دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۵ مهر ۱۴۰۳

انجام مرحله اول یك مطالعه ملی، برای كمك به حل مشكلات سالمندان
 
دكتر احمد دلبری؛رئیس مركز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در نشست گشایش پایگاه "كوهورت سالمندی" گفت: نتایج و اطلاعات به دست آمده از اجرای مرحله اول پروژه، راهنمایی برای سند ملی سالمندی كشور است و می تواند به سازمان هایی كه درگیر سالمندی هستند، كمك كند تا برای رفع معضلات و ...
به گزارش ایران اكونومیست، در این نشست كه با حضور دكتر حمیدرضا خانكه؛ رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، معاونان تحقیقات، آموزش و توسعه، و مدیران ذیربط برگزار شد، پایگاه (سایت) كوهورت سالمندی در دانشگاه نیز گشایش یافت تا در این محل، محققان و متخصصان بتوانند از داده ها و اطلاعات بدست آمده از اجرای مرحله اول پروژه كوهورت سالمندی، به نفع سالمندان استفاده كنند.

پروژه تحقیقاتی «كوهورت سالمندی كشور» از دی ماه 1399 به همت مركز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و با همكاری اداره بهزیستی استان یزد، دانشگاه علوم پزشكی یزد و مركز تحقیقات شهرستان اردكان، رسما آغاز به كار كرد.

در این پروژه ملی، اطلاعات مربوط به پنج هزار نمونه از افراد میانسال با 50 سال سن تا سالمندان (حتی 90 ساله) كه در طرح شركت داده شده اند، جمع آوری می شود و در طول 15 سال، براساس حدود یك هزار متغیر، تغییرات جسمی، روانی، اجتماعی، معنوی و محیطی این افراد مورد بررسی قرار می گیرد، تا مسائل و مشكلات این جمعیت نمونه استخراج، و علت و عوامل مربوط به آنها مشخص شود.

دكتر احمد دلبری عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و رئیس مركز تحقیقات سالمندی این دانشگاه درباره پروژه و نتایج بدست آمده، گفت: اطلاعات استخراج شده از اجرای اولین مرحله، در اختیار محققان و دانشجویان تحصیلات تكمیلی قرار می گیرد و این ظرفیت خوبی برای اجرای پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تكمیلی ایجاد كرده تا پروپوزال های خود را به شورای علمی مركز تحقیقات سالمندی دانشگاه ارائه بدهند و با بررسی پروپوزال ها، و پذیرش آنها از سوی شورای علمی، بتوانند از اطلاعات بدست آمده از اجرای اولین مرحله از طرح استفاده كنند.

وی افزود: نتایج و اطلاعات بدست آمده از اجرای مرحله اول پروژه، راهنمایی برای سند ملی سالمندی كشور است و می تواند به سازمان هایی كه درگیر سالمندی هستند، كمك كند تا برای رفع معضلات و مشكلات سالمندان برنامه ریزی كنند.

وی اظهار داشت: این پروژه كه در سه فاز طراحی شده است، با تكمیل اطلاعات پنج هزار نمونه شركت كننده در طرح و به تدریج، با افزایش نمونه ها تا شش هزار نفر ادامه خواهد داشت.

این متخصص حوزه سالمندی تصریح كرد كه با توجه به تهدید بسیار جدی روند افزایشی جمعیت سالمندی در كشور برای سیاستمداران و برای نظام، قطعا مطالعاتی مانند این كوهورت، از جمله اقدامات اساسی و پایه ای جهت برنامه ریزی آینده برای جمعیت سالمندی در كشور است، چرا كه در این مطالعه، با رصد وضعیت افراد 50 ساله به بالا و بررسی تغییرات وضعیت آنان طی 15 سال به لحاظ بیماری ها و مشكلاتی كه به سراغ آنان می آید، عوامل زمینه ای و خطر برای بروز بیماری ها و مشكلات روانی و اجتماعی آنان استخراج می شود و براساس آن، برنامه ریزی های پیشگیرانه و تمهیدات لازم جهت مقابله با بروز این مشكلات اندیشیده خواهد شد.

