دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

در شرایط فعلی باروری به ازای هر مادر بارور 1.6 فرزند است
 
رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: در شاخص توسعه نیروی انسانی كشور ما، در حال حاضر 10 درصد جمعیت سالمند هستند.


حمید رضا خانكه گفت: قدرت هر كشور به جمعیت جوان آن كشور مربوط است. در شاخص توسعه نیروی انسانی كشور ما در حال حاضر 10 درصد جمعیت سالمند هستند كه پیش بینی می شود تا 20 سال آینده این عدد به 25 تا 30 درصد برسد.

به گفته وی در عین حال نرخ باروری در كشور كاهش پیدا كرده است. زمانی باروری به ازای هر مادر بارور در دوران باروری خود 4.3 فرزند بوده و اكنون 1.6 فرزند است كه كاهش زیادی داشته است.

او گفت: موضوعات دیگری مانند مهاجرت جوانان و كشته شدن در حوادث جاده ای هستند كه اگر مجموع این ها را حساب كنیم تهدید جمعیتی بسیار سنگینی را احساس خواهیم كرد.

به گفته وی امید به زندگی در كشور ما افزایش پیدا كرده، اما امید همراه با بیماری و محدودیت است.

او گفت: كشور های توسعه یافته اگر امید به زندگی را افزایش می دهند، همراه با سلامت و شیوه زندگی درست است؛ اما در كشور ما جمعیت سالمندان بار مالی زیادی به جامعه تحمیل می كند. اكنون باید از پنجره جمعیتی كه در دهه 60 به وجود آمده كمك بگیریم و شرایط را برای امیدواری مردم ایجاد كنیم.

به گفته وی اكنون تمایل به ازدواج و فرزند آوری كم شده است و باید تمامی این تهدیدات مدیریت شوند و در نهایت پیش بینی تاثیرات ناشی از سالمند شدن جامعه و آمادگی كشور برای پذیرش این قشر انجام شود.

او گفت: در حد وظیفه خود در دانشگاه تحقیقات خود را به سمتی برده ایم كه مشكلات جوانان را در وهله اول استخراج كنیم. در زمینه توانبخشی سالمندان تلاش هایی كرده ایم، اما متاسفانه توانبخشی در حال حاضر منابع و نیروی انسانی مناسب را در اختیار ندارد و این موضوع اولویت اول سیاستگذاران نیست.

به گفته وی در كشور حدود 15 میلیون معلول داریم و 30میلیون نفر به خدمات توانبخشی نیاز دارند. 10 درصد سالمند داریم كه آن ها نیز به این خدمات احتیاج دارند، اما برای تمامی این مشكلات تنها 80 تخت توانبخشی و یا دانشگاه علوم توانبخشی داریم.

او گفت: با دستوری كه جناب وزیر دادند باید تعداد تخت های توانبخشی را افزایش دهیم و آمادگی مدیریت محدودیت های ناشی از سالمندی را داشته باشیم و خدمات پرستاری خود را افزایش دهیم. باید جوانان خود را امیدوار كنیم تا به فرزند آوری روی آورند و به امید خدا بتوانیم افزایش جمعیت خوبی داشته باشیم.
   تاریخ: ۱۰:۴۳ - ۰۱/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۶