دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۵ مهر ۱۴۰۳

پوشش گروه های محروم از بیمه های اجتماعی در دولت مردمی سیزدهم
 
تهران - ایرنا - سازمان تامین اجتماعی كه امروزه پوشش بیمه كارگران، حقوق بگیران و صاحبان حرف و مشاغل آزاد را در كارنامه دارد، در دولت مردمی سیزدهم با بسط و گسترش بیمه مشاغل آزاد توانست تمامی گروه های مغفول مانده از بیمه های اجتماعی را هم تحت پوشش خدمات این نهاد بیمه گر قرار دهد.
پوشش گروه های محروم از بیمه های اجتماعی در دولت مردمی سیزدهم تهران - ایرنا - سازمان تامین اجتماعی كه امروزه پوشش بیمه كارگران، حقوق بگیران و صاحبان حرف و مشاغل آزاد را در كارنامه دارد، در دولت مردمی سیزدهم با بسط و گسترش بیمه مشاغل آزاد توانست تمامی گروه های مغفول مانده از بیمه های اجتماعی را هم تحت پوشش خدمات این نهاد بیمه گر قرار دهد.

به گزارش ایرنا، سازمان تامین اجتماعی با تصویب «قانون تأمین اجتماعی» در تیرماه سال 54 با هدف تحقق عدالت اجتماعی تشكیل شد و امروز به عنوان یك سازمان بیمه گر اجتماعی، عمومی و غیردولتی، جامعه بازنشستگان، خانواده های بی سرپرست، بیكاران، ازكارافتادگان و بیماران را تحت حمایت قرار داده است.

مطابق با آخرین آمارها، بالغ بر 14 میلیون نفر از جمعیت كشور به عنوان بیمه شده اصلی و بیش از چهار میلیون نفر به عنوان مستمری بگیر بازنشستگی، ازكارافتادگی و بازماندگان از تعهدات بلندمدت وكوتاه مدت بیمه ای و درمان بهره مند می شوند.

با احتساب اشخاص تبعی تحت تكفل این گروه ها، بیش از 44 میلیون نفر از جمعیت كشور عضو خانواده تامین اجتماعی به شمار رفته و بیش از 50 درصد جمعیت ایران در سه حوزه بیمه، درمان و اقتصاد از خدمات 18 گانه این سازمان بهره مند می شوند.

خدماتی كه با آغاز فعالیت دولت مردمی سیزدهم توسعه یافت و بخشی از گروه های مغفول مانده از امتیازات اجتماعی را هم زیر چتر حمایتی این سازمان قرار داد.

بسط و توسعه بیمه مشاغل آزاد

یكی از مهمترین اقدامات این سازمان بیمه گر بسط و گسترش بیمه مشاغل آزاد بود كه توانست بخش اعظمی از محرومان بیمه های اجتماعی را نیز تحت پشتیبانی اجتماعی و درمانی قرار دهد.

این اقدام تحت عنوان بیمه فراگیر خانواده ایرانی همه اقشار جامعه اعم از دانشجویان، زنان خانه دار و... را نیز تحت حمایت قرار داده و استفاده از امكانات بهداشتی، درمانی، مراقبت های پزشكی، بیمه بیكاری، بازنشستگی و از كارافتادگی را به عنوان یك حق همگانی محقق كرد.

این بیمه در سه نرخ 12 درصد، 14 درصد و 18 درصد به ترتیب با مبلغ 318 هزار تومان، 372 و 478 هزار تومان ارائه می شود و به منظور برخورداری از خدمات درمانی هم مستلزم پرداخت 71 هزار و 600 تومان جهت استحقاق درمان خواهد بود.

این بیمه در سه نرخ 12 درصد، 14 درصد و 18 درصد به ترتیب با مبلغ 318 هزار تومان، 372 و 478 هزار تومان ارائه می شود و به منظور برخورداری از خدمات درمانی هم مستلزم پرداخت 71 هزار و 600 تومان جهت استحقاق درمان خواهد بود.

برای نمونه، همسر خانه دار یك بیمه شده، فرزندان یك خانوار تحت تكفل والدین و دانشجویان در حال تحصیل (در صورت عدم اشتغال) می توانند در قالب بیمه مشاغل آزاد اعم از بیمه های زنان خانه دار و بیمه دانشجویان ایرانی از تعهدات سازمان تأمین اجتماعی بهره مند و و برخورداری از این حمایت ها نیازمند تأهل و سابقه بیمه پردازی نیست.

حق بیمه متقاضیان برای استفاده از تعهدات موضوع قانون تأمین اجتماعی بابت بیمه بازنشستگی، ازكارافتادگی، فوت و خدمات درمانی، مجموعاً 27 درصد دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه است.

