دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

درسال گذشته بیش از 88 هزار كودك تحت پوشش غربالگری بینایی قرار گرفتند
 
سرپرست بهزیستی مازندران، گفت : درسال گذشته بیش از 80 هزار كودك 3-6 سال تحت پوشش غربالگری بینایی قرار گرفته كه از این تعداد حدود 700 كودك مبتلا به آمبلیوپی شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند.
درسال گذشته بیش از 88 هزار كودك تحت پوشش غربالگری بینایی قرار گرفتند سرپرست بهزیستی مازندران، گفت : درسال گذشته بیش از 80 هزار كودك 3-6 سال تحت پوشش غربالگری بینایی قرار گرفته كه از این تعداد حدود 700 كودك مبتلا به آمبلیوپی شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا)مازندران، فریبا بریمانی، با اعلام این خبر و بیان اینكه پیشگیری از معلولیت ها یكی از مهمترین خدمات در حوزه اختلالات بینایی می باشد ، گفت : طرح غربالگری بینایی و شنوایی یكی از طرح های مهم در حوزه پیشگیری از معلولیت ها است بنابراین خانواده ها با مراجعه به مراكز تعیین شده از سوی بهزیستی می توانند اختلالات را شناسایی و اقدامات لازم را انجام دهند.
وی فرهنگ سازی را یكی از مهمترین ابزار پیشگیری از وقوع معلولیت در جامعه دانست و افزود : خانواده ها با یك مشاوره ژنتیك و طرح غربالگری شنوایی و بینایی می توانند از بسیاری از اختلالات و معلولیت ها جلوگیری كنند و رسانه ها در نهادینه كردن این فرهنگ در جامعه نقش بسزایی دارند كه امیدواریم اصحاب رسانه به عنوان شركای اجتماعی بهزیستی همچون گذشته در فرهنگ سازی این مسئله با ما همكاری كنند.
سرپرست بهزیستی مازندران به تنبلی چشم اشاره كرد و ادامه داد : تنبلی چشم با تشخیص به موقع قابل درمان است بنابراین برنامه كشوری پیشگیری از آمبلیوپی ( تنبلی چشم ) با هدف كاهش شیوع و بروز آمبلیوپی و سایر اختلالات بینایی برای غربالگری بینایی كودكان 3-6 سال به صورت سیاری در مناطق روستایی، محروم و صعب العبور و در پایگاه های ثابت برای كودكان گروه هدف انجام می گردد.
دكتر بریمانی ، خاطر نشان كرد : مناسب ترین سن برای درمان تنبلی چشم زیر 5 سالگی می باشد و بینایی سنجی برای آنان باید حداقل سه بار قبل از دبستان و در سنین 3-4 سالگی، 4-5 سالگی و 5-6 سالگی انجام شود.
وی با بیان اینكه بیش از هزار نفر از افراد دارای اختلال بینایی تحت پوشش بهزیستی مازندران قرار دارند ، گفت : درسال گذشته88664 كودك 3-6 سال تحت پوشش غربالگری بینایی قرار گرفتند كه از این تعداد حدود 700كودك مبتلا به آمبلیوپی و 2700 كودك مبتلا به سایر اختلالات بینایی شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند.
سرپرست بهزیستی مازندران به ارائه خدمات به نابینایان و كم بینایان اشاره كرد و افزود : در سال گذشته 1270 وسیله كمك توانبخشی شامل 13 قلم و به ارزش 4 میلیارد ریال خریداری و توزیع گردید.
دكتر بریمانی با بیان اینكه بهترین شیوه ی تشخیص اختلالات شنوایی انجام طرح غربالگری شنوایی كودكان است ، ادامه داد : در این طرح ، نوزادان متولد شده در زایشگاهها و در مراكز سنجش شنوایی همكار سازمان ، با استفاده از دستگاههای سنجش شنوایی مورد غربالگری شنوایی قرار می گیرند و در صورت مشكوك بودن وارد مراحل تشخیص ومداخله می گردد.
وی به انجام غربالگری درسال گذشته اشاره كرد و گفت : در سال گذشته بیش از 26213 نوزاد تحت پوشش غربالگری شنوایی قرار گرفتند كه از این تعداد 55 كودك اختلالات شنوایی شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند .
سرپرست بهزیستی مازندران به تهیه و توزیع وسایل كمك توانبخشی معلولین شنوایی در سال گذشته اشاره كرد و افزود : در سال گذشته 655 عدد سمعك به ارزش بیش از 11 میلیارد ریال ، 1600 باطری سمعك به ارزش 440 میلیون ریال و كمك هزینه خرید سمعك و باطری سمعك به تعداد 95 نفر از معلولین شنوایی به ارزش بیش از یك میلیارد ریال خریداری و توزیع گردید.
منبع خبر:
سلامت
   تاریخ: ۰۳:۳۳ - ۰۳/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۹