دكتر دلبری افزود: این مطالعه چون دارای حجم بالایی از نمونه است (پنج هزار نفر) كه در ادامه به شش هزار نفر هم خواهد رسید، قطعا می تواند در حوزه های مختلف جسمی، روانی، اجتماعی و محیطی به جامعه كمك كند تا نسبت به چگونگی مراقبت سالمندان از خود و گذراندن دوره سالمندی سالمتر، فعالتر و پویاتر آگاه شوند.

رئیس مركز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در تشریح فعالیت اجرایی مرحله اول این پروژه، اظهار داشت: از سال 1397، مقدمات اجرای پروژه، شناسایی و معرفی افراد شركت كننده در طرح، با همكاری اداره بهزیستی یزد، دانشگاه علوم پزشكی یزد و مركز بهداشتی و درمانی شهرستان اردكان انجام شد، و از دی ماه سال 1399 تا اسفندماه سال گذشته (1400)، بررسی و ثبت اطلاعات پنج هزار نمونه شركت كننده در طرح اجرا شد و به همان ترتیب كه وارد طرح شدند، مجددا به همان ترتیب وارد مراحل بعدی پروژه خواهند شد.

وی با اشاره به اینكه پروژه ملی كوهورت سالمندی كشور دارای سه فاز مطالعاتی است، افزود: این طرح در شهرستان اردكان اجرا شده، اما در برخی از استان ها مانند گیلان، مازندران، بوشهر، خراسان های جنوبی و رضوی، نیز انجام شده كه قطعا می توانیم اطلاعات و نتایج پژوهش انجام شده در شهرستان اردكان را با نتایج تحقیقات در استان های دیگر مقایسه كنیم.

وی خاطرنشان كرد كه مركز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، متولی اجرای پروژه ملی «كوهورت سالمندی كشور» است كه برای مقایسه نتایج تحقیقات در شهرستان اردكان یزد با دیگر استان های كشور، از همكاری معاونت تحقیقات وزارت بهداشت، اداره سالمندان وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشكی در استان ها، بهره می گیرد.

دكتر دلبری در توضیح چگونگی شركت افراد در طرح و اجرای مرحله اول آن، گفت: پس از معرفی افراد میانسال تا سالمند (50 ساله به بالا) از سوی مركز بهداشت شهرستان اردكان، تیم های مجری طرح به منزل این افراد مراجعه كردند و در مرحله اول، اطلاعات افراد بصورت حضوری و در منزل آنان گرفته شد و در واقع، برای پنج هزار نفر نمونه، پنج هزار مراجعه به منزل این افراد با رعایت كامل اصول بهداشتی در شرایط كرونایی انجام شد. و بعد از آن، افراد به مركز بهداشت منطقه دعوت شدند و انواع معاینات و آزمایشات پزشكی و ژنتیكی كه بخش مهم این طرح را تشكیل می دهد، بصورت رایگان برای افراد انجام شد تا ضمن تكمیل اطلاعات پزشكی آنان و آگاهی از وضعیت سلامتی این افراد (پایش سلامتی)، بتوان در مراحل بعدی، ارزیابی های روانی و اجتماعی از افراد صورت بگیرد.

وی افزود: در اجرای كوهورت سالمندی در اردكان، موسسه خیریه این شهرستان همكاری شایانی داشته و نسبت به تهیه تجهیزات و وسایل پزشكی برای انجام معاینات و آزمایش های پزشكی افراد شركت كننده در طرح (مانند سنجش بینایی و شنوایی) اقدام كرد تا بتوان " پایش سلامتی " افراد شركت كننده در طرح (میانسالان و سالمندان) را بصورت رایگان انجام داد و همزمان پزشك مستقر در مركز در معاینات و بررسی نتایج آزمایش ها، اگر موردی از بیماری در افراد را مشاهده می كرد، فرد را از آن بیماری آگاه كرده و به پزشك متخصص ارجاع می داد تا خودش و یا خانواده بتوانند مسایل درمانی او را پیگیری كنند.

