دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

تقدیر از خدمات سه سال گذشته دكتر خراسانی / معرفی معاون جدید درمان و توانبخشی دانشگاه
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

تقدیر از خدمات سه سال گذشته دكتر خراسانی / معرفی معاون جدید درمان و توانبخشی دانشگاه

مراسم تقدیر از خدمات سه سال گذشته دكتر بیژن خراسانی معاون سابق درمان و توانبخشی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و معارفه دكتر فریدون لایقی به عنوان معاون جدید درمان و توانبخشی دانشگاه با حضور هیات رئیسه فعلی و سابق دانشگاه، مدیران و كارشناسان زیر مجموعه معاونت درمان، مدیران و روسای مراكز درمانی تابعه دانشگاه، در سالن اجتماعات حوزه ریاست برگزار شد.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دكتر حمیدرضا خانكه رئیس دانشگاه در سخنانی، ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالروز شهادت حضرت علی (ع) و ابراز امیدواری كه سال آینده نیز شب های پربركت قدر را تجربه كنیم و برای همدیگر دعا كنیم، به مرجعیت، هدف و رسالت مشخص دانشگاه اشاره كرد كه طی سی سال گذشته خدمات بسیاری در حوزه های توانبخشی، سلامت اجتماعی و روانی ارائه داده است.

دكتر خانكه افزود: دولت جدید از سال گذشته با انرژی سركار آمد و تحول در بسیاری از بخش ها اتفاق افتاد و در دانشگاه ما نیز روسا و مسئولان گذشته تلاش زیادی كردند و دانشگاه را رو به جلو هدایت كردند و این چرخه مدیریتی خدا را شكر در خانواده دانشگاه در گردش بود و آقای وزیر نیز از مركز رازی بازدید داشتند و تذكراتی دادند و این درحالی بود كه خودمان نیز احساس كرده بودیم، بعد از دو سال دوران كرونا، نیاز به برنامه های تحولی داریم.

وی سپس به برنامه های معاونت های مختلف دانشگاه اشاره كرد و گفت: دكتر خرم خورشید در حوزه آموزش و دكتر فلاحی در حوزه پژوهش دانشگاه، فعالیت های خوبی را آغاز كردند، چنانچه در حوزه آموزش، انتظار است كه دانشكده ها شكل بگیرند و با توجه به اینكه دانشگاه ما در همگرایی دو وزارت بهداشت و علوم، شناخته شده است، می توانیم رشته های بین رشته ای تعریف كنیم، بویژه اینكه تفاهم نامه همكاری با دانشگاه های شهید بهشتی و تربیت مدرس داریم و حركت به سمت ایجاد رشته های بین رشته ای و افزایش تعداد دانشجویان امكانپذیر است.

رئیس دانشگاه در مورد حوزه پژوهش اظهار داشت: انتظار است كه پژوهشكده ها تاسیس شوند، مراكز تحقیقات فعالیت بیشتری داشته باشند، رتبه دانشگاه بالا برود و با دانشگاه های متناظر و معتبر همكاری داشته باشیم و براساس شعار امسال كه تاكید بر تقویت فعالیت های دانش بنیان و اشتغال با این محور دارد، دانشگاه ما نیز باید فعالیت بیشتری داشته باشد، بویژه اینكه تدوین استانداردهای لازم برای وسایل كمك توانبخشی و ساخت نمونه های اولیه از آنها، وظیفه این دانشگاه است.

دكتر خانكه تصریح كرد: اینجانب و دكتر لایقی نیز در نشستی كه وزارت بهداشت برگزار كرده بود، متعهد شدیم كه دانشگاه ما استانداردهای وسایل كمك توانبخشی را تدوین كند.

وی درباره حوزه توسعه نیز به راه اندازی خوابگاه متاهلین به عنوان یكی از دغدغه های اصلی این حوزه اشاره كرد و افزود: در راستای جوانی جمعیت و بیانات مقام معظم رهبری، از اواخر سال گذشته درصدد راه اندازی خوابگاه برای دانشجویان متاهل هستیم و همزمان، بازسازی و نوسازی تاسیسات دانشگاه و مراكز درمانی و بیمارستان رازی در برنامه های معاونت توسعه مدیریت قرار گرفته است.

وی در خصوص معاونت درمان نیز گفت: دكتر خراسانی و تیم معاونت درمان طی سه سال گذشته، تلاش بسیاری داشتند و بحث هویت بخشی به این معاونت، ارتباطات بیشتر با وزارت بهداشت، جذب منابع و خرید تجهیزات و اجرای طرح قاصدك را در عملكرد خود دارند، اما همچنان در ستاد معاونت درمان و در مراكز درمانی تابعه نیاز به تحول داریم، و همانطور كه از دكتر خراسانی خواستم كه در كنار ما باشند و عضو هیات رئیسه دانشگاه خواهند بود، اما تلاش خواهد شد تا مسئولیت ها به نیروهای جوان تر سپرده شود و از نیروهای جوان و پرانرژی استفاده شود تا بتوانیم در مسیر تحول حركت كنیم.

