دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

معرفی 52 دانشجوی فداكار در آیین اعطای تندیس ملی فداكاری
 
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: در یازدهمین آئین اعطای تندیس ملی فداكاری به دانشجویان، 52 دانشجو و گروه دانشجویی كه شامل 36 دانشجو و 7 گروه دانشجویی فداكار است، تقدیر می شوند.
معرفی 52 دانشجوی فداكار در آیین اعطای تندیس ملی فداكاری معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: در یازدهمین آئین اعطای تندیس ملی فداكاری به دانشجویان، 52 دانشجو و گروه دانشجویی كه شامل 36 دانشجو و 7 گروه دانشجویی فداكار است، تقدیر می شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از جهاد دانشگاهی، جمال رحیمیان، از برگزاری یازدهمین آئین در 25 اردیبهشت ماه 1401 در محل دانشگاه تهران خبر داد و گفت: طبق برنامه ریزی های قرار بر این بود این مراسم آذر و دی ماه 1400 برگزار شود، اما به علت شرایط كرونایی به تعویق افتاد. به همین دلیل با درخواست ها در تلاشیم تا پایان سال دوره دوازدهم را نیز برگزار كنیم.

دبیر یازدهمین آئین اعطای تندیس ملی فداكاری به دانشجویان با بیان این كه در این مراسم از خانواده نوجوان فداكار ایذه ای شهید «علی لندی» تقدیر می شود اظهار كرد: 52 دانشجو و گروه دانشجویی شناسایی شده شامل 36 دانشجو و 7 گروه دانشجویی فداكار است.

وی معلمان را از مصادیق بارز ایثار و فداكاری برشمرد و افزود: برای نخستین بار طبق هماهنگی های انجام شده با آموزش و پرورش از سه معلم فداكار تقدیر می شود به عنوان مثال معلمی كه هر روز با طی مسافت 30 تا 40 كیلومتر با صرف هزینه شخصی به چند دانش آموز آموزش می داد.

10 نفر از مصادیق فداكاری این دوره از آئین ساكن تهران

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تقدیر از سه معلم و یك دانش آموز را وجه تمایز این دوره از آئین نسبت به دوره های پیشین دانست و خاطرنشان كرد: براساس آخرین آمار تحلیلی از میان افراد شناسایی شده اعم از فرد و گروه 23 نفر مرد و 13 نفر زن هستند، 10 نفر از مصادیق فداكاری ساكن تهران، 42 نفر ساكن شهرستان، 21 مصداق از دانشگاه های دولتی، 14 مصداق از دانشگاه آزاد و 8 مصداق از دانشگاه های علوم پزشكی كشور هستند.

رحیمیان با بیان این كه در این دوره چون دوره پیشین از سازمان های فعال با بیشترین میزان تعامل با دبیرخانه هم تقدیر می شود، افزود: مراسم روز 25 اردیبهشت ماه 1401 در تالار فردوسی دانشكده ادبیات دانشگاه تهران با حضور مسئولان جهاد و كشوری برگزار می شود.

وی علت تأخیر در برگزاری این مراسم را اوج همه گیری كرونا در آذر و بهمن ماه برشمرد و افزود: اما به علت تقاضای فراوان دانشجویان می كوشیم امسال دوازدهمین دوره آئین هم برگزار شود.

دبیر یازدهمین آئین اعطای تندیس ملی فداكاری به دانشجویان ایران با ابراز گلایه از 3 سازمان بسیج دانشجویی كشور، سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این 3 سازمان ها علیرغم حضور در دوره های پیشین در این دوره مشاركتی نداشتند.

