دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۵ مهر ۱۴۰۳

كلینیك كاردرمانی نظام مافی، ارائه دهنده انواع خدمات تخصصی از نوزادی تا سالمندی است
 
به بهانه فرارسیدن سالروز جهانی بهداشت (18 فروردین ماه برابر با 7 آوریل)؛

كلینیك كاردرمانی نظام مافی، ارائه دهنده انواع خدمات تخصصی از نوزادی تا سالمندی است

رئیس كلینیك كاردرمانی مركز پزشكی - توانبخشی نظام مافی (وابسته به دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی)، گفت: این كلینیك، یكی از بهترین كلینیك های ایران بلحاظ نیروی انسانی متخصص و با تجربه است كه خدمات كاردرمانی و مشاوره های تخصصی به بیماران و توانخواهان از سنین نوزادی تا سالمندی را ارائه می دهد.

دكتر ابراهیم پیشیاره عضو هیات علمی دپارتمان كاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در گفت وگو با خبرنگار وبدای دانشگاه، افزود: كلینیك كاردرمانی نظام مافی، یكی از معدود كلینیك های كاردرمانی فعال دولتی در دوره كرونا است كه با كمترین تعرفه درمانی، بهترین و با كیفیت ترین خدمات تخصصی كاردرمانی را ارائه می دهد.

وی با اشاره به اینكه میزان رضایتمندی مراجعان از كمیت و كیفیت خدمات این كلینیك، سبب افزایش روزافزون مراجعان آن شده، گفت: این كلینیك در دو شیفت صبح و بعد از ظهر و با پنج نیروی متخصص و با تجربه، به بیماران و افراد توانخواه از سن نوزادی تا سالمندی، خدمات تخصصی كاردرمانی ذهنی و روانی، و جسمی ارائه می دهد.

علی عباسپور مسئول بخش كاردرمانی جسمی كودكان این كلینیك با 20 سال سابقه فعالیت، درباره خدمات كاردرمانی كه به نوزادان تا كودكان زیر 15 سال ارائه می شود، گفت: مراجعان این بخش را كودكان با بیماری های ارتوپدی و نورولوژی كه دچار اختلالات حركتی هستند، تشكیل می دهد، اما عمده مراجعان، كودكان دچار فلج مغزی (CP) می باشند كه از دوره نوزادی تا سنین 12 یا 13 ساله می توانند خدمات كاردرمانی دریافت كنند.

وی افزود: این بخش، نوزادانی را كه حتی پس از زایمان دچار مشكل شدند و از بخش NICU بیمارستان ها (مراقبت های ویژه نوزادان) ارجاع می شوند را برای ارائه خدمات كاردرمانی پذیرش می كند، ضمن آنكه خانواده ها می توانند مستقیما از خدمات مشاوره كاردرمانگران این كلینیك برای كنترل مراحل رشد و تكامل نوزادان و كودكان خود، مانند دوران گردن گرفتن نوزاد، حركت چشم ها و نگاه متحرك نوزاد، استفاده كنند.

دكتر پیشیاره رئیس كلینیك كاردرمانی نظام مافی در اهمیت نقش كاردرمانی در رشد و تكامل نوزادان و كودكان نیز گفت: در مشاوره های حركتی، نقش متخصصان كاردرمانی بسیار حائز اهمیت است. مشاوره كاردرمانی می تواند هر دو یا سه ماه یكبار، در كنار كنترل قد و وزن كودك، مورد توجه قرار گرفته و انجام شود، تا در صورت وجود اختلالی در تحرك یا ذهن نوزاد، زودتر و بموقع، تشخیص انجام شده و دوره توانبخشی آغاز شود.

وی به تحقیقی در این زمینه اشاره كرد كه گروه آموزشی كاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در مراكز بهداشت شهرستان كرج انجام داد و براساس این تحقیق، متخصصان كاردرمانی، حدود شش هزار نوزاد را كه برای كنترل قد و وزن، به مراكز بهداشت آوردند، مورد ارزیابی قرار دادند، كه در بررسی های انجام شده، تعدادی از آنان، مشكوك به اختلال تشخیص داده شدند كه با اجرای فقط یك دوره مشاوره دو ماهه برای خانواده های این نوزادان، و انجام تست و ارزیابی مجدد پس از دوره، متوجه شدند كه بیش از 90 درصد این نوزادان، به حد نرمال رسیدند.

دكتر پیشیاره، تشخیص زودهنگام را در روند درمان بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: هر چه زودتر و در سنین پائین تر به تشخیص اختلال برسیم و دوره توانبخشی را آغاز كنیم، روند بهبودی اختلال، سریعتر و نتیجه مطلوبتر خواهد بود.

وی همچنین به تجربه ای جهانی در این خصوص اشاره كرد و گفت: كشور مجارستان با ارائه خدمات مشاوره توانبخشی به خانواده ها و بررسی مشكلات كودكان، پس از پنج سال، آمار صعودی خود در این زمینه را تا 10 درصد كاهش داد.

