دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۵ مهر ۱۴۰۳

این نشانه ها در بدن را جدی بگیرید
 
استاد سرطان شناسی مهمترین نشانه هایی را كه در بدن خبر از احتمال ابتلا به سرطان می دهند تشریح كرد.
بدن - سلامت به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، محمد اسماعیل اكبری، استاد سرطان شناسی درباره مهمترین نشانه های ابتلا به سرطان گفت: برای سرطان ما هیچ نشانه ثابتی نداریم و هیچ آزمایش و عكسی نداریم كه از فردی بگیریم و بگوییم مبتلا به سرطان است.

وی ادامه داد: نشانه هایی در مجموع داریم كه مهم است؛ مثلا در افراد بالغ اگر فردی یكدفعه لاغر شد باید علت را پیدا كند. اگر خون در ادرار و مدفوعش پیدا شد، یا اگر بی اشتها شد باید علت را پیدا كند؛ همچنین اگر در حین غذا خوردن، غذا گیر كرد، این ها نشانه های قابل توجه است.

این استاد سرطان شناسی افزود: اگر زنان بعد از سن یائسگی لكه بینی و خون ریزی پیدا كردند این ها نشانه های خاصی است كه باید پیگیری شود؛ البته به این معنی نیست كه حتما سرطان دارند، بلكه باید بررسی شوند.

اكبری خاطرنشان كرد: اگر در افراد مسن ادرارشان بند آمد و حبس ادرار پیدا كردند؛ مثلا در یك ماه، یكبار حبس ادرار پیدا كردند یا در ادرارشان خون دیده شد یا به زور ادرار كردند، باید موضوع بررسی شود.

وی ابراز كرد: اگر فردی كم خون شد؛ به خصوص در سنین بالا كه این فرد یكدفعه كم خونی پیدا كرده است، ما قطعا به نوعی آن را به سرطان وصل می كنیم، اما غربالگری سرطان وجود ندارد و دروغ است؛ البته نشانه هایی برای هر نوع سرطان وجود دارد.

این استاد سرطان شناسی با اشاره به نشانه های دیگری كه باید به آن توجه كرد، تصریح كرد: مثلا صدای فردی گرفته است؛ در حالی كه قبلا مشكلی نداشته، این می تواند سرطان حنجره باشد، اما نه اینكه حتما سرطان باشد، بلكه باید به این موضوع حساس باشیم. همچنین اگر در فردی بی حالی بی دلیلی وجود دارد؛ این ها عواملی است كه می توان بررسی كرد.

اكبری ابراز كرد: سرطان به مسائل روانی-خلقی وابسته است؛ مثلا جوانان درباره درس، كار، ازدواج و... این استرس های كهنه این افراد را رها نمی كند؛ بنابراین غصه خوردن و استرس به اصطلاح كاملا دستش گردن سرطان بوده و نقش مهمی دارد.
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۰۸:۰۶ - ۲۱/۰۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۲