دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

تاثیر كرونا بر كودكان مبتلا به سندروم داون
 
تهران - ایرنا - روانشناس كانون سندرم داون ایران گفت: بچه های دارای سندرم داون بویژه رنج سن بزرگسال به دلیل قرنطینه و مصون ماندن از كرونا و قطع ارتباط گروهی با همسالان خود دچار افسردگی و پرخاشگری شده اند.
تاثیر كرونا بر كودكان مبتلا به سندروم داون تهران - ایرنا - روانشناس كانون سندرم داون ایران گفت: بچه های دارای سندرم داون بویژه رنج سن بزرگسال به دلیل قرنطینه و مصون ماندن از كرونا و قطع ارتباط گروهی با همسالان خود دچار افسردگی و پرخاشگری شده اند.

روح الله حاجی زاده دامغانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا درباره اهمیت ارتباط خانواده ها با فرزندان دارای سندرم داون در این دوران، افزود: هماهنگی خانواده با یكدیگر و برقراری ارتباط سالم و صمیمی و جدی به دور از دلسوزی با كودكان سندرم داون وتمرین و تكرار در فعالیت ها در دوران كرونا می تواند به این بچه ها كمك كند.

وی اضافه كرد: البته گاهی بزرگترین اشتباه خانواده ها، دلسوزی بیش از اندازه به این بچه ها و چشم پوشی از رفتارهای نامتعارف آن ها است. چراكه ادامه این رفتارها و دلسوزی های بیش از حد باعث می شود بچه دچار رفتارهای نامناسب و نامعقول شود. در حالی یك ارتباط صمیمی اما جدی و طبق برنامه ای كه تیم روانشناسی در اختیار خانواده قرار می دهد، می توان برای بالا بردن سطح دقت و تمركز بچه های دارای سندرم داون اقدام كرد.

این روانشناس و كارشناس آموزش كودكان افزود: انجام یكسری تمرین های ساده و تكرار آن به این بچه ها كمك می كند تا در محیط خانه دچار افسردگی و اضطراب نشوند و از تمرین های خود دور نمانند، آموزش رنگ ها، شناخت وسایل و اشیاء و تفاوت آنها از یكدیگر، آواسازی و تكرار واژه های تكراری از جمله تكنیك هایی است كه در این دوران قرنطینه والدین می توانند با فرزند دارای سندرم داون خود انجام دهند تا دچار پسرفت نشوند.

افسردگی و پرخاشگری به خاطر كرونا

روانشناس كانون سندرم داون ایران گفت: كاردرمانگرها به طور معمول از روش های ساده برای تشویق این بچه ها به فعالیت استفاده می كنند. مثل فعالیت های حركتی از جمله راه رفتن، برداشتن شی و انداختن آن و تكرار و تكرار این حركت ها. خانواده ها نیز با دارا بودن همین تمرین ها می توانند در خانه پس از انجام هر تمرین یاداشت گذاری و مجدد تمرین را تكرار كنند.

حاجی زاده ادامه داد: در این مدت كه بچه ها مجبور به خانه نشینی شده اند تا از كرونا مصون بمانند، آسیب زیادی دیده اند و اگر خانواده تمرین و تكرار فعالیت های ساده را با این بچه ها انجام ندهند آنها دچار پسرفت خواهند شد. چراكه هر گام قبلی پیشنیاز گام بعدی است.

وی افزود: گزارش ها به كانون، حاكی از آن است كه افسردگی و پرخاشگری به ویژه در بچه های بزرگسال بیشتر شده است، این اتفاق به این دلیل رخ داده كه بچه ها از محیط ارتباطی خود فاصله گرفته و در شرایط یكنواخت روانی قرار گرفته اند. این درحالی است كه در حال حاضر ما نمی توانیم درخصوص بچه های بزرگسال خیلی مانور بدهیم. مگر اینكه خانواده انی بچه وی را به پارك ببرند و این بچه با پدر، برادر و خواهر و مادر خود به صورت انفرادی و در محیطی امن فعالیت های فیزیكی انجام دهد.

حاجی زاده تاكید كرد: در حال حاضر به دلیل كرونا ما برخی از كلاس های گروهی را به صورت انفرادی درآورده ایم. برای مثال كلاس تكنوازی را جایگزین گروه نوازی كرده ایم. درست است كه برای بچه لذت سابق را ندارد اما كمك می كند كه تا حدی از پوسته یكنواخت و تنهایی اش بیرون بیاید.

برنامه ای با همفكری توانبخش و روانشناس

این روانشناس فعال حوزه سندرم داون با بیان اینكه این بچه ها به طور حتم نیاز به برنامه های توانبخشی و مشاوره و روانشناس دارند، افزود: به طور معمول مشاور با همفكری تیم توانبخشی، همچنین با در نظر گرفتن شرایط خانه و زندگی مددجو، وضعیت اقتصاد و رفتارشناسی اعضای خانواده اقدام به تنظیم برنامه برای فعالیت با كودك سندرم داون می كند. در این میان خیلی مهم است كه این برنامه متنوع و با همراهی اعضای خانواده انجام شود.