رئیس دانشگاه همچنین تاكید كرد كه در بیمارستان روانپزشكی رازی نیاز به تحول بنیادی است و با محوریت سلامت روان، و با توجه به نیاز منطقه، تنوع خدمات و اصلاح فرایندها را مدنظر قرار داده و برنامه تحولی داشته باشیم و بیمارستان توانبخشی رفیده نیز نباید به همین شكل باقی بماند، باید سیستم ارجاع داشته باشیم و با وزارتخانه نیز مذاكره شده تا تخت های توانبخشی فعالتر شوند.

وی با اشاره به اینكه باید مجموعه دانشگاه در پی تحول باشد، از همه مدیران و كارشناسان معاونت درمان خواست تا در قالب پویش ایده ها كه به تازگی راه اندازی شده، ایده های خودشان برای تحول و پیشرفت دانشگاه و مراكز درمانی را ارائه بدهند.

دكتر خانكه افزود: امیدوارم حوزه بهداشت و حوزه غذا و دارو توسعه یابد و استانداردها و فرایندهای توانبخشی تعریف شوند تا كشور با حوزه توانبخشی بیشتر آشنا شود.

وی تصریح كرد: گفته می شود كه 9/2 درصد تولید ناخالص ملی كشور، در سلامت هزینه می شود و از این رقم، فقط 7/0 درصد به حوزه توانبخشی اختصاص دارد كه در حد صفر بوده و این درحالی است كه 30 درصد مردم نیازمند خدمات توانبخشی هستند و حدود 15 میلیون نفر از جمعیت كشور را افراد دارای معلولیت تشكیل می دهند، درصورتی كه برنامه و استانداردهای لازم برای پاسخ به نیاز این جمعیت را نداریم و دانشگاه ما موظف است كه این استانداردها را تعریف كند، دولت را حساس كرده و این نیازها را تبدیل به گفتمان كند.

دكتر خانكه افزود: بهر حال امیدوارم كه با تغییر و تحولات، به این اهداف دست یابیم و آنچه كه در تغییر و تحول مدیریت ها اتفاق می افتد، نشانه ضعف یا قوت افراد نیست بلكه فقط چرخش مدیریتی است و هر كدام به نوبت در یك دو امدادی شركت می كنیم تا بتوانیم به اهداف والای خود برسیم.

وی در پایان سخنانش، از خدمات دكتر خراسانی، همه مدیران و مجموعه معاونت درمان و توانبخشی تشكر و قدردانی كرد.

در ادامه، دكتر بیژن خراسانی معاون سابق درمان و توانبخشی دانشگاه در سخنانی ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری امیرالمومنین علی (ع) گفت: عمر مدیریتی ام با سه بهار و سه ماه مبارك رمضان توام بود و در این عمر مدیریتی اتفاقات خوبی افتاد كه جا دارد از بانیان این امر كه این مسئولیت را به من سپردند (دكتر عرب رئیس سابق دانشگاه و دكتر خانكه) تشكر كنم كه هر دو پشتیبان ایده ها و نظرات اینجانب بودند و از اعضای محترم دو هیات رئیسه سابق و فعلی دانشگاه تشكر كنم كه با همفكری این همكاران، بسیاری از اقدامات صورت گرفت، ضمن آنكه خیلی چیزها از این بزرگواران یاد گرفتم، و مشوق و افزایش دهنده انگیزه در معاونت درمان بودند.

دكتر خراسانی از مدیران در ستاد، صف و مراكز و بیمارستان ها و همه همكاران در بخش های مختلف معاونت درمان تشكر كرد كه از هیچ كوششی دریغ نكردند و همه كارهایی كه انجام شد با همت همه صورت گرفت تا اتفاقات خوبی در دانشگاه رقم بخورد.

وی با ارائه گزارشی از اهم اقدامات معاونت درمان طی سه سال گذشته، گفت: سه سال پیش، یك روز بعد از معارفه ام به عنوان معاون درمان دانشگاه، متوجه شدم كه اصلا جایگاه معاونت درمان در تشكیلات دانشگاه مشخص نیست و لذا یكی از برنامه ها، هویت بخشی به حوزه درمان بود كه طی شش ماه و چند روز توانستیم مجوز معاونت درمان را با نزدیك به 30 ردیف تشكیلاتی جدید در حوزه درمان كسب كنیم و از آن به بعد، یكی از پایگاه های ثقلی دانشگاه و در جلسات، موضوع درمان شد.

