دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

افتتاح نخستین پیش دبستانی ویژه نوآموزان آسیب دیده بینایی كشور در مشهد
 
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی از افتتاح اولین پیش دبستانی ویژه نوآموزان آسیب دیده بینایی كشور در مشهد با به روزترین تجهیزات خبر داد.
افتتاح نخستین پیش دبستانی ویژه نوآموزان آسیب دیده بینایی كشور در مشهدعكس آرشیوی است جواد روحانی در گفت وگو با ایسنا در خصوص افتتاح اولین مركز تخصصی دوره پیش دبستانی ویژه نوآموزان آسیب دیده بینایی بیان كرد: این مركز، اولین مركز تخصصی دوره پیش دبستانی ویژه نوآموزان آسیب دیده بینایی در كشور است كه با به روزترین تجهیزات و فضای آموزشی مناسب سازی شده، برای نوآموزان آسیب دیده بینایی ساخته شده است.

وی ادامه داد: تمامی كلاس ها، اتاق ها، راهروها، سرویس های بهداشتی و حتی آسانسور به صورتی ساخته شده است كه برای دانش آموزان آسیب دیده بینایی مناسب باشد.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی در خصوص هدف این مركز اظهار كرد: هدف ما در این مركز این است كه مداخله به هنگام داشته باشیم؛ یعنی به محض اینكه تشخیص داده شد كه كودكی به مشكل بینایی دچار شده است، توسط والدین، متخصص بینایی سنجی یا چشم پزشك، به این مركز ارجاع داده شود و ما شروع به ارائه خدمات توان بخشی كنیم.

روحانی بیان كرد: در این مركز كودكان از 9 ماهگی الی 6 سالگی پذیرش می شوند. در كنار مربی و با آموزش هایی كه به آنها و والدین داده می شود، فرآیند توان بخشی این كودكان صورت می گیرد. ما در این مركز پزشك هم داریم كه هر هفته یا هر دو هفته یك بار، كودكان را مورد چكاپ قرار می دهد تا مشكلات كودكان پیشرونده نباشد و به موقع به متخصص بینایی معرفی شوند.

وی ادامه داد: این مركز اتاق چندحسی دارد كه با تحریك سایر حس های كودك، چهار حس دیگر تقویت شود.كودكی كه كم بیناست با آموزش هایی كه در این مركز فرا می گیرد، می تواند در مدارس عادی شروع به تحصیل كند. در خصوص كودكی كه بینایی خود را به طور كامل از دست داده است نیز با تقویت هرچه بیشتر حس لامسه و آشنایی با خط بریل به راحتی می تواند پایه اول خود را در مدارس استثنایی بگذراند در حالی كه سایر كودكان نابینا باید حداقل یكسال زمان را صرف یادگیری خط بریل كنند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی در خصوص هزینه خدمات این مركز گفت: خدمات این مركز رایگان است و مانند مدرسه، دارای كد پیش دبستانی است. والدین فقط حق بیمه كودك و هزینه برخی از وسایل كودك را پرداخت می كنند. سرویس دهی به كودكان تا 4 سالگی به عهده خود والدین و بالای این سن به عهده مدرسه است كه بخشی از هزینه سرویس را والدین و بخش دیگر را دولت پرداخت می كند.

روحانی بیان كرد: در حال حاضر 45 نفر نوآموز در این مركز ثبت نام شده اند و خَیری كه این ساختمان را احداث كرده است، پیش بینی 7 كلاس را كرده كه هر 7 كلاس اكنون دایر است. تراكم جمعیت نوآموز تا 4 سال در هر كلاس،4 الی 7 نفر و بالای 4 سال، 6 الی 11 نفر است.

وی تصریح كرد: اتاق كاردرمانی با تجهیزات اختصاصی، اتاق بینایی سنجی، اتاق گفتاردرمانی، اتاق بهداشت و اتاق امور دفتری و معلمان نیز در این مركز وجود دارد كه مجهز به تجهیزات چندحسی، تابلوهای حسی، وسایل كمك آموزشی، وسایل بازی كودك و سیستم صوتی شبكه ای هستند كه هشدارهای مربوطه از این طریق برای كودكان پخش می شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی در خصوص احداث چنین مراكزی برای سایر معلولیت ها گفت: سیاست ما این است كه برای كودكان پیش دبستانی كه دارای معلولیت هستند در تمامی گروه ها، از این دست موسسات ایجاد شود كه مداخله به هنگام و آموزش مناسب توسط مربیان متخصص انجام شود.

روحانی ادامه داد: در مشهد دو مركز تخصصی پیش دبستانی ویژه نوآموزان آسیب دیده شنوایی داریم كه در این مراكز هم كودكان از 6 ماهگی در كنار والدین پذیرش می شوند و روی تقویت بینایی و سایر حس های كودكان كار می كنند و بعضی از این كودكان پس از پایان دوره پیش دبستانی می توانند در كنار كودكان عادی در مدارس حضور پیدا كنند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۵:۵۵ - ۰۵/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۷