دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

آغاز ارزیابی بازی های شناختی در شورای نظارت بر اسباب بازی
 
به گزارش خبرگزاری فارس، امروزه بازی های شناختی از جایگاه ویژه ای در حوزه ارزیابی و توانبخشی شناختی در كودكان و بزرگسالان برخوردارند. به عنوان مثال، یكی از روش های حفظ ذخیره شناختی در سالمندی، استفاده از بازی های شناختی است.

بر اساس این خبر، بازی شناختی به دسته ای از بازی های جدی اطلاق می شود كه به صورت مشخص با هدف ارزیابی یا فعالسازی و تقویت كاركردهای شناختی طراحی شده اند.

در همین زمینه به منظور شناسایی و ارزیابی بازی های شناختی در كشور، ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی با همكاری كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان و بنیاد ملی بازی های رایانه ای اقدام به برگزاری جلسه های هم اندیشی در این زمینه كردند كه این همكاری منجر به ایجاد نهاد اعتباربخش بازی های شناختی در كشور شد.

بازی های شناختی در كنار دیگر محصولات در كمیسیون های شورای نظارت بر اسباب بازی كه هر ماه یكبار برگزار می شود، از سوی كارشناسان شورای نظارت بر اسباب بازی و كارشناسان ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی مورد بررسی قرار می گیرد.

معرفی بازی های شناختی به عنوان یكی از ابزارهای موثر بر فعال سازی و ارتقا كاركرد شناختی، تدوین آیین نامه و استانداردهای لازم برای بازی های شناختی در كشور، شناسایی، ارزیابی و ارتقا كیفیت بازی های شناختی در كشور و معرفی بازی های شناختی مورد تایید، از مهم ترین اهداف این نهاد به شمار می رود.

با تدوین آیین نامه ها و روال اجرایی، تولیدكنندگان می توانند برای دریافت گواهی اسباب بازی شناختی به پایگاه شورای نظارت بر اسباب بازی به نشانی www.toycouncil.kpf.ir مراجعه كنند و ملاك­های مربوط به ارزیابی اسباب بازی را مشاهده كرده و درخواست بررسی محصولات خود را پیگیری كنند.

همچنین خانواده ها می توانند از طریق مراجعه به سایت شورای نظارت بر اسباب بازی فهرستی از بازی های دارای نشان علوم شناختی را دریافت كنند و به زودی این نشان بر روی محصولات داخل بازار هم نصب شده و از این طریق در انتخاب بازی های شناختی به خانواده ها كمك خواهد شد.

یادآوری می شود در مراسم اهدای جوایز به برگزیدگان هفتمین جشنواره ملی اسباب بازی كه روز دوشنبه 23 اسفند 1400 در سالن شهید بهنام محمدی مركز آفرینش های فرهنگی هنری كانون پرورش فكری برگزار شد؛ مجید نیلی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی و مهدی علی اكبرزاده مدیرعامل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان از نشان نهاد اعتبار بخش بازی های شناختی رونمایی كردند.

 انتهای پیام/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۵:۳۱ - ۱۷/۰۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۹