دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

ساخت دستكش های فیزیوتراپی برای استفاده از راه دور
 
دستكش های جدیدی ساخته شده اند كه به فیزیوتراپ ها و پزشكان امكان معاینه و معالجه بیماران را از راه دور می دهند.
برای كمك به قربانیان سكته مغزی و بیمارانی كه صدمات جسمی دیده اند، محققان دپارتمان فیزیك در انستیتو علوم هند یك دستگاه پوشیدنی را اختراع كرده اند كه از خواص اولیه نور برای حس كردن حركات دست ها یا انگشتان بیمار استفاده می كند.

این دستكش های قابل تنظیم با چاپ سه بعدی را می توان از راه دور كنترل كرد و امكان مشاوره از راه دور توسط فیزیوتراپیست ها را نیز دارد.

فیزیوتراپی یكی از معدود درمان های موجود برای توانبخشی قربانیان سكته مغزی و بیماران دارای آسیب های فیزیكی است. با این حال، به گفته محققان بسته به شدت ناتوانی، ممكن است روز ها تا ماه ها طول بكشد و این موضوع، كار را برای بیماران و همچنین مراقبان دشوار می كند.

محققان خاطرنشان كردند كه پایداری دستگاه برای بیش از 10 ماه آزمایش شده و هیچ نشانه ای از كاهش حساسیت یا دقت در آن یافت نشده است.

پزشكی از راه دور

نظارت بر بیمار از راه دور ممكن است مفید باشد، اما به راحتی در دسترس نیست و گران است. برای مقابله با این چالش ها، مكانیزمی ایجاد شده كه به وسیله آن، می توان دستگاه های پوشیدنی مانند دستكش را طراحی، چاپ سه بعدی و از راه دور، كنترل كرد.

ایده پشت دستگاه این است كه شما چیزی شبیه به دستكش را می پوشید و فیزیوتراپیست آن دستگاه را از یك مكان از راه دور از طریق اینترنت كنترل می كند و دست ها و انگشتان شما را حركت می دهد. این دستگاه می تواند حركات دست و انگشتان مختلف را حس كند و عواملی مانند فشار، زاویه و شكل را به دقت تشخیص دهد.

این دستگاه همچنین می تواند داده ها را از طریق اینترنت ضبط، ذخیره و انتقال دهد و نظارت از راه دور توسط پزشكان یا فیزیوتراپ ها را تسهیل كند.

بیشتر بخوانید

- ساخت یك كفش هوشمند مخصوص نابینایان
   تاریخ: ۰۹:۰۳ - ۱۸/۰۲/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۱