دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

پای درد دل كودكان و خانواده های اوتیسم در كرمان/ بچه های اوتیسم را بیشتر دریابیم
 
گروه استان ها- مشكلات كودكان اوتیسم و خانواده های آنها یكی دو تا نیست اما مهمترین دغدغه آنها درك نادرست و نگاه اشتباه جامعه به آنها است.
پای درد دل كودكان و خانواده های اوتیسم در كرمان/ بچه های اوتیسم را بیشتر دریابیم
گروه استان ها- مشكلات كودكان اوتیسم و خانواده های آنها یكی دو تا نیست اما مهمترین دغدغه آنها درك نادرست و نگاه اشتباه جامعه به آنها است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از كرمان، "اوتیسم" یا "درخودماندگی" یك اختلال عصبی - رشدی است كه در سه سال اول زندگی بروز می كند و توانایی فرد را برای برقراری ارتباط كاهش می دهد. این بیماری در كودكان ظاهر می شود و می تواند خفیف یا شدید باشد.

اوتیسم از همان دوران كودكی خودش را نشان می دهد و در اوایل نوزادی قابل تشخیص است. این بیماری به طور ثابت پیشرفت می كند و نخستین علائم آن در شش ماهگی ظاهر می شود و تا سن 23 سالگی ادامه پیدا می كند.

محققان علت دقیق بروز این بیماری را نمی دانند اما به نظر می رسد كه ژن ها نقش اصلی را دارند البته گفته می شود در سال های اخیر با افزایش سن ازدواج و فرزندآوری، كودكان بیشتری با این اختلال روبه رو می شوند.

روز جهانی "آگاهی از اوتیسم" یكی از هفت روز رسمی بهداشت سازمان ملل است كه انجمن های اوتیسم را در سراسر جهان متحد می كند تا در مواردی مانند تحقیق، تشخیص، معالجه و تشخیص به كسانی كمك كند كه تحت تأثیر این اختلال رشد قرار می گیرند. روز جهانی آگاه سازی اوتیسم سال 2022 با شعار "فراگیری در محیط كار، چالش ها و فرصت ها در جهانی پسا همه گیر" نامگذاری شده است.

به مناسبت هفته جهانی "آگاهی از اوتیسم" به مركز اوتیسم امام علی (ع) شهر كرمان رفتیم تا در جمع بچه ها، خانواده ها، مربیان و مسئولان این مركز قرار گرفته و در جریان مسائل، مشكلات و دغدغه های آنها قرار بگیریم.

احمد شفیعی معاون توانبخشی اداره كل بهزیستی استان كرمان در حاشیه این بازدید در گفت وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اقدامات و خدمات بهزیستی به كودكان طیف اوتیسم اظهار داشت: بیشتر خدمات بهزیستی تخصصی بوده و هدف ما این است كه خدماتی كه در حوزه توانبخشی ارائه می شود تخصصی بوده و پیشرفت را در این افراد به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینكه در مراكز اوتیسم ما كارهای بسیار تخصصی برای این كودكان انجام می شود گفت: باید به سمتی برویم كه زمان طلایی آموزش این كودكان را از دست ندهیم و با مداخله به موقع به این بچه ها و خانواده های آنها كمك كنیم.

معاون توانبخشی اداره كل بهزیستی استان كرمان با اشاره به اینكه دو سال گذشته به واسطه شیوع ویروس كرونا وقفه ای ایجاد شده و مقداری دست ما عقب افتاد افزود: هر چند در همین دوران هم بهزیستی با توانبخشی از دور و به صورت مجازی كار می كرد.

وی بیان كرد: برنامه ای تدارك دیده شده تا افراد داوطلب از دوره های این مجموعه استفاده كرده و تربیت مربی داشته باشیم و این افراد كارهای تخصصی را یاد بگیرند.

علی غضنفری مقدم مدیرعامل مجموعه اوتیسم امام علی (ع) كرمان نیز در گفت وگو با تسنیم با بیان اینكه این مركز از سال 1394 آغاز به كار كرده است اظهار داشت: این مركز در دو بخش آموزش روزانه و مركز حرفه آموزی فعالیت می كند.

وی با بیان اینكه در مركز اختصاصی اوتیسم این مركز به بچه های زیر 14 سال آموزش لازم داده می شود كه بتوانند در اجتماع كار خود را انجام دهند گفت: برای بچه های 14 سال به بالا نیز مركز حرفه آموزی را داریم كارهای مختلفی را در آن یاد گرفته تا در آینده بتوانند حرفه ای را انتخاب كرده و برای جامعه مفید باشند.

مدیرعامل مجموعه اوتیسم امام علی (ع) كرمان با اشاره به اینكه اوتیسم طیف های مختلفی دارد و در میان آنها هم كودكان نابغه و هم كودكان عقب مانده وجود دارد افزود: در مجوع 90 نفر تحت پوشش مركز اوتیسم امام علی (ع) كرمان هستند.

وی با بیان اینكه در مجموع 14 مركز اوتیسم در سطح شهر كرمان فعال است بیان كرد: در تمام شهرستان های استان كرمان نیز مركز اوتیسم را داریم كه تحت پوشش بهزیستی فعالیت می كنند.

غضنفری مقدم با بیان اینكه مهم ترین دغدغه و نگرانی ما هزینه های بالای نگهداری و آموزش این كودكان است و متاسفانه اكثر خانواده های آنها توان پرداخت این هزینه ها را ندارند گفت: بهزیستی كمك هایی را به عنوان یارانه به ما می دهد اما این كمك ها پاسخگوی هزینه های ما نیست.