وی، ویژگی دیگر این طرح را در مشاركت و همكاری همه مسئولان شهرستان اردكان همچون امام جمعه شهر، نمایندگان مجلس، فرماندار و مسئولان بهزیستی عنوان كرد و گفت: این پروژه، بهترین مطالعه برای افراد میانسال تا سالمند است كه می تواند پایش سلامتی را هم برای آنان داشته باشد، ضمن آنكه فعالیت های اجتماعی افراد، وضعیت محیط زندگی و همچنین بلحاظ سلامت روانی، میزان افسردگی و اضطراب های آنان را مورد بررسی قرار دهد و علل و عوامل آن را مشخص كند.

این محقق و استاد دانشگاه تصریح كرد: دوره سالمندی، متشكل از فاكتورهای جسمی، روانی، اجتماعی، معنوی و محیطی است كه می تواند سالمندی سالم را رقم بزند و ما برای اینكه بتوانیم به سالمندی سالم دست یابیم، باید این فاكتورها را بررسی كنیم. در حوزه جسمی، بیماری های زمینه ای افراد، مانند " دیابت، قلبی و ریوی، چربی خون و ... و فاكتورهای خونی، بینایی سنجی و شنوایی سنجی كه تمام دستگاه ها و تجهیزات مربوط به آنها به صورت مشاركت های مردمی و خیریه تهیه شد، مورد بررسی قرار گرفتند، و در مراحل بعدی، سلامت روانی و اجتماعی افراد مورد سنجش و بررسی قرار می گیرند.

وی تاكید كرد كه مهمترین تهدید آینده كشور، سالمندی است و همانطور كه در كشورهای پیشرفته دنیا، سالمندی را به عنوان یك فرصت برای كارآفرینی، گردشگری و ... مورد توجه قرار می دهند، ما اگر بطور جدی به موضوع سالمندی نپردازیم، این موضوع در آینده با افزایش جمعیت سالمندی و رشد آن، می تواند به جای فرصت، به بحران جدی برای دولت و نظام تبدیل شود.

رئیس مركز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی همچنین با اشاره به افتتاح و آغاز به كار سایت كوهورت سالمندی در این دانشگاه، گفت: یكی از رسالت های اصلی این دانشگاه، پرداختن به موضوع سالمندی است، و سایت كوهورت سالمندی و ایجاد پژوهشكده سالمندی در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی می تواند بسیار راهگشا و چشم انداز خوبی برای دستیابی به راهكارهای لازم برای رفع مشكلات سالمندی در كشور باشد.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛ دكتر دلبری در پایان افزود: قطعا یكی از دعدغه های دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، موضوع " سالمندی " است و لذا، این دانشگاه آمادگی دارد تا در كنار شورای ملی سالمندی و در كنار اداره سالمندی وزارت بهداشت، سازمان ها و صندوق های بازنشستگی كه بنحوی درگیر موضوع سالمندی و بازنشستگی هستند، بتواند موج در راه و مشكلاتی را كه در آینده می تواند دولت را زمین گیر كند، مدیریت كرده و مطالعاتی همچون كوهورت سالمندی كمك می كند تا برنامه ریزان و سیاستمداران بتوانند نیازهای سالمندان را مطابق با رشد جمعیت این قشر پیش بینی كرده و در واقع، تهدید عدم آمادگی كشور در مقابل رشد جمعیت سالمندان در كشور را تبدیل به فرصت كنند.
   تاریخ: ۱۵:۵۸ - ۲۶/۰۱/۱۴۰۱   بازدید: ۲۱۰