دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

توصیه هایی برای اثربخشی بهتر جراحی مفصل ران و زانو
 
یك جراح ارتوپد در مركز تخصصی "مایو كلینیكِ" آمریكا می گوید: اعمال برخی تغییرات در سبك زندگیِ افرادی كه به جراحی تعویض مفصل ران یا زانو اقدام كرده اند ممكن است در بهبود نتیجه عمل اثربخش باشد.
توصیه هایی برای اثربخشی بهتر جراحی مفصل ران و زانو به گزارش ایسنا، دكتر "متیو آبدل"، جراح ارتوپد در مایو كلینیك گفت: قبل از اقدام به جراحی، كاهش وزن از طریق رژیم غذایی و ورزش توصیه میشود. شاخص توده بدنی (BMI) مورد نظر كمتر از 40 است اما هر چه بتوان این شاخص را به 25 تا 30 نزدیك كرد، بهتر است.

همچنین رعایت موارد زیر توصیه میشود:

- حداقل از شش هفته قبل از جراحی از مصرف سیگار و دیگر دخانیات خودداری شود. همچنین پس از جراحی از استعمال محصولات نیكوتین خودداری كنید.

- حداقل دو هفته قبل از جراحی مصرف داروهای مسكن حاوی مخدر را قطع كنید.

- در صورت ابتلا به دیابت، قبل از اقدام به جراحی مطمئن شوید كه وضعیت بیماری تحت كنترل است.

این جراح ارتوپد همچنین تاكید كرد: برخی از تغییراتِ سبك زندگی تاثیری در بهبود وضعیت بیمار پس از اقدام به جراحی تعویض مفصل ران و زانو ندارد كه شامل مصرف مكمل های گیاهی و ویتامین ها، استفاده از كرم های زخم و دستگاه های تحریك الكتریكی است.

همچنین هنوز مشخص نیست آیا اقدامات دیگر قبل از جراحی به بهبود نتایج آن كمك می كند یا خیر كه از آن جمله میتوان به فیزیوتراپی قبل از تعویض مفصل ران و زانو و فیزیوتراپی بعد از عمل تعویض مفصل زانو اشاره كرد.

برخی از بیماران قبل از جراحی تعویض مفصل ران یا زانو، جراحی لاغری انجام می دهند اما تحقیقات اخیر سوالاتی را در مورد اثربخشی این اقدام مطرح كرده است. متخصصان دریافتند كه این بیماران بدون توجه به شاخص توده بدنی، عوارض بیشتری نسبت به افرادی كه تنها جراحی تعویض مفصل انجام داده اند، دارند. این عوارض شامل عفونت و تاثیر بر اثربخشی نتیجه جراحی تعویض مفصل است.

به گزارش سایت تخصصی "هلث دی"، وی گفت: تصور میشود كه این وضعیت ممكن است با میكروبیوم روده و تنوع ژنتیكی بدن بیمار ارتباط داشته باشد. اگرچه آنها وزن خود را از كاهش داده اند، اما بافت های نرم و وضعیت كلاژن زیرین هنوز ماهیت اصلی خود را دارند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۳:۳۵ - ۱۹/۰۲/۱۴۰۱   بازدید: ۱۹۰