دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

روایتی از درمان كودكان سرطانی در ایران
 
بهناز آسنگری، مدیر واحد خدمات حمایتی محك در گفت وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس،درباره فعالیت موسسه حمایت از كودكان سرطانی محك، گفت:در سال 1370 محك متشكل از یك گروه داوطلب بود كه به صورت روزانه به برخی از بیمارستان های دولتی و دانشگاهی دارای بخش خون و آنكولوژی كودكان در تهران سر می زدند.

وی ادامه داد: مددكاران اجتماعی محك در هر استان و شهرستانی كه بیمارستان دولتی و دانشگاهی با بخش خون و آنكولوژی كودك دارد به صورت حضوری، غیرحضوری و آنلاین فعالیت می كنند تا پرونده حمایتی كودكان را تشكیل داده و هزینه های درمانی و حمایتی آنها را بپردازند.

مدیر واحد خدمات حمایتی محك افزود:در صورتی كه استانی فاقد بیمارستان دارای بخش خون و آنكولوژی كودك باشد، كودكان به صورت مستقیم توسط پزشكان به محك معرفی می شوند.

وی افزود: همه ما به عنوان داوطلبان مددكاری اجتماعی با كودكان بیمار و خانواده هایشان در ارتباط بودیم و برخی از نیازهای اولیه آنها چون توضیحات مرتبط با دارو، همراهی در بخش های درمانی، خرید وسایل مورد نیاز و غیره را تأمین می كردیم. این اولین حضور خانواده محك در بیمارستان ها بود.

وی افزود: پس از آن متناسب با گسترش فعالیت های محك، حضور این مددكاران اجتماعی نیز در بیمارستان ها افزایش یافت تا جایی كه پس از افتتاح هر بخش آنكولوژی كودك در بیمارستان های دولتی و دانشگاهی در سراسر كشور، دفتر مددكاری محك نیز در آن بیمارستان مستقر شد.

آسنگری خاطرنشان كرد: این حضور، نقطه آغاز فعالیت گسترده محك در تمامی بیمارستان های سطح كشور بود. یكی از مهم ترین اهداف محك در این اقدام آن بود كه خانواده هایی كه بضاعت مالی ندارند، مسیر درمان بیماری فرزندشان را رها نكنند.

وی بیان داشت: در سی امین سال فعالیت این مؤسسه باید بگویم كه مددكاران اجتماعی محك در 16 بیمارستان دولتی و دانشگاهی دارای بخش خون و آنكولوژی كودكان در تهران و 28 بیمارستان در سایر شهرها فعالیت مستمر دارند.

ارائه خدمات حمایتی به كودكان مبتلا به سرطان ایران در پاندمی كرونا

مدیر واحد خدمات حمایتی محك گفت:فعالیت مددكاران اجتماعی محك با شیوع ویروس كرونا و ضرورت رعایت پروتكل های بهداشتی و حفظ فاصله گذاری اجتماعی تغییر كرد.

آسنگری در این باره گفت:پیش از شیوع ویروس كرونا خدمات رسانی به كودك مبتلا به سرطان به صورت حضوری انجام می شد. روانشناسان، مددكاران اجتماعی موظف و داوطلبان مددكاری محك هفته ای یك بار در بیمارستان های حضور پیدا می كردند.

وی متذكر شد: اما با شیوع ویروس كرونا فعالیت حضوری محك در این بیمارستان ها متوقف شد. دیری نگذشت تا زیرساخت های لازم برای خدمت رسانی روانشناسان و مددكاران اجتماعی به صورت غیرحضوری فراهم شد. این روزها همكاران ما به صورت تلفنی با بیماران و خانواده هایشان در ارتباطند و مشكلات مددكاری و روانشناختی آنها را مرتفع می كنند.

مدیر واحد خدماتی حمایتی محك افزود: محك همواره به ارتقای كیفیت زندگی قهرمان كوچك خود توجه می كند و تلاش كرد تا در دوران كرونا این موضوع دستخوش تغییرات نشود. بنابراین محتواهایی چون قصه های صوتی، آموزش كاردستی و غیره كه توسط داوطلبان و روانشناسان تهیه می شود را از طریق گروه هایی كه در پیام رسان های اجتماعی ایجاد شده برای كودكان مبتلا به سرطان و خانواده آنها ارسال می كند.

همكاری محك با بیش از 100 پزشك خون و آنكولوژی كودك در سراسر كشور 

وی بیان داشت:مددكاران داوطلب محك پیش از شیوع كرونا در دفاتری كه در بیمارستان ها شكل گرفته بود، حضور داشتند و خدمات حمایتی مورد نیاز را به كودك و خانواده ارائه می دادند. با شیوع كرونا و ضرورت حفظ فاصله گذاری اجتماعی و سلامت داوطلبان، این ارتباط به شكل تلفنی و اینترنتی تغییر كرد.

مدیر واحد خدماتی حمایتی محك گفت: به صورتی كه داوطلبان مددكاری اجتماعی با 111 پزشك خون و آنكولوژی كودك و همچنین كادر درمان بیمارستان های دولتی و دانشگاهی در سراسر ایران در ارتباطات اند. آنها كودكان مبتلا به سرطان جدید را به داوطلبان محك معرفی كرده تا تحت حمایت این مؤسسه قرار گیرند.

وی اضافه كرد: همچنین مددكاران اجتماعی از طریق ارتباط تلفنی یا تصویری با خانواد ها نیازهای آنها را شناسایی و فاكتورهای مرتبط با هزینه های درمان را دریافت می كنند.

مدیر واحد خدماتی حمایتی محك گفت:هدف ما در محك آن است كه در هر شرایطی كیفیت ارائه خدمات حمایتی كاهش پیدا نكند. بنابراین با وجود ارتباط مستمر با خانواده ها، مددكاران داوطلب در روزهای خاصی نیز در بیمارستان های تهران و شهرستان حضور می یابند تا در مواقع مورد نیاز به صورت حضوری خدمات حمایتی مورد نیاز كودك و خانواده را در اختیارشان قرار دهند.

وی ابراز كرد: پیگیری اوضاع روانی كودك و خانواده و نیز آموزش آنها برای حمایت از فرزندشان و مدیریت ارتباط بیمار با دیگر اعضای خانواده، باعث می شود كودكان و خانواده هایشان با روحیه بیشتری به درمان بیماری سرطان ادامه دهند.

آسنگری خاطرنشان كرد: در واقع همه باید بدانند ارائه خدمات حمایتی به كودكان مبتلا به سرطان مختص بیمارستان محك نیست. واحد خدمات حمایتی محك پل ارتباطی میان كادر درمان و تمامی كودكان مبتلا به سرطان است.

انتهای پیام/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۰:۵۴ - ۲۷/۰۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۷