دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

سالمندانی كه دور از خانه مانده اند...
 
سالمندان در خانواده های ایرانی جایگاه ویژه ای دارند و همواره فرزندان می توانند از تجربیات و مشورت با آن ها بهره ببرند اما در مواقعی سالمندان دچار شرایط جسمی خاصی می شوند كه خانواده برای نگهداری از آن ها با مشكل مواجه می شوند.
سالمندانی كه دور از خانه مانده اند... به گزارش ایسنا، افزایش سن و سالخوردگی، نیاز افراد را به خانواده و اطرفیان بیشتر خواهد كرد، عدم توانایی یا كم توانی افراد مسن در انجام امور روزمره خود، مصرف داروهای روزانه و بیماری های خاص این دوران نیاز به مراقبت یا پرستار برای آن ها را افزایش می دهد.

از زمان های گذشته خانه سالمندان و سپردن والدین به این مراكز دارای یك دید منفی در جامعه بود اما امروزه برخی فرزندان به دلیل زندگی دور از والدین خود امكان نگهداری از آن ها را ندارند در چنین مواقعی تنها راه پیش روی فرزندان سپردن آن ها به خانه سالمندان است البته در این موارد باید شرایط روحی سالمند را نیز در نظر داشت چرا كه دوری از خانواده می تواند اثرات روحی شدید در پی داشته باشد و در مواردی سالمند را با مشكلات جدی مواجه كند.

استقبال پایین در سپردن والدین به خانه های سالمندان در چهارمحال و بختیاری

عباس عالی_معاون امور توانبخشی اداره كل بهزیستی چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با ایسنا، اظهار كرد: درحال حاضر سه مركز نگهداری از سالمندان به صورت شبانه روزی در استان در حال فعالیت هستند كه در این مراكز آمار پذیرش سالمندان بسیار پایین است به طوری كه افراد بستری كمتر از 100 نفر هستند این افراد نیز معمولا فردی برای نگهداری از آن ها وجود ندارد و یا فرزندان آن ‍ ها در سایر استان ها ساكن هستند و به اجبار والدین خود را به این مراكز انتقال می دهند همچنین 17 مركز روزانه ویژه سالمندان در استان موجود است كه سالمندان در این مراكز از خدمات گوناگون استفاده می كنند و پس از آن به محیط خانه بازمی گردند.

وی افزود: مراكز نگهداری از سالمندان در چهارمحال و بختیاری تلاش می كنند با برگزاری برنامه های متنوع در حوزه های فرهنگی، ورزشی، تفریحی و... همچنین جشنواره های غذایی در بالا بردن روحیه سالمندان نقش موثر داشته باشند بنابراین خدمات خوبی در اختیار آن ها قرار می گیرد كه موجب رضایت این افراد شده است اما در مجموع هر فردی تمایل دارد در جمع خانواده و دركنار فرزندان خود زندگی كند.

عالی ادامه داد: طرحی جهت رسیدگی به سالمندانی كه در منزل نگهداری می شود نیز در بهزیستی چهارمحال و بختیاری برنامه ریزی شده است كه در این طرح گروه های سیار بهزیستی به صورت ماهیانه اقدام به سركشی از سالمندان می كنند و خدمات كادردرمانی، مشاوره، دارو درمانی و... به این افراد ارائه می شود.

معاون امور توانبخشی اداره كل بهزیستی چهارمحال و بختیاری عنوان كرد: برخی افراد كه تمایل ندارند والدین خود را به خانه های سالمندان بسپارند اما برای امور مراقبتی آن ها نیازمند كمك هستند از سوی بهزیستی یك مراقب به آن ها معرفی می شود كه می تواند در امور نگهداری از سالمند فرزندان را یاری كند.

وی درخصوص هزینه نگهداری از سالمندان در مراكز شبانه روزی، اضافه كرد: سالمندانی كه خانواده و یا فرزندی ندارند بدون دریافت هزینه در این مراكز نگهداری می شوند و بخشی از این هزینه ها توسط یارانه درنظر گرفته شده از سوی بهزیستی تامین می شود همچنین برخی خانواده ها نیز اقدام به پرداخت مبالغی جهت نگهداری از سالمند خود می كنند اما تمامی خانواده ها نیز در این مورد همكاری لازم را ندارند.

