دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

حمایت معاون توسعه وزارت بهداشت از برنامه های دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

حمایت معاون توسعه وزارت بهداشت از برنامه های دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، در جمع هیات رئیسه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: معاونت توسعه وزارت بهداشت، سنگر پشتیبانی از فعالیت های تخصصی دانشگاه هاست و دانشگاهی كه به جوانی جمعیت و به كیفیت زندگی سالمندان كمك می كند، حتما مورد حمایت قرار می گیرد تا به اهداف و برنامه هایش برسد.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دكتر بهروز رحیمی با همراهی مدیران زیرمجموعه معاونت توسعه وزارت بهداشت، در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی حضور یافت، و در نشستی با هیات رئیسه دانشگاه، در جریان برنامه ها و پروژه های عمرانی در دست اجرای دانشگاه قرار گرفت و حمایت وزارت بهداشت از آنها را اعلام كرد.

دكتر رحیمی با توجه به مطالب بیان شده از سوی هیات رئیسه و جمع بندی رئیس دانشگاه كه برنامه های « تكمیل و راه اندازی مركز پزشكی و توانبخشی یافت آباد، تامین اسكرین لب برای آموزش دانشجویان، راه اندازی اورژانس زنان مركز روانپزشكی رازی، افزایش آمبولانس برای مركز رازی، راه اندازی حداقل یك اداره كل برای تولی گری حوزه توانبخشی در وزارت بهداشت، نوسازی تجهیزات توانبخشی مراكز درمانی، بهسازی خوابگاه های دانشجویی، جذب نیروی متخصص پرستار، تكمیل بیمارستان توانبخشی اخوان و تامین اعتبارات برای هزینه كرد در بعضی از بخش ها » را بیان داشت، حمایت وزارت بهداشت را اعلام كرد.

معاون توسعه وزارت بهداشت در سخنانی، ضمن عرض تبریك به مناسبت فرارسیدن سالروز آزادسازی خرمشهر(سوم خرداد) و گرامی داشت یاد امام (ره) كه درس پایداری، استقامت و سخت كوشی را به همه دادند و یاد شهدای گرانقدر دفاع مقدس كه برای حراست از سرزمین، از جان خود گذشتند، به بخشی از مشكلات وزارت بهداشت در دوره جدید كه وارث بدهی و تعهدات ارزی بعد از كروناست، اشاره كرد و از حجم بالای تكالیف نظام سلامت در برنامه ششم گفت.

دكتر رحیمی افزود: در برنامه سوم توسعه كشور، سه تكلیف برای نظام سلامت مشخص شده بود، اما در برنامه ششم، 37 تكلیف، كه در هیچ حوزه ای، این حجم از تكالیف دیده نشده است، و مطمئنا در برنامه هفتم، بیشتر هم خواهد شد.

وی همچنین به هجمه های خواسته یا ناخواسته به نظام سلامت در ابتدای كار دولت جدید، اشاره كرد و گفت: بخشی از توان نظام سلامت صرف رفع مشكلات و ابهامات ، و روشنگری می شود، اما در عین حال، وزارت بهداشت و تیم معاونت توسعه وزارت، سنگر پشتیبانی از سنگر و فعالیت های تخصصی دانشگاه هاست و دانشگاهی مانند دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی كه به جوانی جمعیت و كیفیت سالمندی كمك می كند، حتما مورد حمایت وزارت بهداشت است تا به اهدافش برسد.

معاون وزیر بهداشت، تكمیل مركز پزشكی و توانبخشی یافت آباد را در اولویت حمایت های وزارت بهداشت قرار داد، ضمن آنكه برای تامین و جذب نیرو برای مراكز درمانی دانشگاه، پیشنهاد كرد كه از طریق معاونت درمان، جذب نیروی ضریب K پیگیری شود و با اعلام رشته های مورد نیاز و تعداد آنها از سوی دانشگاه، از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت نیز كه در پیش است، اقدام كرد.

دكتر رحیمی، كمك به بهسازی خوابگاه های دانشجویی را از طریق صندوق رفاه دانشجویان امكانپذیر دانست و افزایش آمبولانس مركز روانپزشكی رازی و راه اندازی اورژانس زنان این مركز را در برنامه های حمایتی معاونت توسعه وزارت بهداشت قرار داد.

