزینه بوده و بار تمام این هزینه ها بر دوش خانواده است، بنابراین وقتی در جایی گفته می شود كه كودكی اوتیسم است، بهتر است همه با آگاهی این افراد و خانواده آنها را درك كنند و با احترام پذیرای آنها باشند و این نحوه برخورد نشان دهنده آگاهی، فرهنگ بالا و همنوع دوستی جامع است.

مدیر عامل انجمن اوتیسم همدان در ادامه گفت: اولین قدم این است كه جامعه، دوست و آشنا اوتیسم را بشناسند و بپذیرند و بعد از آن وقتی اوتیسم شناخته شد در مرحله دوم همزمان با آن مراكز تخصصی، درمانگران و مربیانی می خواهیم كه به صورت تخصصی آموزش اوتیسم را دیده باشند، تا بتوانند به این كودكان كمك كنند و در قدم بعدی كه بسیار مهم بوده؛ راه اندازی مركز جامع اوتیسم است كه یكی نیازهای مبرم استان و یكی از دغدغه های مهم خانواده های درگیر با اوتیسم است و این مهم نیاز به حمایت مسئولین، ارگان های متولی و حمایت خیرین دارد.

وی با بیان اینكه وقتی به فرد دارای اختلال اوتیسم آموزش و درمان مناسب ارائه می دهید و او را حمایت می كنید، یعنی زندگی خواهر و برادرشان و یا والدینشان را هم نجات داده اید و كانون خانواده ای كه می توانست پاشیده شود را شما با كمك به آنها توانسته اید در واقع نجات دهید، تصریح كرد: آموزش صحیح بسیار اهمیت دارد و همه این موارد در كنار هم می تواند به بهبود وضعیت بچه های اوتیسم كمك كند.

پناهی نژاد یادآور شد: انجمن اوتیسم همدان سازمانی مردم نهاد، غیر انتفاعی، غیر دولتی و غیر سیاسی است كه با همت متخصصین، نیكوكاران و خانواده های اوتیسم با هدف حمایت از كودكان و افراد اوتیسم در اسفند ماه 1397 با گرفتن مجوز از وزارت كشور با گستره فعالیت استانی تاسیس شده است.

وی ادامه داد: انجمن با حمایت متخصصین و افراد داوطلب و نیكوكار با تاكید بر اصول مشاركتی، صداقت، شفافیت از طریق ارائه خدمات درمانی، آموزشی، مشاوره، حرفه آموزی، پژوهش، توانبخشی، حمایتی و با اطلاع رسانی مناسب در جامعه بر آن است تا در راستای حمایت از این كودكان با ایجاد شرایط مناسب، امكان پذیرش، حمایت و شرایط آسان درمان و رفاه را برای این كودكان و خانواده ها فراهم كند.

مدیرعامل انجمن اوتیسم اظهار كرد: در حال حاضر 250 كودك مبتلا به اوتیسم توسط انجمن اوتیسم همدان غربالگری و شناسایی شده و برای آنها تشكیل پرونده داده ایم، اما طبق پیش بینی انجام شده و با توجه به شیوع بیماری و آمارهای جهانی و سایر استان ها و با توجه به جمعیت استان بسیار بالاتر از این تعداد است، بنابراین ما سعی داریم با اطلاع رسانی بیشتر و راه اندازی شعب در سایر شهرستان های استان كودكان بیشتری را شناسایی و تحت مشاوره و درمان قرار دهیم.

وی بیان كرد: در انجمن اوتیسم همدان به مشكلات درمانی، توانبخشی و آموزشی كودكان اوتیسم رسیدگی می شود و در كنار آن در حد توان با توجه به حمایت خیرین و ارگانهای یاری رسان به مشكلات خانواده های آنها كه بیشترین آسیب را می بینند نیز رسیدگی می شود، به ویژه اگر فرزندان دیگری هم در آن خانواده باشد مشكلات دوچندان می شود و نیاز به رسیدگی و حمایت بیشتر می شود.

پناهی نژاد در پایان گفت: از خیرین، مسئولین و ارگان های یاری رسان و متولی تقاضا دارم؛ در ساخت و راه اندازی مركز جامع اوتیسم و ایجاد بسترها و امكانات مناسب برای این قشر دردمند و محجوب جامعه اهتمام بورزند و یاری گر انجمن اوتیسم باشند همچنین با توجه به نشانه ها و علائمی كه برای والدین عنوان شد، والدین نیز می توانند در صورت مشاهده این علائم در كودك خود برای راهنمایی، تشخیص، مشاوره و درمان به انجمن اوتیسم همدان از طریق راه های ارتباطی اینستاگرام autism_hamedan_97 یا شماره تماس 08138327456 ارتباط برقرار كنند یا به صورت حضوری به آدرس همدان، خیابان مهدیه، نبش كوچه شهید قاسمی، روبروی كبابی گلپایگانی، مركز رشد و سلامت، دفتر انجمن اوتیسم همدان مراجعه كنند.

انتهای پیام/
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۹:۳۹ - ۲۰/۰۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۷