رحیمیان با بیان این كه بر اساس آئین نامه این رویداد ملی فرهنگی 7 مصداق برای فداكاری تعریف شده است، در ادامه تصریح كرد: حضور داوطلبانه در دفاع از كشور، انقلاب اسلامی و حریم اهل بیت (ع)، ارائه خدمات پیشگیرانه و امدادرسانی داوطلبانه در حوادث و رخ دادهای طبیعی یا غیرمترقبه، انجام فعالیت های داوطلبانه در امور خیریه، تأمین ارگان های حیاتی بیماران نیازمند از طریق اهدای خون و عضو، مشاركت داوطلبانه در سازندگی، آبادانی و محرومیت زدایی كشور، انجام فعالیت های داوطلبانه در حوزه های سلامت و توانبخشی و انجام فعالیت های داوطلبانه در زمینه حفاظت از محیط زیست از مصادیق هفت گانه فداكاری است.

رشد 300 درصدی استقبال دانشجویان كشور از رویداد ملی فرهنگی تندیس فداكاری

وی برگزاری این مراسم را بهانه ای برای تقدیر از دانشجویان و شخصیت های فداكار در كشور دانست و خاطرنشان كرد: نخستین دوره این آئین به بهانه اولین سالگرد زلزله بم در سال 83 كه به تعبیری بزرگترین فاجعه انسانی قرن محسوب می شد و طی این فاجعه 30 هزار هموطن جان باختند برگزار شد كه در جریان امدادرسانی به مصدومین این واقعه دانشجویان نقش ویژه و خاصی داشتند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی میزان استقبال دانشجویان در این دوره را با رشد 300 درصدی بیش از 3 برابر دوره پیشین برشمرد و افزود: این میزان استقبال حاكی از آن است كه این آئین جای خود را باز كرده و نسل جوان برای هر گونه فداكاری در مواقع بروز بحران های غیرمترقبه آماده است.

27 ساعت كار كارشناسی برای شناسایی دانشجویان فداكار

رحیمیان با بیان این كه در این رویداد ملی فرهنگی جوانان و دانشجویان نقش محوری و اساسی را بازی می كنند، در ادامه تصریح كرد: در این دوره حدود 500 پرونده تشكیل شد و طی 9 جلسه 3 ساعته كار كارشناسی پس از بررسی مدارك و مستندات دریافتی 52 دانشجو و گروه دانشجویی منتخب شدند.

وی كمیته انتخاب دانشجوی فداكار را متشكل از نمایندگان سازمان های همكار در این دوره دانست و گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، سازمان جوانان جمعیت هلال احمر، كمیته امداد، دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان نظام پزشكی، سازمان انتقال خون، سازمان بهزیستی و جهاد دانشگاهی تهران از سازمان های همكار این دوره از آئین بوده اند.

دبیر یازدهمین آئین اعطای تندیس ملی فداكاری به دانشجویان ایران وزرای علوم و آموزش و پرورش و رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری از مدعوین این مراسم دانست و در ادامه تصریح كرد: مقرر است با مكاتبه و هماهنگی با صدا و سیمای استان ها دانشجویان منتخب فداكار هر استانی در رسانه محلی معرفی شوند.

رحیمیان هدف از برگزاری این رویداد ملی فرهنگی را ترویج معروف روحیه از خودگذشتگی، ایثار و نوع دوستی دانست و خاطرنشان كرد: در چنین صورت است كه زیست انسانی آرام تر و دلنشین تر خواهد شد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی افزود: در مجموع در این آئین 52 دانشجو و گروه دانشجویی، سه معلم و یك دانش آموز فداكار، یك قاضی، سه پزشك فداكار، یك دانشجوی جانباز مدافع حرم و یك دانشجوی جهادگر تقدیر می شوند.

همچنین در پایان این نشست از كتاب «ده روایت»، مصور و مكتوب، روایت گر 10 دوره برگزاری آئین اعطای تندیس ملی فداكاری به دانشجویان ایران رونمایی شد.

یازدهمین دوره اعطای تندیس ملی فداكاری به دانشجویان ایران 25 اردیبهشت ماه 1401 از ساعت 14:30 تا 17:00 در تالار فردوسی دانشكده ادبیات دانشگاه تهران با حضور دانشجویان و مسئولان كشوری و جهاد دانشگاهی برگزار می شود و شركت در این مراسم برای همه دانشجویان آزاد است.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۵:۳۰ - ۱۹/۰۲/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۱