دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

فایزر و مدرنا از واكسن های ایرانی شكست خوردند؟ | واكنش وزیر بهداشت
 
وزیر بهداشت با ذكر دلیل گفت: ثابت شده واكسن های كرونا كه در كشور ما استفاده شده موفق تر از دیگر واكسن ها بوده است.
بهرام عین اللهی - وزیر بهداشت دولت سیزدهم به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دكتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در مراسم گرامیداشت هفته سلامت و رونمایی از كتاب طرح عدالت و تعالی نظام سلامت، گفت: ما در تاریخ كشورمان فراز و نشیب های متعددی داشتیم و حوزه سلامت ما در تاریخ بویژه پس از انقلاب اسلامی شكوفایی زیادی داشته است و امروزه توانستیم از نظر دانش حوزه سلامت در قله قرار گیریم. علی رغم اینكه اوایل انقلاب و زمان شاه وابستگی زیادی به سایر كشورها داشتیم و با وجود اینكه جمعیت كمتری نسبت به امروز داشتیم، اما وابستگی شدید داشتیم و كوچك ترین خدمات را می بایست خارج از كشور انجام می دادیم و در مناطق مختلف كشور پزشكان بی كیفیت از كشورهای مجاور خدمت می كردند و این نشان می داد وابستگی نمی تواند سبب رشد شود.

وی افزود: رشد علمی ما پس از انقلاب با فرمایشات امام راحل (ره)، استقلال و خودباوری و بازگشت به هویت انجام شد و امروزه در علوم پزشكی رشد عظیمی داشتیم و با اینكه جمعیت چند برابر شده است، اما خدمات به همه ارائه می شود و كمتر كسی برای دریافت درمان امروز از كشور خارج می شود و حتی كشورهای مجاور هم برای درمان به ایران می آیند كه كیفیت بالای دانش پزشكی كشور را نشان می دهد.

او تاكید كرد: تاریخ پر افتخار خدمات پزشكی بعد از انقلاب نشانگر ایثارگری این گروه است كه در دفاع مقدس در كمترین فاصله با دشمن در خطوط مقدم و اورژانس صحرایی بهترین خدمات را پزشكان ارائه می دادند. در بحث جانبازان شیمیایی با اینكه هیچ آمادگی و سابقه ای در كشور وجود نداشت اما دانشمندان كشور، درمان ها را به دست آوردند. بعد از دفاع مقدس نیز در بحث سلول های بنیادی جزو پنج كشور اول دنیا بودیم و پیشرفت عظیم داشتیم.

او به بحران كرونا اشاره كرد و افزود: كرونا یك تهاجم ویروس در كل جهان بود. پس چون شرایط برای همه یكسان بود یك سنجشی از قدرت كشورها را تشكیل داد. قدرت كشورها فقط به تسلیحات و منابع مالی نیست؛ چون بزرگ ترین قدرت كشورها، سرمایه انسانی و مردم هستند. در كرونا علی رغم اینكه از نظر اقتصادی تحت تحریم و فشار بودیم اما كادر سلامت با قدرت و ایثار عمل كرد و تا امروز نزدیك 300 شهید مدافع سلامت داشتیم. نیروی سلامت ما لحطه ای قدم عقب نگذاشت و هیچ بیماری پشت درب بیمارستان نماند و این در شرلیطی بود كه در برخی كشورها كادر درمان شان از بیمار فرار می كرد. كادر درمان ما در طول دو سال گذسته درخشیدند و نشان دادند ایرانی قدرت و استقلال دارد كه افتخاری تاریخی است.