وی ادامه داد: دغدغه ما این است كه نتوانیم هزینه های پرسنلی را كه آموزش دیده شده را تامین كنیم و مجبور شویم سطح آموزش را پایین آورده و تعداد كودكان بیشتری را تحت پوشش یك مربی قرار دهیم كه بازدهی مربی را پایین می آورد.

روانشناس بالینی مركز اوتیسم امام علی (ع) كرمان نیز در گفت وگو با تسنیم با بیان اینكه هفت سال است كه با بچه های اوتیسم به صورت آموزشی كار می كنم اظهار داشت: در حال حاضر در این مركز با بچه ها موسیقی درمانی كار می كنم و موسیقی درمانی در ریتم و حركات بچه ها، رفتارهای كلیشه ای و تكراری و همین طور توجه و تمركز آنها كه مهم ترین نكته است تاثیر می گذارد.

سونیا اگانسی با بیان اینكه در این مركز بر روی گفتار درمانی و كار درمانی این كودكان كار شده افزود: در این مركز روانشناس داریم كه بچه ها را هنگام ورود به مركز ارزیابی كرده و برای آنها برنامه ریزی می شود و با تیم توانبخشی كه داریم برنامه هر كودك به مربی، كار درمان و گفتار درمان داده می شود تا اقدامات ما نتایج خوب و قابل مشاهده ای داشته باشد.

روانشناس بالینی مركز اوتیسم امام علی (ع) كرمان با اشاره به اینكه این كودكان پس از آنكه در مدارس عادی، مدارس كودكان استثنایی وغیره وارد می شوند باز هم به این مراكز مراجعه می كنند گفت: چون روش آموزش ما به این كودكان متفاوت است و ما آموزش پایه به پایه به این كودكان می دهیم تا بتوانند این دوره را بگذرانند.

وی با بیان اینكه این كودكان در بخش حرفه آموزی بالای 14 سال ما آموزش می بینند تا در آینده بتوانند برای خود شغلی داشته باشند و در بازار كار مشغول شده و مستقل شوند ادامه داد: بچه های اوتیسم پس از حرفه آموزی وارد پشتیبانی شغلی شده تا بتوانند در اجتماع مشغول به كار شوند.

اگانسی با اشاره به اینكه من طی این هفت سال با حدود 60 تا 70 كودك اوتیسم كار كردم گفت: هر شش ماه مربیان این كودكان تغییر كرده تا نسبت به یك مربی دلبستگی در آنها ایجاد نشود تا زمانی كه وارد اجتماع می شوند بتوانند شرایط را بهتر بپذیرند.

وی با بیان اینكه این بچه ها شرایط خاصی دارند و باید این شرایط را پذیرفت افزود: تنها علاقه است كه می تواند عاملی باشد كه وجود شرایط سخت باز هم با این بچه ها كار كنیم.

روانشناس بالینی مركز اوتیسم امام علی (ع) كرمان با اشاره به اینكه در هفته جهانی آگاه سازی اوتیسم قرار داریم بیان كرد: مهم ترین نیاز این كودكان درك شدن است و اینكه مردم اگر در جامعه كودكان اوتیسم را دیدند كه رفتار غیرعادی دارند به والدین آنها نگاه بدی نداشته باشند.

وی با بیان اینكه باید این اطلاع رسانی ها به اندازه ای زیاد شود كه این خانواده ها و شرایط آنها را درك كنند گفت: والدین این كودكان از سمت بچه ها، جامعه و حتی خانواده خودشان آسیب زیادی می بینند و انتظار داریم رفتار جامعه نسبت به آنها محبت آمیز و همراه با درك متقابل باشد.

اگانسی با اشاره به اینكه هدف از این هفته این است كه نگاه جامعه به این بچه و خانواده آنها عوض شود افزود: تقاضا داریم با آگاهی سازی بیشتر و به طور مثال با ساخت فیلم و برنامه های تلویزیونی این كودكان بیشتر به جامعه شناخته شوند، حتی آموزش و پرورش اجازه دهد این كودكان در كنار دیگر بچه ها تحصیل كنند تا بار فشار بر روی خانواده های آنها كمتر شود.

احداث 137 مدرسه استثنائی در سطح كشور عملیاتی شد؛ احداث نخستین مدرسه اوتیسم در كشور
معاون وزیر آموزش وپرورش: 52 مدرسه مستقل اوتیسم در كشور ساخته می شود/ هزینه ساخت مدارس اوتیسم 10 برابر مدارس عادی
تشریح ویژگی های سایت ثبت نام و سامانه كشوری مشاوره تلفنی اوتسیم/ معافیت افراد اوتیسم از خدمت سربازی
محمدی مادر یكی از كودكان اوتیسم كرمان با بیان اینكه پسرم 31 سال سن دارد گفت: بچه های اوتیسم، بچه های خوب، مهربان و دوست داشتنی هستند و با عشق مادری توانسته ام این دوران را تحمل كنم.

وی با بیان اینكه از وقتی كه به سن راه افتادن رسید، متوجه شدم كه دیرتر از دیگر كودكان كارهای خود را انجام می دهد افزود: از سن هشت ماهگی با مراجعه به پزشك متوجه شدم كه كودكم به اوتیسم مبتلا است.

محمدی با اشاره به اینكه مهم ترین مشكل ما حضور پسرم در سطح جامعه است گفت: زمانی كه بیرون می رویم بچه های دیگر پسرم را خیلی اذیت می كنند و او خیلی ناراحت می شود.
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۱۵:۵۰ - ۱۷/۰۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۳