دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۵ مهر ۱۴۰۳

بیش از 19 هزار نفر در همدان زیر پوشش مراكز مثبت زندگی هستند
 
همدان-ایرنا- سرپرست معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان همدان با اشاره به فعالیت 48 مركز مثبت زندگی در استان گفت: هم اكنون 19 هزار و 502 پرونده مددجوی مستمری بگیر زیر پوشش این مراكز هستند.
بیش از 19 هزار نفر در همدان زیر پوشش مراكز مثبت زندگی هستند همدان-ایرنا- سرپرست معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان همدان با اشاره به فعالیت 48 مركز مثبت زندگی در استان گفت: هم اكنون 19 هزار و 502 پرونده مددجوی مستمری بگیر زیر پوشش این مراكز هستند.

ابوالفضل باب الحوائجی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد پرونده 15 هزار و 232 مورد در بخش توانبخشی، چهار هزار و 51 مورد در بخش امور اجتماعی و 219 مورد امداد بگیر هستند.

وی با اشاره به اینكه مراكز مثبت زندگی با ارائه 22 خدمت رایگان به مددجویان زیرپوشش بهزیستی در شهرهای تابعه استان همدان فعال هستند افزود: در این مراكز خدماتی مانند تشكیل پرونده، پاسخگویی به مراجعان، شناسایی داوطلبان و خیران، آگاه سازی معلولان و آموزش های مهارت زندگی، نیازسنجی محلی و غربالگری بینایی و شنوایی، ثبت درخواست فرزندخواندگی، بررسی وضعیت مسكن و اشتغال، تشخیص و تعیین نیاز اولویت دار مددجو و همه خدمات تخصصی مددكاری به خانوارهای زیرپوشش ارائه می شود.

سرپرست معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان همدان با اشاره به اینكه ارائه خدمات الكترونیكی در این مراكز بخش زیادی از مشكلات تردد مددجویان را با كاهش مراجعه حضوری برطرف كرده است گفت: هر مركز مثبت زندگی براساس موقعیت جغرافیایی و محل سكونت مددجو مستمری بگیر 150 تا 450 پرونده را مورد بررسی قرار می دهد.

باب الحوائجی خاطرنشان كرد: كاهش مراجعه مددجویان به واحدهای سازمانی بهزیستی، تسهیل دسترسی به خدمات، تقویت اشتغال و الكترونیكی شدن خدمات از ویژگی های راه اندازی مراكز مثبت زندگی است.

وی اظهار داشت: ارائه خدمات به سالمندان در مراكز شبانه روزی و روزانه، ارائه خدمات به معلولان در مراكز خدمات شبانه روزی، روزانه و حرفه آموزی، پرداخت هزینه حق پرستاری به افراد ضایعه نخاعی و افراد بسترگرا از اقدامات صورت گرفته در حوزه توانبخشی بهزیستی است.

سرپرست معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان همدان گفت: در حوزه معاونت اجتماعی فعالیت هایی برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و در دفتر آسیب دیدگان اجتماعی به شكل فعالیت مداخله ای در قالب خط تلفنی 123، تیم سیار اورژانس اجتماعی و توانمندسازی كودكان كار و خیابانی انجام شده است.

باب الحوائجی خاطرنشان كرد: در راستای ایجاد اشتغالزایی و آگاه سازی جامعه هدف اقدامات موثری در مراكز مثبت زندگی انجام شده است.

وی با تاكید بر اینكه مراكز مثبت زندگی بهترین و مناسب ترین راهكار برای ارائه خدمات الكترونیكی به افراد دارای معلولیت است ادامه داد: این مراكز موجب ارتقای كیفیت خدمات بهزیستی و افزایش سطح رضایت مددجویان می شود.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده حدود یك سوم جمعیت استان همدان به صورت مستقیم و غیرمستقیم از خدمات حمایتی و درمانی سازمان بهزیستی بهره می برند.

استان همدان حدود یك میلیون و 800 هزار نفر جمعیت دارد.

به گزارش ایرنا، مجوز تاسیس مراكز خدمات بهزیستی (مثبت زندگی) به استناد بند 4 ماده 26 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و بخشنامه شماره 129306/98/900 در نخستین روز دی ماه سال 1398 صادر شد.

در این راستا ایجاد این مراكز از اردیبهشت ماه سال 1399 در دستور كار این سازمان قرار گرفت و فراخوان ثبت تقاضای صدور مجوز نیز از 22 اردیبهشت 1399 آغاز شد.

خدمات 22 گانه ای در مراكز مثبت زندگی از جمله تشكیل پرونده، پاسخگویی به مراجعان، نیازسنجی های محلی، شناسایی داوطلبان و خیرن، آگاه سازی معلولان و آموزش های مهارت زندگی و غربالگری ارائه می شود.

برچسب ها
- اداره كل بهزیستی استان همدان
- شهر همدان
- معلولان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۳۵ - ۱۸/۰۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۳