وی درخواست اعتبارات تملكی دانشگاه را مورد توجه قرار داد و در عین حال افزود: وزارت بهداشت هم اكنون پنج هزار و 250 پروژه با 12 میلیون مترمربع در كل كشور در دست ساخت دارد، كه برای اتمام آنها، اعتباری حدود 150 هزار میلیارد تومان نیاز است، 48 هزار و 500 تخت بیمارستانی و چهار هزار پروژه بهداشتی، نیازمند رسیدگی هستند كه نشاندهنده حجم بالای مسایل و مشكلات وزارت بهداشت می باشد.

پیش از سخنان معاون توسعه وزارت بهداشت، دكتر حمیدرضا خانكه رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ضمن تشكر از حضور دكتر رحیمی در این دانشگاه و كمك هایی كه از گذشته و از طریق صندوق رفاه دانشجویی به تجهیز خوابگاه دانشجویی دانشگاه داشتند، ابراز امیدواری كرد كه با كمك معاونت توسعه وزارت، مشكلات دانشگاه تا حد امكان مرتفع شود.

دكتر خانكه با اشاره به فرارسیدن سالروز آزادسازی خرمشهر، یاد شهدای گرانقدر و همچنین، مقاومت و ازخودگذشتگی اقشار مختلف مردم در دوران دفاع مقدس را كه سبب سربلندی كشور و نظام جمهوری اسلامی شدند، گرامی داشت.

وی ضمن معرفی اعضای هیات رئیسه كه در این نشست شركت داشتند، معرفی كوتاهی از دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی داشت كه 23 گروه آموزشی، 8 مركز تحقیقات و دو بیمارستان تخصصی و منحصربفرد و دو كلینیك ویژه پزشكی و توانبخشی را تحت پوشش دارد.

رئیس دانشگاه از ویژگی های مراكز درمانی تابعه دانشگاه گفت كه مركز روانپزشكی رازی، قدیمی ترین و بزرگترین مركز روانپزشكی در كشور و منطقه است كه نیمی از بیماران آن را افراد بدون هویت تشكیل می دهند كه حتی 30 یا 40 سال از عمر خود را در این مركز می گذرانند و هزینه های سنگینی را برای دانشگاه دارند، بیمارستان تخصصی توانبخشی رفیده كه با ظرفیت 80 تخت بستری پاسخگوی نیاز توانبخشی كل كشور می باشد، كلینیك پزشكی و توانبخشی اسماء كه خدمات تخصصی توانبخشی دست و اتیسم ارائه می دهد و كلینیك نظام مافی كه در حوزه های توانبخشی و پزشكی، به نیازمندان خدمت می كند.

وی افزود: 65 درصد دانشجویان این دانشگاه در مقاطع تحصیلات تكمیلی اشتغال دارند و رشته های خاص این دانشگاه، تركیبی از رشته های وزارت بهداشت و وزارت علوم است كه در كنار هم، به اجرای طرح های پژوهشی ملی بسیاری دست زده اند.

وی، از میان پروژه های عمرانی در دست ساخت دانشگاه، از مركز بزرگ پزشكی و توانبخشی یافت آباد برای خدمات دهی به ساكنان جنوب تهران و بیمارستان توانبخشی اخوان برای جبران كمبود تخت های توانبخشی در كشور گفت و بنا به خواست مقام عالی وزارت، تاسیس پژوهشكده و دانشكده سلامت اجتماعی را از جمله برنامه های سالجاری دانشگاه ذكر كرد كه مقدمات آن در حال اجراست.

دكتر خانكه همچنین، از وابستگی رشته های توانبخشی به تجهیزات گفت كه نوسازی و خرید تجهیزات جدید برای آموزش و استفاده در مراكز درمانی، از دیگر برنامه های دانشگاه است كه در صورت تامین اعتبارات لازم، محقق خواهد شد.

رئیس دانشگاه با توجه به وجود جمعیت 30 میلیون نفری نیازمند خدمات توانبخشی در كشور كه 15 میلیون آن را افراد دارای معلولیت تشكیل می دهند، 10 درصد جمعیت سالمند كشور و سالانه 44 هزار معلول دائمی كه اكثرا در سنین جوانی دچار حوادث ترافیكی شده اند، خدمات توانبخشی كه می تواند این جمعیت عظیم را به استقلال شخصی و اجتماعی برساند، از اهمیت بسزایی برخوردار است، اما متاسفانه این حوزه متولی خاصی در ساختار وزارت بهداشت ندارد و در حد یك دفتر در معاونت درمان نمی تواند پاسخگوی نیازهای این حوزه گسترده باشد.

