دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۵ مهر ۱۴۰۳

وب دا - نخستین عمل كاشت حلزون بر روی فرد بزرگسال درمازندران
 
روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشكی بابل نخستین عمل كاشت حلزون بر روی فرد بزرگسال درمازندران



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشكی بابل، دكتر كیوان كیاكجوری متخصص گوش و حلق و بینی گفت: هجدهمین عمل كاشت حلزون و نخستین مورد عمل كاشت حلزون بر روی فرد 38 ساله در بیمارستان آیت الله روحانی بابل انجام شد، درحالی كه دیگر سمعك برای این بیمار پس از 12 سال استفاده، كاربردی نداشته و قابلیت تقویت شنوایی هم وجود نداشت و سلول های حلزون از بین رفته بود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی بابل بیان داشت: با اشاره به اینكه جراحی كاشت حلزون برای دو گروه انجام می شود، افزود: گروه اول بیمارانی هستند كه زیر سن تكلم هستند یعنی كودكان از سن 1 الی 3 سالگی كه بهترین زمان كاشت حلزون بوده و گروه دیگر افراد دارای تكلم كه در هر سنی قابل جراحی می باشد.
دكتر كیاكجوری اذعان داشت: بیماران سن بالا حتما باید تكلم داشته و كم شنوایی در بزرگسالان در اثر بیماری ، تروما یا تصادف ایجاد می گردد.

شرط مهم كاشت حلزون شنوایی در بزرگسالان داشتن گفتار است
محسن منادی مدیر كاشت حلزون دانشگاه علوم پزشكی بابل بیان داشت: كم شنوایی در بزرگسالان در اثر بیماری ، تروما یا تصادف ایجاد می گردد و گاهی اوقات ممكن است فرد از بدو تولد دچار درجاتی از كم شنوایی مادرزادی بوده كه با افزایش سن میزان كم شنوایی بیشتر می گردد.
آقای منادی مدیر كاشت حلزون دانشگاه علوم پزشكی بابل افزود: در هر یك از موارد فوق در صورتی كه تجویز سمعك كارایی لازم را برای فرد كم شنوا نداشته باشد و یا استفاده از سمعك شنوایی مفید حاصل نگردد فرد بزرگسال برای عمل جراحی كاشت حلزون كاندیدا می گردد.
وی ادامه داد و گفت: یكی دیگر از شرایط مهم برای انجام عمل كاشت حلزون در بزرگسالان داشتن گفتار مناسب وقابل فهم در فرد كم شنوا می باشد.

همچنین دكتر حمیدی متخصص بیهوشی دانشگاه علوم پزشكی بابل نیز در حاشیه این جراحی گفت: بیان داشت: عمل های كاشت حلزون در ایران به ندرت انجام شده و اولین عمل در سطح استان و استان های مجاور در سن بزرگسال بوده است.
وی گفت: بیمار قدرت تكلم دارد اما وسایلی كه برای كمك شنوایی استفاده می كند كارآیی لازم را ندارد و امید است كه پس از انجام این جراحی، بیمار بصورت نرمال به فعالیت های روزمره زندگی خور را انجام دهد.
منبع خبر:
وب دا
   تاریخ: ۰۸:۵۵ - ۲۷/۰۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۹۲