دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

اشتغال و مسكن دغدغه مهم جامعه معلولان
 
بروجرد - ایرنا - در انبوه مشكلاتی كه جامعه معلولان با آن مواجه هستند اشتغال و مسكن اولویتی همیشگی دارد و برای این قشر از جامعه به دغدغه ای مهم تبدیل شده است.
 اشتغال و مسكن دغدغه مهم جامعه معلولان بروجرد - ایرنا - در انبوه مشكلاتی كه جامعه معلولان با آن مواجه هستند اشتغال و مسكن اولویتی همیشگی دارد و برای این قشر از جامعه به دغدغه ای مهم تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، اشتغال و مسكن اولویتی برای تمام شهروندان است و با توجه به شرایط موجود و مشكلات اقتصادی دست یابی به همین كمترین ها برای خیلی از افراد جامعه سخت شده است، در برخی استان های كشور از جمله لرستان كه بخش خصوصی چندان توانمندی وجود ندارد این محاسبه سخت تر و چالشی تر می شود و بیراه نیست كه مردم این استان عمده انتظارشان از اشتغال متوجه دولت شده است.

شاید همین نكته سنجی و تسلط بر شرایط موجود است كه اولین مقصد سفر پویش در "محضر ولی نعمتان" شهرستان بروجرد در نظر گرفته شد، در سفری كه در ماه جاری رییس سازمان بهزیستی كشور به لرستان داشتند؛ برنامه ریزی سفربه گونه ای صورت گرفته بود كه تمام مدت زمان این سفر در كنار جامعه هدف سپری شد و از این حیث سفری متفاوت با موارد مشابه بود و مسوولان شنونده بودند و جامعه معلولان از مشكلات خود كه عمده ترین آنها اشتغال و مسكن بود سخن گفتند.

همزمان با سفر معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی كشور به شهرستان بروجرد، اولین گام از پویش «در محضر ولی نعمتان» با هدف استفاده از ظرفیت گروه های مردمی و جهادی در خدمت رسانی به جامعه هدف سازمان بهزیستی در قالب نشست های صمیمانه و برگزاری مراسم افطاری به همت گروه جهادی و موكب جوانان بروجرد برگزار شد.

جامعه معلولان از مشكلات خود سخن گفتند مشكلاتی كه به قول خود جامعه معلولان تا كنون بسیار گفته و نوشته شده و حال آنها هیچ تغییری نكرده است و اكنون دل به همت دولت سیزدهم بسته اند تا همانگونه كه با صبوری پای حرف آنها نشسته است اندكی از انبوه مشكلات آنها را مرتفع كند.

اشتغال مهمترین مطالبه جامعه معلولان

رییس هیات مدیره جامعه معلولان بروجرد در گفت و گو با ایرنا گفت: حدود 2 هزار نفر عضو این جامعه هستند كه بیشترین معلولیت هم مربوط به جسمی حركتی است، مهمترین خواست مشترك افراد دارای معلولیت اشتغال و مسكن است تا بتوانند زندگی خود را پیش ببرند و مقدار زیادی از وابستگی آنها به خانواده كاسته شود.

لیلا ساكی در خصوص مشكلات جامعه معلولان افزود: بنا بر ماده 13 قانون جامع حمایت از معلولان، كارفرمایانی كه در مراكز كسب و كار خود، افراد دارای معلولیت جویای كار را استخدام كنند از پرداخت حق بیمه سهم كارفرمایی در قبال افراد دارای معلولیت معاف است.

وی ادامه داد: همچنین افراد دارای معلولیتی كه به صورت خوداشتغالی یا در كارگاه های اشتغال خانگی و یا از طریق مراكز پشتیبانی شغلی مشغول بكار هستند، از پرداخت حق بیمه سهم كارفرمایی و خویش فرمایی معاف می شوند، اما در مواردی مشاهده می شود كه این قانون مورد تفسیر قرار می گیرد و انواع بند و تبصره ها به آن اضافه می شود درصورتی كه هیچ گونه بند و تبصره ای در ماده فوق وجود ندارد و باید اجرا شود.

رییس هیات مدیره جامعه معلولان بروجرد گفت: یكی از مشكلات جامعه معلولان، عدم توانایی آنها در پرداخت آورده اولیه مسكن و پرداخت اقساط بانكی آن است كه اگر مورد توجه قرار گیرد می تواند بخشی از مشكلات معلولان در این حوزه را مرتفع كند.

