دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

پیمایش ملی سلامت روان و بررسی میزان اختلالات روانی در همدان اجرا می شود
 

پیمایش ملی سلامت روان و بررسی میزان اختلالات روانی در همدان اجرا می شود

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی همدان گفت: پیمایش ملی سلامت روان با هدف بررسی وضعیت شیوع اختلالات روانی طول عمر و 12 ماه گذشته، شدت اختلالات، نسبت استفاده از خدمات سلامت روان و هزینه های ابتلا به اختلالات روانی در این استان اجرا می شود.
به گزارش پایگاه خبری وب دا در همدان، مهتا سنگستانی افزود: امروزه اهمیت سلامت روان و نقش آن بر سایر ابعاد سلامت انسان بر همه آشكار است و باید گفت كه سلامت روان تنها به معنی نبود بیماری و اختلال روانی نیست، بلكه شامل عملكرد مطلوب ذهنی، توانمندی فكری و هیجانی، احساس خودكارآمدی و استقلال و خودشكوفایی نیز می شود.
وی اظهار داشت: شیوه زندگی نادرست موجب شیوع اختلالات روانی همچون سایر بیماریهای غیرواگیر شده كه بار بالایی بر جامعه وارد كرده است و تداوم این وضعیت اهمیت پیشگیری، درمان و توانبخشی این بیماران را بیش از پیش مشخص می كند.
مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی همدان افزود: تعیین حجم و شناخت عوامل جمعیت شناختی موثر بر این بیماریها می تواند تاثیر بسزایی در تصمیم گیریها و برنامه ریزی های سلامت در كشور داشته باشد.
سنگستانی ادامه داد: با توجه به ضرورت برنامه ریزی در حوزه سلامت روان به ویژه آسیب های روانی ناشی از همه گیری كووید 19 "دومین پیمایش ملی سلامت روان" به عنوان یكی از اولویت های نظام سلامت در سال جاری اجرا می شود تا به مدد نتایج حاصل از آن تدوین نقشه راه و بازبینی سیاست ها و اقدامات اساسی این حوزه مهم میسر شود.
به گفته وی، این پیمایش در جمعیت 15 تا 64 ساله استان همدان و در سه بخش مقدماتی، آموزشی و كار میدانی با رعایت پروتكل های بهداشتی در تمامی مراحل اجرا می شود.
مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی همدان گفت: طبق برنامه زمانبندی فاز مقدماتی این پیمایش از 19 اسفند سال گذشته آغاز شده و تا 16 اردیبهشت امسال ادامه دارد، همچنین فاز آموزشی از 17 تا 26 اردیبهشت و كار میدانی از 27 اردیبهشت تا پایان تیرماه 1401 اجرا خواهد شد.
سنگستانی اظهار داشت: انتخاب بلوك ها و نمونه های مورد پژوهش در سطح ملی توسط مجری طرح انجام شده و در استان همدان شهرستانهای دارای بلوك برای مشاركت در این پیمایش شامل همدان، ملایر، نهاوند، كبودراهنگ، رزن، بهار و اسدآباد هستند.
   تاریخ: ۱۲:۱۱ - ۰۴/۰۲/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۱