دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

راه اندازی مراكز تحقیقاتی سالمندان در كشور ضروری است
 
راه اندازی مراكز تحقیقاتی سالمندان در كشور ضروری است
امام جمعه اردكان یزد با اشاره به فعالیت مركز تحقیقات سالمندی اردكان و ارائه خدمات رایگان پزشكی از سوی این مركز به سالمندان، توسعه و گسترش این مراكز را در كشور امری ضروری و مهم خواند.
حجت الاسلام «سیداسماعیل شاكر» در گفت وگو با ایسنا با بیان این كه مركز تحقیقات سالمندی اردكان چندسالی است به همت خیران و با تأیید و موافقت معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی راه اندازی شده است، خاطرنشان كرد: هم اینك دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با چندین گروه آموزشی و مركز تحقیقاتی از جمله مركز تحقیقات سالمندی، در سه حوزه سلامت شامل توانبخشی، سلامت روان و سلامت اجتماعی، در این مركز به آموزش و تربیت نیروی متخصص می پردازد.

وی با بیان این كه مركز تحقیقات سالمندی اردكان اولین و تنها مركز تحقیقات سالمندی بهزیستی در كشور است كه می تواند منطقه جنوب شرق كشور را پوشش دهد، اظهار كرد: این مركز به عنوان مجموعه ای كم نظیر در كشور كه با ارائه خدمات رایگان به سالمندان فعالیت می كند، افتخاری برای شهرستان اردكان است.

حجت الاسلام شاكر با بیان این كه سالمندان جزء گروه های آسیب پذیر هر جامعه به شمار می آیند، گفت: سالمندان با افزایش سن، تغییراتی در ابعاد مختلف خواهند داشت كه از جمله كاهش توان جسمانی و قوای مغزی، بروز حالات روحی و روانی، بیماری های مزمن و تغییر در ساز و كارهای فعالیت جنسی، مفاصل، دیابت، انواع سرطان ها، بیماریهای قلبی، ضعف پیری، پیرچشمی و اختلالات بینایی، مشكلات اسكلتی و عضلانی، نداشتن تعادل در راه رفتن، كاهش بافت استخوانی و پوكی استخوان و مصرف داروها به وجود خواهد آمد بنابراین راه اندازی این مراكز بسیار مهم و ضروری است.

وی تصریح كرد: مركز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اردكان به عنوان یكی از مراكز معتبر و اصلی در كشور، در خصوص انجام تحقیقات در حوزه مسائل بیولوژیكی، جسمی روانی و اجتماعی سالمندان در سطح جامعه و تولید، انتشار و كاربرد دانش نوین در حیطه سالمندی به منظور ارتقاء سلامت و كیفیت زندگی سالمندان نیز فعال است كه كار ارزشمند و ماندگاری خواهد بود.

امام جمعه اردكان متذكر شد: این مركز با تربیت نیروی متخصص و ترغیب، تشویق، به كارگیری محققان و مشاركت و همكاری با مراكز تحقیقاتی و آموزشی، سازمان های ملی و بین المللی از طریق مشاوره در سیاست گذاری برنامه های كشور، به ارتقاء همه جانبه سلامت سالمندی جامعه كمك می كند.

لازم به ذكر است كه در حال حاضر 13 درصد جمعیت جهان را سالمندان شامل می شوند و ﻃﺒﻖ ﺑﺮآورد ﺳﺎزﻣﺎن ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺑﻬﺪاﺷﺖ، جمعیت حال حاضر سالمندان دنیا(افراد 60 سال یا بالاتر) برابر با 962 میلیون نفر است و با رشد سالانه 3 درصد تا سال 2050 به بیش از سه میلیارد نفر خواهد رسید.

مركز تحقیقات سالمندی اردكان یكی از مهمترین مراكز تحقیقات سالمندی مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی است كه از طریق انجام پژوهش و برگزاری دوره های آموزشی شروع به كار كرده و مهمترین فعالیت این مركز، حمایت از طرح های تحقیقاتی در حوزه جسمی، روانی و اجتماعی سالمندان است.
منبع خبر:
تابناک
   تاریخ: ۱۰:۳۴ - ۰۴/۰۲/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۰