وی تصریح كرد: در واقع روانشناس و مشاور با در نظر گرفتن نقاط ضعف و قوت بچه سندرم داون و میزان درك وی اقدام به تنظیم این برنامه متنوع می كند. كانون سندرم داون ایران به صورت رایگان به خانواده های دارای كودك سندرم داون مشاوره و خدمات می دهد امروزه و با توجه به شرایط كرونا خانواده ها می توانند به صورت آنلاین این برنامه ها را دریافت كنند تا فرزندشان زمان طلایی خود برای آموزش و یادگیری و پیشرفت را از دست ندهد.

این فعال اجتماعی در بخش دیگری از صحبت هایش با مهم دانستن شرایط روحی و روانی مادر خانواده برای مدیریت كودك دارای سندرم داون، افزود: چنانچه مادر شرایط روحی و روانی خوب و توانایی مدیریت بچه را داشته باشد، می تواند با در اختیار داشتن یك برنامه آنلاین كودك سندرم داون خود را مدیریت و باعث پیشرفت وی شود. چراكه به طور معمول مادرها بیشتر برای فرزند خود وقت گذاشته و پیگیر پیشرفت او است.

زمان طلایی آموزش را از دست ندهید

حاجی زاده با اشاره به وضعیت كودكان دارای سندرم داون گفت: در خصوص بچه های كوچكتر دارای سندرم داون، از خانواده ها می خواهیم كه حتما كلاس های انفرادی و توانبخشی كودك را با رعایت پروتكل های بهداشتی دوران كرونا ادامه دهند. تمام مراكز توانبخشی امروز مجهز به تهویه هوا، ماسك و مواد ضدعفونی هستند. هرچه سریعتر لازم است برنامه توانبخشی را برای كودكان دنبال كنیم چون با گذر سن این بچه ها مواجه هستیم.

این روانشناس اظهار داشت: در برنامه توانبخشی این كودكان نباید تاخیری صورت بگیرد. چون به خاطر كرونا زمان یادگیری آنها از دست می رود. در حالی كه یك برنامه توانبخشی شامل مجموعه ای از فعالیت های فزیكی، حركتی و تمركزی و گفتاردرمانی بچه می تواند او را به جلو و به سمت پیشرفت هدایت كند. خانواده می تواند تمام این برنامه ها را در قالب بازی با بچه اجرا كند به این شرط كه این برنامه در میان اعضای خانواده تقسیم شود و همه با بچه سندرم داون به یك نحوی فعالیت داشته باشند. اگر خانواده با درمانگر خود همراه باشد، بدون شك نتیجه پیشرفت بچه سندرم داون بالای 90 درصد خواهد بود.

برنامه با توجه به امكانات و ظرفیت خانواده

این روانشناس گفت: عكس العمل های كودكان دارای سندرم داون با توجه به گروه سنی و جنسیتی آن هادر كرونا متفاوت بوده است. ما بیشترین مشكل را با بچه های بزرگسال داریم چراكه به سن بلوغ رسیده یا این سن را رد كرده اند. كلاس های ورزشی یا هنری و اردو آنها تعطیل شده و این قطع برنامه از یك طرف و مشكلات فیزیولوژی بدن به جهت بلوغ فرد از طرف دیگر مشكلات این بچه ها را دوچندان كرده است.

حاجی زاده بیان كرد: خیلی از خانواده ها در تماس با ما اعلام می كردند كه فرزندشان پرخاشگر، اشتهایش زیاد یا كم شده یا فرزندش دست به كارهای غیرمعقول مثل قیچی كردن مو یا لباس عروسك خود كرده.

وی افزود: بچه های پیش از مدرسه این مشكلات را ندارند چون هنوز گروه های دوستی، هنری و ورزشی را تجربه نكرده و به مدرسه نرفته اند. آنها را می توان بهتر از بچه های بزرگسال كه این گروه ها را تجربه كرده اند كنترل و مدیریت كرد. به همین دلیل بچه های بزرگسال ما به دلیل قطع شدن برنامه ها و فعالیت های موردعلاقه شان دچار این مشكلات شدند.

این فعال اجتماعی تاكید كرد: ما با توجه به امكانات خانواده مثلا توصیه كردیم كه خانواده با ماشین گشت شبانه یا روزانه برای بچه در نظر بگیرد كه آب و هوایش عوض شود یا با دوستانی كه از سلامت وی و خانواده اش مطمئن هستند ارتباط برقرار كرده تا یك مقدار با ای متدها بتوانیم نبودن شرایط فعالیت گروهی را برای این بچه ها پوشش دهیم.

از: فاطمه شیری

برچسب ها
- آسیب های اجتماعی
- سندرم داون
- سلامت روان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۱۳ - ۰۱/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۹