واكسن های تزریق شده در ایران موفق تر بودند وزیر بهداشت ادامه داد: پس از روی كار آمدن دولت مردمی آقای رئیسی و با تاكید ایشان مبارزه با كرونا اولین اولویت بود و واكسیناسیون شتاب گرفت؛ درحالی كه فكر می كردیم باران واكسن بیاید اما سیل واكسن آمد. در این رابطه و از حضور مردم، ارگان های نظامی، نیروهای جهادی و.... در زمینه واكسیناسیون استفاده كردیم و تقریبا همه جا محل تزریق واكسن شد. ما روزی حدود یك میلیون و 600 هزار تزریق و در هفته 8 میلیون و 600 هزار تزریق انجام می دادیم كه ركوردی جهانی نسبت به جمعیت كشورمان بود كه نشان قدرت بود و مردم توانستند در نوروز و ماه رمضان شاد باشند و سفر روند كه این موضوع سه عامل داشت؛ عامل اول واكسیناسیون گسترده بود كه تا امروز حدود 149 میلیون دز واكسن تزریق كردیم. عامل دوم مدت كوتاه واكسیناسیون بود كه در یك مدت كوتاه حجم بالای واكسن تزریق شد تا ایمنی ایجاد شود و عامل سوم نوع واكسن بود كه از واكسن ویروس كشته شده و پروتئین نوتركیب استفاده كردیم و امروزه ثابت شده واكسن هایی كه در كشور ما استفاده شده موفق تر بوده است. نتیجه این اقدامات هم كاهش آمار كرونا در شرایط فعلی است كه موفقیت بزرگی است.

او تاكید كرد: كرونا نشان داد سلامت كار پایه ای در تمام فعالیت ها است. شاید قبلا به این اندازه اهمیت سلامت را نمی دانستیم و در كرونا دیدیم چگونه سایر فعالیت ها تحت الشعاع قرار گرفتند و فعالیت اقتصادی و اجتماعی و... تعطیل شدند. در سلامت مهم ترین عامل خود فرد است؛ یعنی باید فرد را آموزش دهیم كه چگونه سلامت خود را ایجاد و حفظ كند و بداند سبك زندگی، ورزش، سلامت روان و... او چگونه است. از طرفی سبك زندگی كه مقام معظم رهبری بر آن تاكید دارند باید اصلاح شود و عادات درست تقویت شود. مثلا در بحث آثار روانی، ازدواج موفق و فرزندآوری در سلامت افراد موثر است. وزارت بهداشت را فقط در بُعد درمان نگاه نكنیم زیرا مهم ترین وظیفه ما پیشگیری نسبت به درمان است.

وی با اشاره به اینكه سلامت موضوعی بین رشته ای است، بیان كرد: آلودگی هوا سبب اختلال سلامت می شود ولی در این امر خیلی در وزارت بهداشت نقش ندارد. این موضوع كیفیت راه ها و خودروها و... هم صادق است و هماهنگی بین سازمان ها اهمیت دارد تا با تشكیل شورای سلامت كه از تاكیدات ریاست جمهوری است به این مهم بپردازیم.

وی با تشكر از مجلس شورای اسلامی، گفت: در بودجه امسال به سلامت توجه خوبی داشتند و این امر مهم است.

عین اللهی با اشاره به اهمیت سلامت معنوی نیز تصریح كرد: امروزه اعتقاد است كه در پیشگیری و درمان این امر موثر است و اگر در این قسمت هم فعال باشیم سلامت روحی و روانی ایجاد خواهیم كرد؛ بخصوص آنكه در دین خود مراسمات مهمی برای ایجاد سلامت معنوی داریم . مهم ترین فعالیت ما در پیشگیری ها است. زمانی كه به درمان برسیم هم باید بهترین كار را انتخاب كنیم. ضعف هایی در زمینه توانبخشی داریم كه دانشمندان باید بر این امر كار كنند.

جوانی جمعیت ما دچار مخاطره است عین اللهی یكی از مشكلات زیربنایی را بحث جمعیت دانست و اظهار كرد: جمعیت ما كه رشد خوبی در اوایل انقلاب داشت، امروزه رشد كمی دارد و جوانی جمعیت ما دچار مخاطره است كه باید برای آن برنامه ریزی كرد. ما قرارگاه جوانی جمعیت و فرزندآوری را در وزارت بهداست تشكیل دادیم. متاسفانه همانطور كه خود ما در وزارت بهداشت از عوامل كاهش جمعیت بودیم اكنون باید عاملی برای افزایش جمعیت باشیم.

او در ادامه صحبت هایش با اشاره به بیماری های شغلی نیز تصریح كرد: در كارخانه ها و سازمان ها سلامت كارگران برای كارفرما باید مهم باشد. در پیشگیری و بهداشت شغلی با هزینه كم می شود مانع از مخاطره بزرگ شد كه یك مثال آن تامین عینك محافظ است تا از آسیب چشمی جلوگیری شود. در بیماری های شغلی مجلس باید به ما كمك كند تا با قوانین سخت حامی سلامت كارگر و پیگیر عدم وقوع بیماری های شغلی باشیم كه هزینه كمتر و تاثیر بهتری از درمان دارد.

