دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

وب دا - 30 بیمار هموفیلی تحت پوشش خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشكی جهرم است
 
30 بیمار هموفیلی تحت پوشش خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشكی جهرم است
جهرم 30 بیمار هموفیلی تحت پوشش خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشكی جهرم است
30 بیمار هموفیلی تحت پوشش خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشكی جهرم است



تمامی فاكتور های انعقادی بیماران هموفیلی موجود است. بیماران با كمبود فاكتور 8 از جدیدترین داروهای نوتركیب استفاده می كنند.

به گزارش وبدا جهرم، دكتر مهدی احمدنیا، مدیر امور بیماری های خاص دانشگاه علوم پزشكی جهرم با اشاره به بیماری هموفیلی كه نوعی بیماری ارثی خون ریزی كننده است گفت: از مشخصه های این بیماری ارثی بودن و خونریزی های خود به خودی است. در بدن فاكتورهای انعقادی 13 گانه وجود دارد كه در گردش خون در جریان بوده و هر زمان قسمتی از بدن دچار خونریزی شود ایجاد لخته كرده و از ادامه خونریزی جلوگیری می كنند. افراد مبتلا به هموفیلی به علت سطح پایین یا عدم وجود پروتئین هایی بنام فاكتورهای انعقادی قادر به متوقف كردن روند خونریزی نیستند.

وی گفت: هموفیلی به 3 نوع B ،A و C تقسیم می شود، علت بیماری هموفیلی نوع A، كمبود یك پروتئین خاص در خون به نام فاكتور 8 (فاكتور بندآورنده خون ) است هرچه این پروتئین در خون كمتر باشد، علائم و شدت بیماری هم بیشتر می شود. هموفیلی نوع B، این نوع بیماری به دلیل كمبود فاكتور 9 پدید می آید و به 3 گروه خفیف، متوسط و حاد تقسیم می شود در این مورد نیز هر چه كمبود فاكتور 9 بیشتر باشد، شدت بیماری نیز بیشتر است و هموفیلی نوع C هم یك نوع اختلال ژنتیكی اتوزومال است كه دلیل آن كمبود فاكتور 11 خونی است.

مدیر امور بیماری های خاص دانشگاه علوم پزشكی جهرم گفت: در شهرستان جهرم حدود 30 نفر بیمار هموفیلی تحت پوشش خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشكی جهرم هستند.

وی بیان می كند: تهیه دارو، ویزیت های تخصصی دوره ای، خدمات تشخیصی تصویربرداری مانند تراكم استخوان، انجام آزمایشات دوره ای از نظر تعیین سطح فاكتورهای انعقادی و بررسی هپاتیت c، ارائه خدمات توانبخشی شامل فیزیوتراپی و كار درمانی، ارائه خدمات دندان پزشكی، تزریق فاكتور، تزریق خون و پلاكت و داروهای دیگر در صورت نیاز همه از خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشكی جهرم است كه برای این بیمارن به صورت رایگان انجام می شود.

بر اساس تشخیص نوع كمبود فاكتور انعقادی و میزان مورد نیاز فاكتور، درخواست دارو توسط اداره بیماران خاص معاونت درمان دانشگاه از طریق سامانه های الكترونیكی مربوط به این بیماران داده و ثبت می شود. با انجام هماهنگی با معاونت غذا و دارو، دارو در اختیار بیماران قرار می گیرد و خوشبختانه در تهیه فاكتورهای انعقادی مشكلی وجود ندارد حتی در مورد بیماران با كمبود فاكتور 8 از جدیدترین داروهای نوتركیب موجود استفاده می شود.

وی با اشاره به انجام آزمایشات ژنتیك در تشخیص این بیماری می گوید: آزمایشات ژنتیك بارداری برای بیمارانی كه كمبود فاكتور آنها به اثبات رسیده یا به عبارتی بیمار هموفیلی هستند به صورت رایگان از طرف سازمان های بیمه گر انجام می شود.

دكتر احمدنیا در ادامه بیان می كند: در حال حاضر دستورالعملی برای انجام آزمایشات ژنتیك به صورت رایگان برای ناقلین بدون علامت وجود ندارد اما در این زمینه انجمن های هموفیلی به صورت خیریه و خودجوش اقداماتی را انجام می دهند.
منبع خبر:
وب دا
   تاریخ: ۱۴:۱۰ - ۲۸/۰۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۸