دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۵ مهر ۱۴۰۳

شرایط دریافت «پلاك خودرو» ویژه معلولان
 
«پلاك خودرو ویژه معلولان» یكی از خدماتی است كه با همكاری مشترك سازمان بهزیستی و پلیس راهور ناجا به افراد معلول واجد شرایط ارائه می شود و اسامی افراد واجد شرایط پلاك، در پایان ماه از سوی سازمان بهزیستی كشور در اختیار پلیس راهور ناجا قرار می گیرد.
شرایط دریافت «پلاك خودرو» ویژه معلولان محسن ایروانی، سرپرست دفتر امور توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی كشور در این باره به ایسنا، می گوید: صدور مجوز برای پلاك ویژه خودروی معلولان مبتنی بر بودجه نیست. صدور این مجوزها فقط وابسته به این امر است كه معلولان جسمی حركتی اندام تحتانی دارای خودرو و گواهینامه بتوانند از این امتیاز جهت انجام فعالیت های شغلی و اجتماعی بهره مند شوند.

به گفته وی، از مزایای پلاك خودروی ویژه معلولان را می توان امكان بهره مندی فرد دارای معلولیت از جای پارك ویژه معلولان دانست. از سوی دیگر پلیس و سایر رانندگان با مشاهده این پلاك متوجه می شوند كه فرد راننده، دارای معلولیت است.

سرپرست دفتر توانمندسازی معلولان در خصوص روند اعطای پلاك ویژه خودرو اظهار كرد: پس از ارائه درخواست كتبی از سوی معلولان متقاضی به واحدهای مددكاری شهرستان ها، در صورت برخورداری از شرایط اولیه دریافت پلاك ویژه (معلولان جسمی حركتی متوسط، شدید و خیلی شدید مطابق با دستورالعمل) موارد به كمیته توانبخشی ارجاع و در صورت تایید نهایی توسط مدیر شهرستان به استان مربوطه ارجاع داده می شود. بهزیستی استان ها پس از جمع آوری تقاضاهای شهرستان های تابعه، آنها را در قالب لیست واحدی به بهزیستی كل كشور اعلام می كند.

وی ادامه داد: در نهایت دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی كشور مشخصات تمامی معلولان واجد شرایط را در قالب یك لوح فشرده به صورت محرمانه و مهر شده به معاونت فنی مهندسی و خدمات ترافیك پلیس راهور ارسال می كند كه پس از طی مراحل اداری، بارگذاری اطلاعات بر روی سایت راهور ناجا صورت می گیرد و معلولان می توانند با در دست داشتن مدارك شناسایی و معرفی نامه استان به واحدهای تعویض پلاك مراجعه و پلاك خود را تعویض كنند.

محسن ایروانی در پاسخ به این سوال كه آیا افراد تحت پوشش مراكز شبانه روزی نیز مشمول این خدمت خواهند بود؟ می گوید: چنانچه فرد دارای معلولیت در مركز یا محل دیگری نگهداری شود، مشمول دریافت پلاك ویژه نیست.

وی درباره شرایط فك پلاك خودرو معلولان افزود: چنانچه فرد دارای پلاك خودرو مرتكب تخلف شده یا فوت شود این امتیاز از وی سلب خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینكه فرد چگونه می تواند برای پلاك اقدام كند؟ گفت: در صورتی كه فردی واجد شرایط باشد می تواند به یكی از مراكز مثبت زندگی یا بهزیستی شهرستان محل سكونت خود مراجعه و درخواست خود را ارائه كند تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۵:۰۹ - ۱۸/۰۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۵