وی افزود: موفقیت ها و برنامه های اصلی ما در بیمه است. وقتی كسی بیمار می شود باید فقط درد بیماری داشته باشد و درد دیگری نداشته باشد كه این را بیمه ها می توانند اجرایی كنند. امسال بیمه همگانی با تصویب مجلس بعد از 43 سال از انقلاب تحقق یافت و از روز شنبه با اطلاعاتی كه از وزارت رفاه گرفتیم، بیمه همگانی آغاز شده است و سه دهك پایین درآمدی شامل 5 میلیون و 400 هزارنفر بیمه شدند و سال قبل هم 400 هزارنفر از حاشیه نشینان را بیمه كردیم كه طرح موفقی بود.

عین اللهی در این باره ادامه داد: مددجویان كمیته امداد و بهزیستی كه با نظام ارجاع به ما معرفی شدند خدمات بستری رایگان دارند و در خدمات سرپایی 15 درصد فرانشیز گرفته می شود. تعداد اندكی فاقد بیمه می مانند كه در سه دهك پایین نیستند و فراخوان شدند كه با خود اظهاری آزمون ارزیابی وسع شوند كه این جمعیت را هم حدود 500 هزا نفر تا یك میلیون نفر برآورد می كنیم. این كه كسی به دلیل مسائل مالی درمان نشود، قابل قبول نیست. امیدواریم مراكز دولتی و دانشگاه ها با آغوش باز به سمت محرومان بروند. سال گذشته خوشبختانه خیرین هم كمك های زیادی داشتند و نزدیك 1000 میلیارد تومان كمك كردند.

امسال بنا داریم كل ظرفیت دستیاری را با بومی گزینی پر كنیم وی توزیع نیرو به مناطق محروم را اولویت مهم وزارت بهداشت دانست، بیان كرد: 60 درصد نیروهای توزیع شده برای مناطق محروم است. از امسال سهمیه خاصی برای بومی های مناطق محروم قرار دادیم و بعد از آزمون دستیاری به دانشگاه های مناطق محروم اختیار دادیم تا از بومی های خود دستیار بگیرند. در سال های گذشته یك چهارم ظرفیت هایمان خالی بود كه امسال بنا داریم كل ظرفیت را پر كنیم برای اینكه بهترین چیزی كه به مردم خدمت دهد بومی گزینی است.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با تاكید مقام معظم رهبری بر مسائل دانش بنیان 5 شهرك علمی فناوری را بنیان گذاری كردیم.

پرستاری در منزل را به صورت آزمایشی در برخی استان ها انجام می دهیم او نهایی شدن تعرفه پرستاری را جزو افتخارات خواند و ادامه داد: بعد از حدود 13 سال این موضوع با تاكید رئیس جمهور اجرایی شد. بحث پرستاری در منزل را به صورت آزمایشی در برخی استان ها انجام می دهیم و ان شاءالله این موضوع را علمی كنیم. ارائه خدمات به كسانی كه در منزل هستند باید علمی شود.

وی افزود: حدود 340 مركز بهداشتی در این ایام كوتاه ایجاد كردیم و بنا داریم 3000 پروژه بهداشتی را داشته باشیم. متاسفانه سال گذشته از محل اعتبارات یك درصد ارزش افزوده، منابع خوبی به ما داده نشد. بخش بهداست عمدتا وابسته به منابع مالی پایدار است اما امسال با تصویب مجلس قرار شد یك درصد ارزش افزوده ما ماهانه پرداخت شود كه اگر محقق شود مراكز روستایی را تقویت می كنیم. همچنین هفت پروژه بیمارستانی كه بیش از 10 سال نیمه تمام مانده بود را تكمیل كردیم و 45 پروژه بازسازی و 220 پروژه نیمه تمام داریم كه اولویت ما اتمام پروژه های نیمه تمام است. از طرفی وام 90 میلیون دلاری هم از بانك جهانی گرفته ایم كه برای تجهیزات خود استفاده كنیم.
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۱۵:۳۵ - ۱۹/۰۲/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۸