شیما آقاجری كارشناس ارشد كاردرمانی و مسئول بخش كاردرمانی ذهنی كودكان و كاردرمانی روان بزرگسالان مركز درمانی نظام مافی در خصوص فعالیت این بخش توضیح داد: مراجعان به این بخش، بیشتر بزرگسالان با اختلالات روانپزشكی هستند كه البته افراد با مشكلات حركتی نیز ممكن است، نیازمند خدمات كاردرمانی روان باشند كه از بخش كاردرمانی جسمی به بخش كاردرمانی روان ارجاع داده می شوند، اما بیشتر مراجعان از سوی روانپزشكان به بخش كاردرمانی روان ارجاع داده می شوند تا همزمان از انواع خدمات (روانپزشكی و كاردرمانی) استفاده كنند.

وی افزود: اكثر مراجعان بزرگسال این بخش را بیماران اسكیزوفرنی كه نیازمند خدمات سرپایی باشند و همچنین، بیماران دچار افسردگی و اضطراب كه بتوانند از خدمات كاردرمانی روان استفاده كنند، تشكیل می دهند.

آقاجری همچنین به كودكان و نوجوانان بیمار كه در بخش كاردرمانی ذهنی - روانی مركز نظام مافی پذیرش می شوند، اشاره كرد و گفت: اكثر این مراجعان، بیماران اسكیزوفرنی هستند كه درجه پائینی از این اختلالات را دارا می باشند و این اختلال، سبب ضعف در مهارت های اجتماعی و درك شناختی آنان شده است.

وی افزود: برخی از خدمات این بخش نیز به كودكان با اختلال طیف اتیسم و بیش فعالی (اختلال توجه و تمركز) اختصاص دارد، كه معمولا با تشخیص اختلال توجه و تمركز از سنین پیش دبستان و تشخیص اولیه اختلال طیف اتیسم از سنین كمتر از پیش دبستان ، به مراكز كاردرمانی ارجاع می شوند.

این متخصص كاردرمانی تاكید كرد: آنچه كه مهم است، باید خانواده ها بمحض تشخیص اختلال، از سوی متخصص كودكان، و یا متخصصان روانپزشكی و ارتوپدی، امكان دریافت خدمات كاردرمانی را برای كودك خود فراهم كنند، چون هرچه زودتر خدمات را دریافت كند، پیشرفت او در بهبودی كسب مهارت ها، سریعتر و بهتر انجام می شود.

وی همچنین توضیح داد كه پس از ارجاع نیازمندان به خدمات از سوی متخصصان كودكان، روانپزشكان و یا متخصصان ارتوپدی به بخش كاردرمانی مركز نظام مافی، براساس پروتكل های مشخص كاردرمانی، برنامه چگونگی دریافت خدمات مورد نیاز برای هر یك از مراجعان با توجه به شرایط و وضعیت جسمی و روانی آنان، توسط متخصص كاردرمانی ارائه می شود، و با مشخص شدن مسیر توانبخشی، ارائه خدمات آغاز خواهد شد.

ربابه قاسمی كارشناس ارشد كاردرمانی و مسئول بخش كاردرمانی جسمی بزرگسال مركز درمانی نظام مافی نیز در باره فعالیت این بخش گفت: مراجعان 15 سال به بالا، بزرگسال محسوب می شوند، كه در پی بیماری های مختلف مانند " اختلالات مغز و اعصاب، ام.اس، سكته مغزی، ضایعه نخاعی، شكستگی یا مشكلات روماتیسمی "، نیاز به خدمات كاردرمانی داشته، و در این بخش خدمات می گیرند.

وی افزود: میانگین مراجعه ماهانه بیماران بزرگسال به بخش كاردرمانی جسمی، حداقل 80 نفر است، كه اكثر آنان را بیماران نورولوژی مانند بیماران دچار ام.اس و سكته مغزی، تشكیل می دهند.

قاسمی اظهار داشت: عوارض بیماری ام.اس كه ممكن است در اثر استرس های شدید شغلی، ازدواج و یا شرایط تحصیلی بروز كند، از دوران جوانی آغاز می شود و با تغییرات و كاهش توانمندی های فرد همراه است كه با تجویز پزشك معالج و ارجاع به مراكز كاردرمانی، خدمات تخصصی كاردرمانی دریافت می كنند.

وی تصریح كرد: یك سری از بیماران كه دوره درمان خود را با مراجعه منظم و پیگیری جدی می گذرانند، به بهبودی كامل و درمان می رسند، اما متاسفانه گروهی از بیماران كه دچار عوارض شدید بیماری هستند و یا مراجعه منظم و جدی نداشته باشند، در مرحله ای از درمان، متوقف شده و به نتیجه كامل نمی رسند.

دكتر پیشیاره رئیس كلینیك كاردرمانی نظام مافی همچنین در پایان این گفت وگو توضیح داد: خوشبختانه وجود بخش های مختلف توانبخشی در مركز پزشكی - توانبخشی نظام مافی، امكان ارجاع بیمار به بخش های مورد نیاز او را فراهم كرده است تا با مشاوره متخصصان بتواند بطور همزمان از انواع خدمات مانند كاردرمانی، گفتاردرمانی و ... استفاده كند.

وی همچنین افزود: با توجه به توانمندی و قابلیت های تخصصی كلینیك كاردرمانی نظام مافی در هر سه بخش كاردرمانی، روزانه 10 دانشجو در سه مقطع تحصیلی، از حمایت های آموزشی متخصصان این كلینیك بهره مند می شوند.

   تاریخ: ۱۸:۱۱ - ۱۸/۰۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۸۲