رشد 50 درصدی بیمه دانشجویان در دولت سیزدهم

رشد 50 درصدی بیمه دانشجویان در دولت سیزدهم نیز حاكی از استقبال مردمی از این طرح بود كه تا مهرماه بیش از 16 هزار نفر و بهمن ماه (طی 4 ماه) به 30 هزار و 987 نفر رسید.

بیمه زنان خانه دار هم تا مهرماه برابر با 374 هزار نفر و بهمن ماه برابر با 427 هزار نفر بود. (رشد 50 هزار نفری)

پرداخت ٩٠ درصد از هزینه های درمان ناباروری

مصوبه مربوط به زوجین نابارور به عنوان یكی از دغدغه های اصلی جامعه نیز در ماه نهم سال 1400 به طور رسمی ابلاغ شد و از اهم اقدامات این سازمان اجتماعی بیمه گر در دولت سیزدهم است.

براساس این مصوبه ٩٠ درصد از هزینه های درمان ناباروری در بیمارستان ها و مراكز درمانی دولتی براساس تعرفه عمومی غیردولتی پرداخت می شود.

همچنین تاریج اجرا از آغاز سال 1400 درنظر گرفته شده و مبلغ پرداختی توسط بیمه شدگان در این حوزه (در صورت ارائه مدارك و مستندات مربوطه) سبب بازپرداخت هزینه ها خواهد شد.

تاكنون نیز بیش از ٣ هزار پرونده در این زمینه تشكیل و تمامی زنان زیر 45 سال كه یك سال پس از تصمیم به فرزندآوری، نتوانند باردار شوند، می توانند از خدمات این حوزه استفاده كنند؛ این طرح در دولت مردمی نیز بی شك فرصتی ارزنده برای زوجین كم درآمد و متوسط فراهم خواهد آورد

ثبت نام و پرداخت تسهیلات قرض الحسنه 70 میلیون ریالی به مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی در سراسر كشور، بررسی و ارائه راهكارهای افزایش تسهیلات قرض الحسنه برای بازنشستگان و بیمه شدگان در جهت تقویت و توسعه ارائه خدمات توانمند سازی ذینفعان، راه اندازی سیستم آموزش مجازی و برگزاری كارگاه های آموزشی تبیین قوانین و مقررات هیات های بدوی و تجدید نظر تشخیص مطالبات و بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور، برنامه ریزی و اتخاذ تدابیر لازم در جهت ایجاد و توسعه مفاهیم تامین اجتماعی و فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در بین دانش آموزان، برگزاری همایش آموزشی و هم اندیشی رابطین بیمه ای در 33 استان كشور به صورت حضوری و غیرحضوری، برگزاری كمیته ساماندهی مسئولیت های اجتماعی شركت ها و موسسات تابعه، اتخاذ تدابیر لازم در جهت جلب مشاركت خیرین و كارفرمایان، همكاری و مشاركت جدی در اجرای ارائه طرح تعمیم و گسترش پوشش بیمه ای با عنوان "بیمه خانواده ایرانی"، تهیه و تنظیم دستورالعمل "توسعه تعامل و هم اندیشی با شركای اجتماعی، نهادهای مدنی و حاكمیتی"، اجرای طرح مشاوره كارگاهی و هم اندیشی، آموزشی رابطین بیمه ای در سطح استان ها، برپایی غرفه اطلاع رسانی و ارائه مشاوره تخصصی به كارفرمایان، بیمه شدگان و مستمری بگیران در نمایشگاه ها نیز از اقدامات ارزشمندی است كه طی دوران مدیریت این دولت مردمی مورد توجه قرار گرفت.

همچنین برگزاری سمینارهای گفتمان سازی تامین اجتماعی با موضوع عدالت و توسعه در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی بخش دولتی و آزاد، برگزاری سالانه جشنواره ملی و استانی معرفی چهره های برتر حوزه كارفرمایی و كارآفرینی با اهدا جوائز و لوح تقدیر و تندیس، هدایت و راهبری ادارات كل بیمه ای و مدیریت های درمان در راستای ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز، اتخاذ تدابیر لازم برای آموزش پیشگیری از حوادث كارگران و رابطین معدنی سراسر كشور و در دستور كار قرار گرفتن اجرای طرح رفاهی و گردشگری مستمری بگیران تامین اجتماعی در این دوران به ثمر نشست.

