دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

متخصصان علوم پزشكی یافته های علمی پیرامون بیماری های روده بزرگ را در شیراز بررسی می كنند
 
شیراز-ایرنا- رییس همایش سالیانه بیماری های روده بزرگ گفت: همایش سالیانه كولوركتال و بیماری های روده بزرگ در روزهای یازدهم تا سیزدهم خرداد 1401 به میزبانی دانشگاه علوم پزشكی شیراز با حضور متخصصان داخلی و خارجی برگزار می شود.
متخصصان علوم پزشكی یافته های علمی پیرامون بیماری های روده بزرگ را در شیراز بررسی می كنند شیراز-ایرنا- رییس همایش سالیانه بیماری های روده بزرگ گفت: همایش سالیانه كولوركتال و بیماری های روده بزرگ در روزهای یازدهم تا سیزدهم خرداد 1401 به میزبانی دانشگاه علوم پزشكی شیراز با حضور متخصصان داخلی و خارجی برگزار می شود.

دكتر احمد ایزدپناه روز دوشنبه با اشاره به برگزاری این كنگره از یازدهم تا سیزدهم خرداد 1401 به میزبانی دانشگاه علوم پزشكی شیراز، گفت: همایش سالیانه كولوركتال دانشگاه علوم پزشكی شیراز از سال 85 با آغاز به كار بخش كولوركتال در دانشگاه، هر ساله برگزار می شود؛ اما در دو سال گذشته به دلیل شیوع كرونا با وقفه همراه بود و امسال با سیزدهمین دوره از این همایش، میزبان مهمانان داخلی و خارجی هستیم.

وی هدف از برگزاری این رویداد علمی را بررسی آخرین یافته های مربوط به بیماری های كولوركتال یا روده بزرگ عنوان كرد و ادامه داد: به روال گذشته، در این همایش آخرین دستاوردهای علمی در این حیطه با حضور اساتید، صاحب نظران و پژوهشگران این رشته در داخل و خارج كشور ارایه شود.

این عضو هیات علمی بخش جراحی كولوركتال دانشگاه علوم پزشكی شیراز محور اصلی همایش سالیانه امسال را بیماری های بی اختیاری و بیماری كف لگن در سطح فوق تخصصی برشمرد و اظهار امیدواری كرد مانند دوره های پیشین، مباحث علمی در بالاترین سطح ارایه شود.

رییس سیزدهمین همایش سالیانه كولوركتال دانشگاه علوم پزشكی شیراز با بیان اینكه به روال هر سال، این كنگره در سه روز برگزار می شود، توضیح داد: در روز نخست عمل های جراحی روده بزرگ با حضور پزشكان و جراحان بخش كولوركتال انجام می شود و روزهای دوم و سوم نیز به ارائه مباحث تئوری و سخنرانی های علمی اختصاص دارد.

دكتر ایزدپناه همچنین از پیش بینی برنامه هایی ویژه گروه پرستاران در این رویداد علمی و با ارائه آخرین مباحث علمی در این حیطه خبر داد.

اهمیت تشخیص و درمان به موقع بیماری های روده بزرگ

دبیر علمی سیزدهمین كنگره كولوركتال نیز یكی از شایع ترین بیماری ها را در سال های اخیر، بیماری های مرتبط با روده بزرگ برشمرد كه به دلیل پیچیدگی این بیماری ها، لزوم بررسی، تشخیص و درمان به موقع از اهمیت بالایی برخوردار است.

دكتر علی محمد بنان زاده افزود: در تمام دنیا افراد بسیاری از بیماری های مرتبط با روده بزرگ رنج می برند و به ویژه افزایش سن می تواند یكی از عوامل ابتلا به این بیماری ها باشد.

او هدف از برگزاری این رویدادهای علمی را آشنایی بیشتر پزشكان این حوزه با تازه ترین روش های تشخیصی و درمانی بیماری های كولوركتال بیان كرد و ادامه داد: بیماری های روده ای از بیماری های شایع و سرطان روده بزرگ یكی از سرطان های رایج در بدن انسان است كه در سال های گذشته افزایش داشته است.

این متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی كولوركتال دانشگاه علوم پزشكی شیراز، مواردی همچون ژنتیك، مواد شیمیایی موجود در مواد غذایی، سبزی و میوه، همچنین مصرف فست فودها را از جمله عوامل ابتلا به سرطان های روده بزرگ عنوان كرد كه می توانیم با توجه به این عوامل، از ابتلا به این بیماری ها پیشگیری كنیم.

پیشبرد بهتر درمان های روده بزرگ با همكاری تیمی

دكتر «لیلا قهرمانی»، دیگر دبیر علمی سیزدهمین كنگره كولوركتال دانشگاه علوم پزشكی شیراز نیز از حضور پزشكان متخصص و فوق تخصص در حوزه های مختلف مانند جراحی عمومی، كولوركتال، زنان و زایمان، یورولوژی، همچنین پزشكان گروه گوارش و كبد، قلب، بیولوژی و پاتولوژی در این همایش علمی خبر داد.

او با اشاره به شایع بودن بیماری های كولوركتال گفت: تشخیص و درمان این بیماری ها نیازمند همكاری چندین گروه مختلف است تا درمان بیمار به بهترین شكل انجام شود.
این متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی كولوركتال دانشگاه علوم پزشكی شیراز اضافه كرد: با توجه به مسایل فرهنگی در كشور و شرم حضور بسیاری از بیماران برای مراجعه به پزشك، گاه مراجعه در مراحل پیشرفت بیماری انجام می شود.

دكتر قهرمانی یادآور شد: درمان بیماری های كولوركتال در شیراز به صورت آكادمیك و مطابق با سطح جهانی انجام می شود.

افزایش بیماری های روده بزرگ با افزایش سن

دبیر اجرایی كنگره نیز با بیان اینكه بیماری های كولوركتال با افزایش سن جمعیت رو به افزایش است، گفت: بنا به دلایل مختلف، می توان آمارهای ابتلا را بیش از آمارهای رسمی برآورد كرد.
دكتر سید محمدكاظم تدین عوامل مختلف مانند مشكلات مادرزادی، دیابت، كم كاری تیروئید، عمل های جراحی كه در گذشته روی شكم و مقعد انجام شده است را در بروز درجاتی از بی اختیاری و اختلالات كف لگن موثر دانست.

این متخصص جراحی و فلوشیپ جراحی كولوركتال افزود: این كنگره یك كنگره بین بخشی است، زیرا بیماری های روده بزرگ با سایر رشته ها مانند جراحی كولوركتال، زنان، كلیه و مجاری ادرار، روان پزشكی، فوق تخصص های گوارش و توانبخشی نیز ارتباط دارد.

او اضافه كرد: در ایران همراه با سایر كشورهای دنیا پیشرفت های زیادی در زمینه بی اختیاری و بیماری های كف لگن انجام شده و رشته ای نیز از چندین سال پیش در ایران با همین عنوان ایجاد شده است كه دانشگاه علوم پزشكی شیراز نیز در حال پیگیری برای ایجاد این رشته در مقطع فوق تخصصی در شیراز است.

دبیر اجرایی كنگره با اشاره به برنامه روز نخست كنگره و انجام جراحی در اتاق عمل بیمارستان شهید دكتر فقیهی گفت: این برنامه با حضور اساتید دانشگاه علوم پزشكی شیراز، اساتید این رشته در كشور و همچنین دكتر «پاك روان» و پروفسور «والتز»، از صاحب نظران این رشته از كشور آلمان انجام و به صورت مجازی نیز برای مشاركت كنندگان كنگره از سایر نقاط كشور پخش می شود.

دكتر تدین از برگزاری این همایش در روزهای دوازدهم و سیزدهم خرداد در مجتمع ولایت و با ارائه مسایل تئوری و سخنرانی های علمی، با حضور اساتید رشته های مختلف دانشگاه علوم پزشكی شیراز، دانشگاه های علوم پزشكی كشور، اساتیدی از آلمان و همكارانی از این رشته از كشور عراق خبر داد و یادآور شد: در طی این دو روز، تازه ترین یافته ها و مطالب مربوط به بیماری بی اختیاری و بیماری های كف لگن به تبادل نظر گذاشته می شود كه امید است شاهد دستاوردهای علمی این رویداد علمی در توسعه خدمات درمانی در این زمینه باشیم.

برچسب ها
- شیراز
- دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز
- علمی
- فارس
- همایش
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۷:۲۴ - ۰۲/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۶