وی افزود: در ادامه برنامه های معاونت درمان دانشگاه، " آگاه سازی حوزه های بالادستی مانند معاونت درمان وزارت بهداشت نسبت به حوزه توانبخشی كه طی سال ها در دانشگاه و وزارت بهداشت مغفول مانده بود " ، در دستور كار قرار گرفت كه با برنامه ریزی و اجرای برنامه بازدید معاون درمان از دانشگاه و بیمارستان روانپزشكی رازی و سه بار بازدید وزیر بهداشت وقت از دانشگاه و مركز رازی و دو بار بازدید اعضای كمیسیون مجلس شورای اسلامی، در این راستا حركت كردیم تا جایی كه میزبانی اجلاس سالانه و سراسری معاونان درمان دانشگاه های علوم پزشكی كشور را بعهده گرفتیم و محوریت كار یك روز اجلاس، به موضوع " توانبخشی " اختصاص داشت.

دكتر خراسانی ادامه داد: در یك روز اجلاس كه به موضوع توانبخشی اختصاص داشت، شركت كنندگان را با لزوم ارائه خدمات توانبخشی و نقش و جایگاه این حوزه در سلامت جامعه آشنا كردیم و با بازدیدی كه برای همه معاونان دانشگاه های سراسر كشور از بیمارستان توانبخشی رفیده تدارك دیده شد، هدف آگاه سازی نسبت به حوزه توانبخشی را تكمیل و محقق ساختیم، بطوری كه " اختصاص پنج درصد تخت های همه بیمارستان ها به حوزه توانبخشی " و " تشكیل كمیته توانبخشی در وزارت بهداشت " از جمله مصوبات این اجلاس بود.

وی در راستای آشنایی هر چه بیشتر مسئولان وزارت بهداشت با حوزه توانبخشی، گفت كه پس از آشنایی مسئولان وزارت بهداشت بویژه معاون درمان این وزارت با حیطه های فعالیت دانشگاه، مجوز 540 تخت پزشكی و توانبخشی، به جای مجوز 500 تخت آسایشگاهی مركز روانپزشكی رازی، كسب شد و این درحالی است كه دانشگاه های دیگر نتوانستند حتی یك تخت هم در این حوزه اضافه كنند. ضمن آنكه موافقت اصولی بیمارستان رازی با چندین خدمت جدید دریافت شد.

معاون سابق درمان و توانبخشی دانشگاه، به احداث مركز نظام مافی در مركز آموزشی - درمانی روانپزشكی رازی توسط موقوفه مرحوم دكتر نظام مافی اشاره كرد و افزود: واقف اصرار بر كاربری این مركز بعنوان آسایشگاه بیماران روانی داشت كه حدود شش ماه تلاش شد تا اعضای این موقوفه، موافقت خود را با اختصاص این مركز به عنوان مركز پزشكی و توانبخشی بیماران روان اعلام كردند.

دكتر خراسانی، " تهیه ده ها دستورالعمل و پروتكل در حوزه های درمان و توانبخشی كه انتشار كشوری پیدا كرد "، " قرار گرفتن لوازم توانبخشی در فهرست اقلام مورد تایید هیات امنای ارزی " ، " تهیه و خرید تجهیزات مورد نیاز برای دانشگاه و بیمارستان ها (معادل چندین میلیارد تومان) كه بصورت رایگان، نیم بهاء و یا با ارز دولتی تهیه شد" و " اضافه كردن كلمه " توانبخشی " به نام معاونت (درمان) و افزودن این حوزه به حیطه فعالیت معاونت درمان " را از دیگر اقدامات این معاونت برشمرد.

وی همچنین اظهار داشت: با هدف ارتباط تنگاتنگ درمان با حوزه های ستادی دانشگاه، راه اندازی سیستم های پزشكی از راه دور و توانبخشی از راه دور در برنامه قرار گرفت كه با آماده سازی مقدمات اجرای این برنامه، اواخر سال گذشته و اوایل امسال، قرارداد مربوط به راه اندازی دو سیستم منعقد شد.

دكتر خراسانی از روزهای سخت و شرایط بحرانی دوران كرونا گفت و اقدامات معاونت درمان با همفكری و حمایت هیات رئیسه دانشگاه در تدوین پروتكل های لازم و حفظ و مراقبت از همه بیماران بستری و كادر درمان در دو بیمارستان تابعه و همكاران در ستاد دانشگاه را كه سبب كمترین آسیب شد، یادآوری كرد.

وی افزود: طی این دوران بویژه در 7 ماه بحرانی مربوط به موج های كرونایی، هر شب وضعیت كلی بیمارستان روانپزشكی رازی رصد شده و گزارش آن به رئیس وقت دانشگاه اعلام می شد تا در صورت لزوم سریعا دستورالعمل مربوطه ابلاغ شود.