آماده سازی پیش نویس تهیه و تدوین پیوست و بسته فرهنگی برای برنامه ها، طرح ها و پروژه های سازمانی، تدوین و تولید محصولات و اقلام فرهنگی ویژه بازنشستگان و مستمری بگیران با عناوین بیماری های چشمی سالمندان، سلامت روان سالمندان و تغذیه سالمندان، تهیه آخرین اخبار و گزارش های تحلیلی و آماری و انعكاس در فضای مجازی و وب سایت های تشكل های اجتماعی به منظور افزایش اطلاعات بیمه ای شركای اجتماعی را باید از دیگر اقدامات اثرگذار این نهاد اجتماعی بیمه گر در دولت سیزدهم عنوان كرد.

تحویل قطعی 8 پروژه و تحویل موقت 14 پروژه سازمان تأمین اجتماعی، اصلاح ساختار و فرآیندهای اجرای پروژها اعم از تسریع فرآیند گردش كار پروژه های عمرانی، كاهش هزینه های طراحی و مهندسی در پروژه ها، كاهش هزینه های بالاسری و به تبع آن هزینه های اجرایی پروژه ها، افزایش نظارت فنی بر پروژه های در حال ساخت، تسریع در روند اجرای پروژه ها به دلیل حذف منافع ناشی از تطویل پروژه های اجرایی، رسیدگی سریع به ادعای پیمانكاران و جلوگیری از توقف پروژه به دلیل ادعای پیمانكاران، تسریع در اخذ مجوزات قانونی لازم، شفاف سازی در عملكرد پروژه های عمرانی سازمان تامین اجتماعی، افزایش سطح دانش و فن آوری در پروژه های در حال طراحی و ساخت، استقرار نظام مدیریت دانش در فرآیند اجرای عملیات و استقرار روند QI/QC در طراحی و اجرای پروژه های عمرانی سازمان تامین اجتماعی نیز در عرصه ساخت و ساز و توسعه در دولت سید ابراهیم رئیسی مورد توجه قرار گرفت.

بازنگری سطح بندی خدمات درمانی، استقرار نسخه الكترونیك و عدم چاپ دفترچه جدید و مقابله با بحران (همچون شیوع كرونا) نیز از اقدامات مهم معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی است كه در دولت سیزدهم تكمیل و با دستاوردهای اثربخشی برای آحاد جامعه همراه شد.

با حذف دفترچه بیمه، سامانه نسخه الكترونیك سازمان تأمین اجتماعی در دسترس همه مراكز درمانی طرف قرارداد است و پزشكان اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد می توانند با ثبت نام در سامانه نسخه الكترونیك سازمان به نشانی ep.tamin.ir و دریافت نام كاربری، نسبت به نسخه نویسی الكترونیك اقدام كنند.

همچنین هر بیمه شده یا بازنشسته پیش از مراجعه به مراكز پزشكی می تواند استحقاق درمان خود را از طریق سامانه eservices.tamin.ir یا كد دستوری #1666 دریافت و در صورت عدم دسترسی به اینترنت، پزشكان و بیمه شدگان می توانند با مراجعه به كد دستوری #14204 از استحقاق درمان مطلع شوند.

تسهیل و بهبود فضای كسب و كار و كمك به رونق تولید

تعمیم و گسترش پوشش با هدف صیانت از نیروی كار در مقابل مخاطرات از طریق انعقاد قرارداد با ارگان های متعدد دولتی، تسهیل و بهبود فضای كسب و كار و كمك به رونق تولید با بهره گیری از ابطال، اجرا و تداوم برخی بخشنامه ها و دستورالعمل ها، حمایت از بیكاران و توانمند سازی و صیانت از گروه هدف در طول دوره بیكاری، تدوام تقویت و حمایت از ایجاد اشتغال پایدار و حمایت از توسعه كارآفرینی از طریق ارائه مشوق و طرح های مهارت آموزی، پذیرش رانندگان جدیدالورود از طریق جایگزینی با افراد خارج شده از ناوگان حمل و نقل نیز در دوره مدیریتی دولت وعده های صادق به ثمر نشست.

تكمیل طرح 3070

تداوم و تكمیل طرح ارزشمند 3070 (ارائه 30 خدمت غیرحضوری) نیز یكی از اقدامات حائز اهمیت دولت سیزدهم است كه می تواند یك الگو برای تمامی سازمان ها، نهادها و مدیران ارشد اجتماعی و اقتصادی و سیاسی باشد كه یك طرح نوین در صورت اثربخشی برای آحاد جامعه با تغییرات مدیریتی نیز می تواند ادامه یافته و تكمیل شود.

هوشمند سازی اداری و استقرار نظام الكترونیك و تسهیل و سرعت در خدمات غیرحضوری با اجرای طرح موسوم به طرح تحول دیجیتال (3070) نیز از سال 99 كلید خورد، اما در دوره دولت مردم تكمیل شد و نقشی اساسی در كاهش مراجعات حضوری، آمد و شدها و... به ویژه در كلانشهرها داشت.