وی افزود: یكی از بزرگترین مشكلات مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی در خصوص دریافت وام اشتغال، نداشتن ضامن است كه اگر راه حل های جایگزینی برای رفع این مشكل ارائه شود می توان به رفع مقداری از مشكلات جامعه معلولان در این حوزه امیدوار بود.

ساكی با اشاره به مشكلات جامعه معلولان در حوزه اشتغال اظهار داشت: حل این مشكلات همت سازمان بهزیستی و ورود آن در اجرای قانون سه درصد توسط دستگاه های دولتی و غیر دولتی را می طلبد.

وی بیان كرد: بعد از اشتغال، مهمترین مطالبه جامعه معلولان، مناسب سازی شهری و حمل و نقل است تا بتوانند بدون كمك دیگران از خانه بیرون بروند و كارهای شخصی خود را انجام دهند.

وی اضافه كرد: نداشتن مسكن، پایین بودن مستمری معلولان باتوجه به بالا بودن نرخ تورم، بالا بودن قیمت وسایل كمك توانبخشی، نبود اماكن تفریحی متناسب با شرایط، بالا بودن هزینه های درمان و كمیاب بودن بعضی از داروها از جمله مهمترین مشكلات جامعه معلولان است كه به نوعی همه درگیر این مشكلات هستند.

رییس هیات مدیره جامعه معلولان بروجرد یادآور شد: از جمله فعالیت این انجمن دفاع از حقوق معلولان، پیگیری مناسب سازی و مبلمان شهری، برگزاری و تشكیل كلاس های فرهنگی و هنری از جمله موسیقی و تئاتر است.

وی افزود: پیگیری و آگاه سازی جامعه هدف، تشكیل كلاس های مشاوره و ترغیب معلولان به ازدواج، اجرای برنامه توانمندسازی درسطح روستاها، برپایی جشنواره صنایع دستی و محصولات تولیدی معلولان از دیگر برنامه هایی است كه توسط این انجمن پیگیری و دنبال می شود.

هفت هزار نفر تحت پوشش بهزیستی بروجرد هستند

بنابر گفته رییس بهزیستی بروجرد سال گذشته 91 نفر برای دریافت تسهیلات خوداشتغالی به بانك معرفی شده اند تا با دریافت وام چهار درصد به توسعه كسب و كار خود بپردازند كه به هر فرد متقاضی تسهیلات خوداشتغالی به مبلغ 50 میلیون تومان پرداخت می شود.

كرم رضا پیردایه با اشاره به قانون سهم سه درصدی استخدام معلولان اظهار داشت: این قانون نیز در آزمون های استخدامی لحاظ می شود به این صورت كه حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی دستگاه های دولتی و عمومی به افراد دارای معلولیت واجد شرایط اختصاص دارد.

وی اضافه كرد: بیش از هفت هزار نفر تحت پوشش حمایت های این نهاد قرار دارند كه از این تعداد 2 هزار و 400 نفر ساكن مناطق روستایی هستند و بنابر برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه مورد حمایت هایی قرار دارند.

وی در خصوص برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه ادامه داد: منظور از این برنامه مجموعه اقداماتی است كه برای بهبود وضعیت بهداشت، سلامت، تغذیه، دسترس پذیری، آموزش، فرهنگ سازی و حضور اجتماعی فعال افراد دارای معلولیت انجام می شود.

وی افزود: از مجموع افراد تحت پوشش بهزیستی بروجرد 340 خانواده بیش از 2 عضو معلول دارند كه تلاش می شود خدمات لازم مورد نیاز از قبیل كمك هزینه مسكن، معیشت، كمك هزینه های تحصیلی و پرداخت های وام های خوداشتغالی به آنها ارائه داده شود.

پیردایه یادآور شد: افراد دارای معلولیت در بروجرد در بخش های جسمی، حركتی، اعصاب و روان، شنوایی و بینایی پرونده دارند.

تلاش دولت برای بهتر شدن حال جامعه معلولان

رییس سازمان بهزیستی كشور در جریان سفر اخیر خود به شهرستان بروجرد گفت: بررسی اوضاع جامعه هدف بهزیستی در دولت بطور ویژه دیده شده است كه بنا بر این بررسی مهمترین موضوع برای معلولان مسائل اقتصادی است، موضوعات فرهنگی نیز بسیار مهم است كه باید یك پوست اندازی در سازمان بهزیستی اتفاق بیافتد و باید كاری كنیم كه حال جامعه هدف بهزیستی خوب شود.