قرار گرفتن سالمندان در شرایط سخت روحی به دلیل نداشتن ملاقات با خانواده

صدیقه مرادی_روانشناس مركز نگهداری از سالمندان مادر در چهارمحال و بختیاری درگفت وگو با ایسنا، اظهار كرد: در استان عموما زمانی كه شرایط نگهداری از سالمند به دلیل بیماری مانند ازكار افتادگی، آلزایمر و... برای خانواده دشوار باشد به ناچار آن ها را به خانه سالمندان می سپارند اما سالمندانی كه دارای شرایط روحی و جسمی مناسبی باشند در حد امكان توسط خانواده نگهداری می شوند.

وی افزود: برخی از افراد سالمند پس از وارد شدن به خانه سالمندان سعی می كنند خود را با محیط سازگار كنند و درنتیجه از لحاظ روحی دچار مشكل نمی شوند چرا كه وجود افراد هم سن در كنار این افراد برای گذران اوقات فراغت آن ها بسیار كمك كننده است و افرادی در این مراكز وجود دارند كه حدود 10 سال بدون مشكل به زندگی خود ادامه می دهند.

مرادی با اشاره به اینكه سالمندان امكان رفتن به مرخصی و سركشی از فرزندان و خانواده را دارند، ادامه داد: افرادی كه به زندگی در مراكز نگهداری از سالمندان عادت كرده و خود را با شرایط این محیط سازگار می كنند مشكلات خاصی پیدا نمی كنند و در زمانی كه احساس دلتنگی برای خانواده داشته باشند می توانند از مرخصی استفاده و به آن ها سركشی كنند در مواقعی نیز مشاهده می شود این افراد پس از گذشت چندروز از مرخصی خود به دلیل احساس دلتنگی برای خانه سالمندان و دوستان با اصرار خود بازمی گردند.

این روانشناس مركز نگهداری از سالمندان مادر در چهارمحال و بختیاری، عنوان كرد: متاسفانه برخی از سالمندان نیز وجود دارند كه به دلیل دوری از خانواده و فرزندان خود دچار مشكلات روحی می شوند و حتی در مواقعی نیز پس از گذشت چندماه به دلیل شدت ناراحتی و شرایط روحی از دنیا می روند.

وی اضافه كرد: دریافت مرخصی برای سركشی از خانواده و یا مراجعه فرزندان سالمندان برای ملاقات از آن ها تاثیر بالایی در روحیه سالمند دارد، متاسفانه برخی خانواده ها به مرور زمان سالمند خود را به فراموشی می سپارد و به ندرت برای ملاقات آن ها در مركز نگهداری از سالمند حضور پیدا می كنند كه این موضوع موجب ناراحتی سالمند شده و او را در شرایط سخت روحی قرار می دهد.

مرادی تصریح كرد: برخی خانواده ها به صورت هفتگی برای ملاقات سالمند خود به خانه سالمندان مراجعه می كنند و یا به صورت مرتب با او تماس دارند كه همین امر نیز به او در سازگاری با شرایط زندگی در این خانه ها و دوری از خانواده كمك می كند.

این روانشناس مركز نگهداری از سالمندان مادر در چهارمحال و بختیاری یادآور شد: در زمان شیوع بیماری كرونا به دلیل لزوم حفظ سلامت سالمندان مرخصی آن ها به صورت كامل قطع شد كه این موضوع نیز در شرایط روحی آن ها اثرات منفی داشت البته برای جلوگیری از مشكلات این موضوع سعی می شد با استفاده از برقراری تماس تصویری رابطه سالمند با خانواده حفظ شود همچنین افرادی كه اضطرار وجود داشت با استفاده از تست كرونا امكان رفتن به مرخصی نیز وجود داشت.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۸:۱۵ - ۱۸/۰۲/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۹