معاون سابق درمان و توانبخشی دانشگاه در پایان سخنانش، از همه همكاران خود در این معاونت و مراكز زیرمجموعه تشكر كرد و ادامه داد: شرایط ثابتی كه ایجاد شد و همه اقدامات در این دوران نیز در گرو همت بلند همه همكاران، مدیران و كارشناسان در ستاد و در مراكز تابعه بود كه با همدلی و لطف و عنایت الهی به سرانجام رسید و امیدوارم كه مورد قبول حق تعالی واقع شود.

در ادامه، دكتر فریدون لایقی رئیس بیمارستان توانبخشی رفیده و معاون جدید درمان و توانبخشی دانشگاه در سخنانی ضمن تشكر از رئیس دانشگاه كه به ایشان اعتماد كرده و این مسئولیت را به او سپردند، دكتر خراسانی را مدیری قوی و دوستی پشتیبان معرفی كرد و گفت: اگر موفقیتی در رفیده كسب شد، با همت و پشتیبانی ایشان بوده است.

وی افزود: تلاش می كنیم كه كارهای زیربنایی كه توسط دكتر خراسانی انجام شده را دنبال كنیم و امیدوارم كه ایشان و تیم درمان همچنان به ما راهنمایی كنند، ضمن آنكه تحقق اهداف معاونت درمان با حمایت رئیس دانشگاه امكانپذیر خواهد بود.

دكتر لایقی همچنین اظهار داشت: درمان باید بستر مناسبی برای آموزش و پژوهش ایجاد كند و به بهترین شكل پشتیبان باشد تا دانشجویان ما در زمان فارغ التحصیلی متفاوت از دیگر فارغ التحصیلان دانشگاه های دیگر باشند، لذا هماهنگی بیشتر برای حضور اعضای هیات علمی و دانشجویان در بخش های مختلف صورت خواهد گرفت.

وی ، ایجاد كلینیك های سالمندی و Falling (زمین خوردگی سالمندان كه منجر به شكستگی ها و یا حتی مرگ آنان می شود) در بیمارستان توانبخشی رفیده را از دیگر برنامه های معاونت درمان ذكر كرد و افزود: ان شاالله با راهنمایی دكتر خراسانی و حمایت همیشگی ریاست دانشگاه، بتوانیم برنامه ها و اهداف دانشگاه را به پیش ببریم.

در ادامه این نشست، دكتر "امیرمسعود عرب" رئیس سابق دانشگاه، نیز در سخنانی گفت كه انصافا هر دو بزرگوار (دكتر خراسانی و دكتر لایقی) هم و غم خود را برای پیشبرد برنامه های دانشگاه و مراكز درمانی گذاشتند.

وی از خدمات دكتر خراسانی در تركیب هیات رئیسه سابق دانشگاه تشكر كرد و افزود: ایشان، دوست و مشاور اینجانب بودند و انسانی قابل هستند كه كارهای ارزشمندی در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری مانند تهیه دستورالعمل ها و پروتكل های درمانی و توانبخشی انجام دادند كه ماندگار شده است و در اواخر سال 98 نیز كه شیوع كرونا در ایران آغاز شد، دكتر خراسانی و همكاران ایشان در ستاد و مراكز درمانی تلاش كردند تا برنامه ها به سلامت به پیش بروند.

وی افزود: شخصیت و مرام دكتر لایقی زبان زد خاص و عام است و بیمارستان توانبخشی رفیده با تلاش ایشان، به الگویی برای كل كشور تبدیل شد.

وی از بابت این حسن انتخاب، از ریاست دانشگاه تشكر كرد و همچنین از همه همكاران معاونت درمان بدلیل خدماتشان در دوران كرونا كه توانستند با كمترین آسیب، این دوران را پشت سر بگذارند، قدردانی كرد.

در ادامه این نشست، دكتر باباپور مدیر مركز آموزشی - درمانی روانپزشكی رازی از سوی همكاران شاغل در این مركز درمانی، دكتر اجلی مدیر اداره پرستاری دانشگاه به عنوان نماینده مدیران و كارشناسان ستاد معاونت درمان و همچنین فریده اعتمادی مسئول تعرفه و پرداخت عملكرد معاونت درمان دانشگاه در سخنانی، از خدمات دكتر خراسانی در مدت مسئولیت معاونت درمان قدردانی كرده و برای دكتر لایقی در انجام مسئولیت جدید، آرزوی موفقیت داشتند.

پایان بخش این مراسم، اهدای هدایای حوزه ریاست و بخش های مختلف معاونت درمان و مراكز درمانی تابعه دانشگاه و گرفتن عكس های یادگاری مدیران و كارشناسان معاونت درمان با رئیس دانشگاه و معاونان سابق و فعلی درمان بود.

   تاریخ: ۰۶:۰۶ - ۰۷/۰۲/۱۴۰۱   بازدید: ۱۹۸