محمد علی قادری یادآور شد: اولین قدم در جهت مردمی شدن سازمان بهزیستی، باز كردن درهای مراكز سازمان بهزیستی به روی نیروهای جهادی و مردمی است، مراكز خدمات مثبت زندگی باید كمك حال مددجویان بهزیستی باشند و نیازهای جامعه هدف باید توسط مراكز مثبت زندگی شناسایی شود.

وی ادامه داد: 2 هزار و 500 مركز مثبت زندگی در كشور وجود دارد كه باید در ساختار آنان تجدیدنظر شود، متأسفانه قانون جامع معلولان خوب اجرا نمی شود و سازمان بهزیستی مصمم به اجرای قانون جامع است و باید بازنگری و سپس اجرایی شود و تا چند روز آینده از همكاری دستگاه های مختلف با سازمان بهزیستی گزارشی به ریاست جمهوری داده خواهد شد.

بنا بر گفته وی خلاقیت و پیگیری، خانواده بهزیستی را متحول می كند و با باز شدن درهای بهزیستی تحول ایجاد خواهد شد كه سازمان بهزیستی باید با مردم باشد و این مسیر باعث خدمت رسانی بهتر می شود، مسوولان به جای پشت میزنشینی باید وارد دانشگاه ها و ادارات مختلف شوند و شبكه ای تشكیل تا دغدغه جامعه هدف بهزیستی رفع شود.

رییس سازمان بهزیستی كشور گفت: براساس تجدیدنظر در آیین نامه های سازمان بهزیستی اقدامات خوبی برای در اختیار قرار دادن تجهیزات برای معلولان انجام شده، اتفاقات خوبی در بودجه بهزیستی افتاده است.

160 هزار واحد مسكونی برای افراد تحت پوشش ساخته می شود

رییس سازمان بهزیستی كشور، ضمن تاكید بر اینكه سازمان بهزیستی یك سازمان پیشرو است، گفت: درحالی كه مسوولیت جدی در اساسنامه برای تامین مسكن مددجویان ندارد، اما تلاش كرده است با همكاری سایر دستگاه ها و از مبادی مختلف، سرپناهی را برای این عزیزان تامین كند، طی مدت حدود هشت سال گذشته تقریبا 160هزار واحد مسكونی تحویل جامعه هدف شده است.

وی افزود: در دولت جدید با انعقاد قرادادی بین سازمان بهزیستی و وزارت راه و شهرسازی مقرر شد 160 هزار واحد مسكونی دیگر نیز ساخته شودكه 120هزار واحد آن شهری و 40هزار واحد روستایی است و تاكنون حدود 60هزار نفر از جامعه هدف ما در نهضت ملی مسكن ثبت نام كرده اند.

رییس سازمان بهزیستی كشور درخصوص اشتغال جامعه تحت پوشش این سازمان بیان كرد: با اهتمام نمایندگان مجلس شورای اسلامی جهش خوبی را از طریق تبصره 16 و 18 داشتیم كه 10هزار میلیارد تومان در اختیار سازمان بهزیستی قرار خواهد گرفت كه این مبلغ جهت رونق صنایعی كه متناسب با ماموریت سازمان بهزیستی است، به كارگیری خواهد شد.

قادری گفت: تلاش می شود در سال جاری یكصد هزار شغل پایدار برای جامعه معلولان فراهم شود.

اشتغال یكی از مشكلات اساسی همه افراد است كه این مشكل بخصوص در بین جامعه معلولان حادتر است و بسیاری از آنها با داشتن مدارك دانشگاهی كه قطعا برای كسب آن رنج بسیاری را متحمل شده اند اما از فرصت كافی برای جذب كار برخوردار نیستند.

در ماده 10 قانون حمایت از معلولان ایجاد صندوق فرصت های شغلی برای آنها آورده شده است و قانونگذار این موارد را مشخص كرده و برای هیات امنا، مووسس، مدیر عامل، اهداف و قطعنامه های صندوق حمایت از فرصت های شغلی معلولان در این ماده قانونی به خوبی توصیف شده است.

مشكلات حوزه مسكن و معیشت در جامعه معلولان مشهودتر است و حداقل حقوق مستمری كه به مددجویان پرداخت می شود نیز جوابگوی نیازها و احتیاج های آنها نیست كه تمامی این موارد از دغدغه های مسوولان سازمان بهزیستی است و در برنامه ریزی های پیش روی این سازمان حمایتی در برش های زمانی مشخص شده بصورت برنامه محور توانمند سازی جامعه هدف محقق شود.

برچسب ها
- بروجرد
- لرستان
- سازمان بهزیستی كشور
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۴۴ - ۳۰/۰۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۸۲