این طرح با ارائه 30 خدمت الكترونیك، 70 میلیون مراجع از مجموع 96 میلیون مراجع تامین اجتماعی به شعب وكارگزاری های این سازمان را كاهش می دهد.
پرداخت هدیه ازدواج، حذف مراجعه فرزندان اناث مستمری بگیران با ثبت هوشمند خاتمه كفالت، ابلاغ غیرحضوری احكام مطالباتی در سامانه اختصاصی خدمات الكترونیكی سازمان تأمین اجتماعی، ابلاغ مفصاحساب، ماده ٣٨ قانون تأمین اجتماعی، استعلام وضعیت دریافت مستمری و بیمه شده، نام نویسی غیرحضوری افراد تبعی توسط بیمه شده اصلی، درخواست غیرحضوری تكمیل سوابق بیمه به صورت كسری از ماه، انعقاد قرارداد و دریافت برخط بیمه اختیاری، اخذ غیرحضوری تعهدنامه برای ابلاغ احكام و مكاتبات الكترونیكی، امكان مشاهده جزئیات محاسبات و گردش حساب بدهی ها، دریافت غیرحضوری اعتراض كارفرما و تعیین و اعلام رسیدگی، پرداخت غیرحضوری غرامت دستمزد ایام بیماری ناشی از كرونا، سرویس غیرحضوری دریافت حق بیمه و احتساب سوابق دوران خدمت سربازی، اخذ الكترونیكی درخواست و صدور هوشمند و ابلاغ مفصاحساب، ارتقاء سامانه دریافت لیست حق بیمه، انعقاد قرارداد و دریافت برخط بیمه حرف و مشاغل آزاد، درخواست غیرحضوری كمیسیون پزشكی، حذف كاغذ از درآمد، پرداخت غیرحضوری كمك هزینه مراسم ترحیم، برقراری و پرداخت غیرحضوری بیمه بیكاری، اخذ غیرحضوری درخواست كفالت و بازرسی و كمك هزینه اروتز و پروتز، برقراری غیرحضوری مستمری بازماندگان، اخذ تعهدنامه غیرحضوری فرزندان اناث بازمانده، واكشی عكس از سامانه نام نویسی، دریافت گواهی پرداخت حق بیمه ساختمانی، امكان تقسیط غیرحضوری و نظام مند بدهی ها، پرداخت غیرحضوری حق بیمه كسری از ماه، هوشمندسازی لیست ارسالی كارفرمایان و امكان پرداخت آنلاین و احتساب آنی واریزی در حساب بیمه شده، كارفرما ٣٠ خدمت طرح ٣٠٧٠ محسوب می شود.

افزایش مهلت پرداخت حق بیمه به بیمه شدگان با ماهیت اختیاری با توجه وضعیت ركود شرایط اقتصادی كشور، بهبود رفاه نسبی معیشت مستمری بگیران و كاهش شكاف طبقاتی این بخش از جامعه، صدور دستور اداری با هدف رفع موانع تولید و حمایت از اشتغال پایدار كارفرمایان مولد و تجمیع، تنقیح، روانسازی و تلخیص ضوابط، بخشنامه ها و دستورالعمل ها كه با هدف حذف فرآیند زائد و شفاف سازی اطلاعات و پاسخگویی انجام گرفت، طی این مدت توانست محقق شود.

افزایش 50 درصدی فوق العاده ویژه كادر درمان

خبر تصویب افزایش 50 درصدی فوق العاده ویژه كادر درمان در اول فروردین ماه 1401 نیز كه توسط مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اعلام شد، از مهمترین طرح ها و مطالبات جامعه تحت پوشش این سازمان است كه باید به عنوان آخرین دستاورد این نهاد بیمه گر در سال گذشته نام برده شود.

به گفته میرهاشم موسوی، با تصویب افزایش 50 درصدی فوق العاده ویژه كادر درمان در آخرین جلسه هیأت امناء این سازمان، این افزایش در سال جدید اجرایی خواهد شد.

مطالبه جامعه هدف این سازمان اجتماعی بی شك توزیع عادلانه ثروت های عمومی در كشور است كه باتوجه به تاكید این دولت مردمی بر پشتیبانی و بهره مندی همه اقشار جامعه از انواع بیمه های اجتماعی و درمانی محقق شده و نقشی اساسی در فرایند توسعه پایدار كشور خواهد داشت.

برچسب ها
- سازمان تامین اجتماعی
- حقوق شهروندی
- میرهاشم موسوی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۹:۱۰ - ۲۶/۰۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۶