دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

انتقاد صلیب سرخ از افزایش موانع برای سازمان های بشردوست
 
مدیركل كمیته بین المللی صلیب سرخ تغییرات اقلیمی، بلایای طبیعی، بیماری های همه گیر، شهرنشینی، مهاجرت و بحران های اقتصادی-اجتماعی و ...را از جمله مواردی دانست كه رنج و سختی افراد آسیب دیده را دوچندان می سازد.
انتقاد صلیب سرخ از افزایش موانع برای سازمان های بشردوست به گزارش ایسنا، رابرت ماردینی در مراسم یكصدمین سالگرد جمعیت هلال احمر ایران كه در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهاركرد: می توان گفت كه چشم انداز بشردوستانه جهانی امروز شباهت چندانی به چشم اندازی كه در زمان تأسیس جمعیت هلال احمر ایران در سال 1922 میلادی وجود داشت، ندارد. در آن سال ها، پس از وحشت ناشی از جنگ جهانی اول، احساس جهانی «جنگ دیگر هرگز» قوی و پررنگ، و صلح در حال تثبیت بود. آن زمان نقش جمعیت های ملی در زمان صلح در حال گسترش بود و طیفی از نیازها را كه عمدتاً بومی بود برآورده می ساخت.

وی افزود: 100 سال پس از تأسیس جمعیت هلال احمر ایران، امروز عرصه بشردوستانه در هر بخش از جهان به طور پیچیده و غیرقابل پیش بینی شده است. امروزه ما شاهد بروز شرایط اضطراری غیرمنتظره همراه با مخاصمات مسلحانه طولانی مدت هستیم. شاهد تغییرات اقلیمی، بلایای طبیعی، بیماریهای همه گیر، شهرنشینی، مهاجرت و بحران های اقتصادی-اجتماعی در سطح جهانی هستیم كه رنج و سختی افراد آسیب دیده را دوچندان می سازد.

انتقاد صلیب سرخ از سیاسی كردن كمك رسانی ها مدیركل كمیته بین المللی صلیب سرخ افزود: همچنین شاهد موانع فزاینده برای سازمان های بشردوست هستیم كه بر توانایی آنها در پاسخ گویی به نیازهای روزافزون تاثیر منفی می گذارد. سیاسی كردن كمك رسانی، اطلاع رسانی نادرست، حملات سایبری، كاهش منابع، و اقدامات محدودكننده از جمله تحریم ها، تنها چند نمونه از این موانع هستند.

ماردینی گفت: اما بعضی چیزها در طول 100 سال گذشته و حتی قبل از آن هنگامی كه كمیته بین المللی صلیب سرخ در سال 1863 متولد شد، تغییر نكرده است. هانری دونان كه شاهد كشتار سربازان در میدان نبرد در سولفورینو بود، نیاز به امداد بشردوستانه سازماندهی شده، به داوطلبان آموزش دیده و به خدمات درمانی برای مداوای سربازان مجروح در هر دو سوی خط مقدم نبرد را دریافت. همچنین ضرورت همكاری بین المللی برای دستیابی به این مهم را نیز تشخیص داد. ایجاد كمیته بین المللی صلیب سرخ، متعاقباً ایجاد جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر، توسعه اقدامات بشردوستانه مرتبط و هماهنگ برای قربانیان جنگ، بر اساس قوانین بین المللی بشردوستانه را به همراه داشت.

وی اضافه كرد: امروز همچون گذشته، مفهوم اقدام بشردوستانه بی طرف، بی غرض و مستقل كه تحت حمایت متمایز انجام می شود سنگ بنای نهضت صلیب سرخ و هلال احمر است. تمایل به پیشگیری و كاهش درد و رنج مردم، در هر كجا كه باشد، و حمایت از انسانیت و كرامت، حتی در تاریكترین زمانها، زیربنای تمامی كارهایی است كه انجام می دهیم.

مدیركل كمیته بین المللی صلیب سرخ افزود: با توجه به مقیاس عظیم نیازهایی كه در سطح محلی و جهانی با آنها مواجه هستیم، همكاری با یكدیگر، استفاده از نقش های مكمل هر یك از اركان نهضت، و قرار گیری مردم در كانون فعالیت هایمان، شاید از همیشه مهم تر است.

جمعیت هلال احمر ایران دهه به دهه مستحكم تر شده است ماردینی گفت: در بافت چنین پس زمینه و شرایطی، جمعیت هلال احمر ایران دهه به دهه مستحكم تر شده و در بسیاری از بلایای طبیعی و بلایای ساخته دست بشر خدمت رسانی كرده است. امروز، ما افتخار داریم كه هلال احمر ایران را به عنوان یكی از اعضای قوی نهضت صلیب سرخ و هلال احمر، با توانمندی های گسترده در حوزه های امداد و نجات، سلامت و توانبخشی جسمی و سایر حوزه ها میبینیم.

