دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

بیش از 30 درصد جمعیت كشور تا سال 2050 سالمند می شوند
 
رئیس مركز تحقیقات سالمندی با بیان اینكه بیشترین كارآفرینی و اشتغال در اروپا در حوزه سالمندی است، گفت: در ایران تقریبا یك میلیون و 700 هزار شغل پنهان داریم اما در حوزه سالمندی دولتها توجهی به آن نكرده اند.
بیش از 30 درصد جمعیت كشور تا سال 2050 سالمند می شوند به گزارش ایسنا، دكتر دلبری در نشست تبیین و جایگاه سلامت اجتماعی و توانبخشی در نظام سلامت با بیان اینكه به پاس زحماتی كه در 4 دهه گذشته در حوزه بهداشت، درمان، رفاه، بیمه و تامین اجتماعی اتفاق افتاده، امید به زندگی حدود 76 سال است كه از اول انقلاب تاكنون 20 سال افزایش یافته است افزود: اما نباید خیلی دل خوش به این افزایش امید به زندگی باشیم و قطعا این افزایش عمر نیازمند تمهیدات خاصی است.

وی با بیان اینكه درصد جمعیت سالمندی در 40 سال گذشته دو برابر شده است، گفت: در سال 1355، 5.3 درصد جمعیت ما را سالمندان بالای 60 سال تشكیل می دادند و اكنون این رقم به 10 درصد رسیده است. 40 سال طول كشید تا جمعیت سالمندی دوبرابر شد اما دو برابر شدن بعدی جمعیت سالمندی از 10 به 20 درصد كمتر از 20 سال طول خواهد كشید. كشورهای توسعه یافته این سرعت رشد را طی 80 تا 100 سال طی كرده اند.

رئیس مركز تحقیقات سالمندی ایران با تاكید بر اینكه در سال 2050 بیش از 30 درصد جمعیت كشور سالمند می شوند، گفت: ما تجربه بیش زایی دهه 60 را به خوبی به یاد داریم كه می توان به مدارس دو شیفته و سه شیفته و مسكن مهر و سازمان ملی جوانان و.... اشاره كرد اما واقعا آیا ما از نیروی جوان به عنوان شاخص نیروی توسعه استفاده كردیم؟ در صورتی كه گفته می شود مشكلات حوزه سالمندان 5 تا 6 برابر است.

وی با اشاره به اینكه از سال 1383 كه به دولت دستور شده، تا سال گذشته، یك سند نوشته و چند بار رونمایی شده است و هنوز تقسیم كار ملی انجام نشده است، افزود: قطعا ما در حوزه سالمندی ابر بحران خواهیم داشت.

رئیس مركز تحقیقات سالمندی ادامه داد: ما آمادگی مدیریت همین 10 میلیون سالمند را نداریم. 60 درصد منابع بیمه ای برای این 10 درصد هزینه می شود در صورتی كه آینده شرایط فرق می كند. در آینده سالمندانی پیرتر و آسیب پذیرتر خواهیم داشت. منابع بیمه ای برای كسی باقی نمی ماند در صورتی كه در دنیا بحث سالمندی به عنوان صنعت سرمایه گذاری است.

به گفته دلبری بیشترین كارآفرینی و اشتغال در اروپا در حوزه سالمندی است. یعنی در ایران تقریبا یك میلیون و 700 هزار شغل پنهان داریم اما در حوزه سالمندی دولتها توجهی به آن نكرده اند.

دلبری با اشاره به شاخص دیده بانی سالمندی در ایران گفت: در خصوص شاخص دیده بان سالمندی در ایران در بین 97 كشور ما عدد 67 را داشتیم كه در وضعیت بهداشتی وضع خوبی داشتیم.

وی افزود: موضوع سالمندی از جمله موضوعاتی است كه از دنیا عقب هستیم.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۸:۱۸ - ۳۱/۰۲/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۲