دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

هیچ كس نباید به خاطر مشكلات مالی، درمان نشود/ /ایمنی جمعی علیه كرونا ایجاد شده است
 


به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، بهرام عین اللهی روز دوشنبه در مراسم گرامیداشت هفته سلامت (17 تا 23 اردیبهشت) در سالن همایش های رازی افزود: بعد از 43 سال از دوران انقلاب اسلامی طرح بیمه همگانی را اجرایی كردیم. در دی ماه سال گذشته 400 هزار نفر و امسال پنج میلیون و 400 هزار نفر از جاماندگان بیمه، زیر چتر حمایت قرار گرفتند و برآورد شده كه 500 تا یك میلیون نفر دیگر نیز به زودی بیمه شوند.

وی با بیان اینكه عدالت اجتماعی باید تحقق یابد، اظهار داشت: بیماری كسی نباید به خاطر مشكلات مالی، درمان نشود. امیدواریم مراكز درمانی به استقبال محرومان بروند و البته خیران در این زمینه با كمك هزار و 500 میلیارد تومان، وزارت بهداشت را همراهی كردند.

وزیر بهداشت ادامه داد: ارائه خدمات به مددجویان كمیته امداد و بهزیستی نیز در نظام ارجاع رایگان و در بخش سرپایی نیز دریافت فرانشیز 15 درصد است.

عین اللهی با ابراز قدردانی از مسئولان سلامت، تصریح كرد: تاریخ كشور فراز و نشیب های زیادی داشته و اوایل انقلاب حوزه بهداشت و درمان وابستگی زیادی به پزشكان كشور های همجوار داشت، اما پس از انقلاب با رشد علوم پزشكی، خودباوری و برگشت به هویت ایرانی بودن، حوزه سلامت پیشرفت زیادی كرد به طوری كه به علت كیفیت بالای دانش پزشكی، بیماران خارجی زیادی برای درمان به كشور ما می آیند.

وی تاكید كرد: در دوران دفاع مقدس نیز بهترین خدمات پزشكی انجام می شد كه نمایانگر ایثار و فداكاری است و جانبازان شیمیایی با روش های نوین درمانی در كشور درمان می شوند و نیازی به اعزام به خارج ندارند.

وزیر بهداشت، ایران را جزو پنج كشور اول دنیا در موضوع سلول های بنیادی برشمرد و گفت: در درمان بیماری ها با روش های سلول های بنیادی، پیشرفت های زیادی كردیم و باید شركت های دانش بنیان گسترش یابند.

300 شهید مدافع سلامت در دوران كرونا
عین اللهی به موضوع كرونا اشاره كرد و افزود: كرونا یك تهاجم ویروس در كل جهان بود و در واقع یك سنجش از قدرت كشور ها را نشان داد كه این قدرت فقط به تسلیحات و منابع مالی نیست بلكه به نیرو های انسانی و مردم است. با وجود تحریم ها و اینكه 300 شهید مدافع سلامت تقدیم كردیم، توانستیم كرونا را مدیریت كنیم.

وی توضیح داد: كادر سلامت تا آخرین لحظه بالای سر بیمار ایستادند، هیچ بیماری پشت در بیمارستان نماند در حالی كه در برخی از كشورها، كادر سلامت از بیماران فرار می كردند.

وزیر بهداشت ادامه داد: دولت مردمی مبارزه با كرونا را به عنوان نخستین اقدام در اولویت قرار داد، تهیه واكسن شتاب گرفت و با حضور مردم در رده های مختلف انتظامی، بسیج نیرو های جهادی و ... مساجد، مراكز، استادیوم ها محل تزریق واكسن شد و در روز حدود یك میلیون و 600 هزار تزریق و در هفته حدود هشت میلیون تزریق انجام شد و ما ركورد جهانی داریم كه نشان دهنده قدرت است.

به گفته عین اللهی، با واكسیناسیون گسترده تاكنون 149 میلیون دز واكسن انجام شده و با استفاده از نوع واكسن نو تركیب و ویروس كشته شده ایمنی جمعی علیه كرونا ایجاد شده است.

وی افزود: كرونا نشان داد سلامت یك كار پایه ای در همه فعالیت است كه بخش های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی را در بر می گیرد.

وزیر بهداشت با بیان اینكه آموزش هر فردی در حوزه سلامت ضروریست، اظهار داشت: هر فرد باید آموزش ببیند كه نحوه سبك زندگی، ورزش، تغذیه، سلامت روانی خود چگونه باشد و این رسالت بر عهده سازمان های مختلف است و بحث ازدواج و فرزندآوری در سلامت روانی افراد نیز می تواند موثر باشد.

وی پیشگیری را مهمترین وظیفه وزارت بهداشت دانست و ادامه داد: سلامت مقوله بین سازمانی است به عنوان مثال وقتی هوا آلوده باشد باعث اختلال سلامت می شود و در این زمینه وزارت بهداشت نمی تواند اقدامی انجام دهد و این مسوولیت بر عهده سازمان های مرتبط است.

عین اللهی با بیان اینكه امسال ردیف بودجه ای سلامت خوب دیده شد، خاطرنشان كرد: تشكیل شورای عالی سلامت مورد تاكید رییس جمهور بوده و هماهنگی سازمان ها در این زمینه لازم است.

وی اضافه كرد: سلامت معنوی در پیشگیری و درمان نقش دارد و ضعف هایی در بخش توانبخشی داریم كه باید برطرف شوند.

مشكل اصلی امروز جمعیت است
وزیر بهداشت، مشكل اصلی امروز جامعه را بحث جمعیت است و گفت: اوایل انقلاب جمعیت رشد خوبی داشت، اما اكنون كم شده و باید برنامه ریزی شود. قرارگاه جمعیت جوانی و فرزندآوری در وزارت بهداشت را تشكیل دادیم و با توجه به اینكه وزارت بهداشت از عوامل كاهش جمعیت بوده اكنون باید برای افزایش آن كاری شود.

عین اللهی به بیماری های شغلی اشاره كرد و گفت: برای پیشگیری از بیماری های شغلی باید مقررات سخت گیرانه از سوی كار فرمایان انجام شود به عنوان مثال استفاده عینك محافظ می تواند از بروز حوادث در كار های صنعتی جلوگیری كند و هزینه آن كمتر از درمان بیماری است.

اختصاص سهمیه خاص دستیار پزشكی برای بومی های مناطق محروم
موضوع اختصاص سهمیه برای بومی های مناطق محروم نیز از دیگر موارد مهم وزیر بهداشت بود كه در این زمینه اظهار داشت: از امسال سهمیه خاصی برای بومی های مناطق محروم در نظر گرفته می شود كه دستیار پزشكی بگیرند، سال گذشته یك چهارم ظرفیت ها خالی بود كه امسال پر می شود.

وی، ایجاد پنج شهرك علمی و فناوری، اجرایی شدن تعرفه پرستاری بعد از 13 سال، انجام آزمایشی طرح خدمات پرستاری در منزل، تكمیل هف طرح بیمارستانی، انجام 45 طرج بازسازی مراكز درمانی، ایجاد 340 مركز بهداشت و درمانی و بهره برداری از سه هزار پروژه بهداشتی و درمانی، دریافت 90 میلیون دلار وام از بانك جهانی و گسترس برنامه های بیمه ای را از مهمترین اقدام و در دست انجام عنوان كرد.
منبع خبر:
دانشجو
   تاریخ: ۱۶:۱۰ - ۱۹/۰۲/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۵