وی افزود: ما در كمیته بین المللی صلیب سرخ برای شراكت كاری دیرینه خود با جمعیت هلال احمر در ایران ارزش بسیاری قائل هستیم. یك نمونه ابتدایی از این همكاری در طول جنگ ایران و عراق و پس از آن بود، هنگامی كه ما بر بازگشت صدها اسیر جنگی نظارت داشتیم و با حمایت جمعیت هلال احمر ایران، تبادل میلیون ها پیام میان اسراء و خانواده هایشان را تسهیل كردیم.

ماردینی اظهار كرد: به عنوان یك نمونه نزدیكتر، سال گذشته همراه با جمعیت هلال احمر ایران و فدراسیون بین المللی، به اتفاق روی برنامه اقتضایی نهضت برای مهاجران افغانستانی در ایران كار كردیم. در این چارچوب، تنها یكی از فعالیت هایی كه توسط كمیته بین المللی صلیب سرخ حمایت و تامین مالی شد، تأمین دستگاه های حیاتی اكسیژن ساز برای بیماران كووید-19 بود. اجرای برنامه واكسیناسیون كووید توسط جمعیت هلال احمر ایران یكی دیگر از این همكاری ها بود كه مهاجران افغانستانی و میزبانان آنها در چهار استان كشور از آن بهره مند شدند.

مدیركل كمیته بین المللی صلیب سرخ تاكید كرد: ما به توسعه مشاركت مان با جمعیت هلال احمر ایران و تقویت بیش از پیش آن بسیار علاقه مند هستیم. چالش ها و فرصت های بشردوستانه بسیاری وجود دارند كه می توانیم در خصوص آنها با یكدیگر همكاری كنیم. پاسخ به نیازهای حمایتی و كمك رسانی به مهاجران بدون مدرك كه همچنان از افغانستان به ایران می رسند، یكی از آنهاست. این مهم در امتداد سابقه و تجربه بلندمدت ایران در میزبانی و كمك به میلیونها مهاجر خواهد بود. گسترش و تعمیق تبادلات و گفتگوهای ما با كمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران مورد دیگر توسعه همكاری است. و اینكه چگونه می توانیم در خارج از مرزهای ایران همكاری مؤثر داشته باشیم نیز از جمله دیگر موارد گسترش همكاری ها است.

وی اضافه كرد: همانطور كه همگی می دانیم، بسیاری از مخاصمات مسلحانه امروزی، پیامدهای منطقه ای و حتی جهانی دارند، و بحران اوكراین گویاترین شاهد این قضیه است. موج پیامدهای مخاصمات در یمن، سوریه و افغانستان نیز فراتر از مرزهایشان، از جمله اینجا در ایران، احساس می شود.

در همین زمینه بخوانید: هلال احمر ایران از مقتدرترین جمعیت های دنیاست

مدیركل كمیته بین المللی صلیب سرخ گفت: ما درباره نگرانی های مشترك بشردوستانه در این مناطق گفت وگوی صریح و بسیار سازنده ای با مقامات ایرانی داریم كه بسیار قدردان آن هستیم. ما نه تنها مشتاقیم كه این گفت وگوها ادامه یابد بلكه علاقه مندیم تا بیش از پیش گسترش یابد. ما همچنین مشتاقیم تا فرصت های بیشتر مشاركت با جمعیت هلال احمر ایران در دیگر كشورهایی كه این جمعیت در آنجا فعالیت عملیاتی دارد یا قصد شروع آن را دارد را بررسی كنیم.

ماردینی گفت: اگر به آینده نگاه كنیم، تنها تا چند هفته دیگر نشست شورای نمایندگان جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر در ژنو برگزار خواهد شد. یك موضوع اصلی در این نشست این خواهد بود كه چگونه می توانیم با هم به عنوان یك نهضت، بهتر و بیشتر كار كنیم تا تأثیر جمعی خود برای افراد نیازمند را افزایش دهیم. همگی باید نشان دهیم كه از یك رویكرد مشاركتی و فراگیر سخن می رانیم كه در آن جمعیت های ملی نقطه ثقل آن است.

براساس گزارش مركز اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، مدیركل كمیته بین المللی صلیب سرخ افزود: ارزش افزوده و موفقیت نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر وابسته به آن است كه چگونه بتوانیم از نقاط قوت مكمل خود استفاده كنیم ما باید از رسالت، تخصص و ظرفیت های مكمل خود بهترین بهره را ببریم. معتقدم، اینجا در ایران، خانواده نهضت داشته های بسیاری دارد كه می تواند به آنها افتخار كند. بیایید پایه های همكاری میانمان را محكم تر كنیم و بر آن بیافزاییم.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۳:۴۶ - ۱۸/۰۲/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۳