در ادامه، دكتر حمیدرضا خرم خورشید معاون آموزشی دانشگاه با اشاره به سابقه فعالیت این دانشگاه در پروژه های ملی مانند ایرانوم و فعالیت تخصصی بیمارستان توانبخشی رفیده كه خدمات كاملا تخصصی و استاندارد را ارائه می دهد و الگوی بسیار ارزشمندی برای كل كشور محسوب می شود، نیاز حوزه توانبخشی به تولی گری حداقل یك اداره كل جهت این حوزه در وزارت بهداشت را مطرح كرد.

وی سیستم آموزشی كشور را سنتی دانست و افزود: با توجه به تحولات و تغییرات مورد نیاز در حوزه آموزش در دنیا و بخصوص در زمینه تحصیلات تكمیلی، و همچنین، وابستگی رشته های توانبخشی به وسایل و تجهیزات توانبخشی، امیدواریم در خصوص تامین اعتبارات تملكی برای نوسازی تجهیزات و به روز كردن آنها، حمایت وزارت بهداشت را داشته باشیم.

در ادامه، دكتر موسوی عضو هیات علمی و عضو هیات رئیسه دانشگاه، تامین اعتبارات برای بازسازی ساختمان های قدیمی و ساخت ساختمان جدید آموزش در این دانشگاه را مطرح كرد.

سپس، دكتر مسعود فلاحی معاون تحقیقات دانشگاه نیز ضمن معرفی مراكز تحقیقاتی دانشگاه و طرح های ملی پژوهشی كه منشاء خیر و بركت در كشور شده، از برنامه های این معاونت كه ریجستری بیماران اتیسم و بیماران سایكوز، از جمله آنها است و تكمیل ساخت و ساز مركز جدید رشد فناوری دانشگاه كه نیاز به اعتبارات لازم دارد، گفت.

همچنین، دكتر فریدون لایقی معاون درمان و توانبخشی دانشگاه با اشاره به وجود 300 بیمار سكته مغزی در روز كه تا آخر عمر نیاز به خدمات توانبخشی دارند و جمعیت افراد دارای معلولیت و مصدومان حوادث رانندگی كشور، گفت: 80 تخت توانبخشی در بیمارستان رفیده جوابگوی نیاز این جمعیت نیست و حداقل سه هزار تخت توانبخشی باید در كشور داشته باشیم و اگر این نیاز را بصورت استاندارد دیده شود، می بایست هشت هزار تخت توانبخشی داشته باشیم تا بتوانیم نیاز همه بیماران و نیازمندان به خدمات توانبخشی در كل كشور را مرتفع كنیم.

وی ، تامین نیروی انسانی متخصص و نوسازی تجهیزات را از دیگر نیازهای بیمارستان توانبخشی رفیده ذكر كرد و افزود: توجه به حوزه توانبخشی، نوعی سرمایه گذاری است تا افراد نیازمند به خدمات پیش از اینكه مجبور به تحمل هزینه های سنگین جراحی شوند، با هزینه های معمول، به زندگی شخصی و اجتماعی بازگردند.

در ادامه، دكتر مهرداد فرخی معاون توسعه دانشگاه طی سخنانی از ناكافی بودن درآمدهای اختصاصی دانشگاه برای برخی از هزینه های ابلاغی وزارت بهداشت گفت، ضمن آنكه پروژه عمرانی در دست ساخت مركز پزشكی و توانبخشی یافت آباد با 97 درصد پیشرفت و پروژه مركز رشد فناوری دانشگاه با 70 درصد پیشرفت كار را مطرح كرد كه نیاز به اعتبارات كافی برای اتمام آنها دارند.

وی تامین اعتبارات لازم برای تكمیل پروژه بیمارستان توانبخشی اخوان و بازسازی، نوسازی و ایمن سازی برخی از ساختمان های دانشگاه را از دیگر درخواست های دانشگاه از معاونت توسعه وزارت بهداشت ذكر كرد.

سپس، دكتر سعید خانجانی معاون فرهنگی - دانشجویی دانشگاه نیز در سخنانی، بهسازی خوابگاه های دانشجویی، تامین هزینه های اقامت دانشجویان در خوابگاه ها با توجه به افزایش قیمت ها و راه اندازی خوابگاه متاهلین را از جمله نیازهای بخش دانشجویی دانشگاه ذكر كرد كه رفع آنها با كمك و حمایت معاونت توسعه وزارت بهداشت امكانپذیر است.

همچنین، دكتر محسنی بندپی معاون اموربین الملل دانشگاه و عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، به شرایط جمعیتی كشور و ماموریت های دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در سه حوزه توانبخشی، سلامت اجتماعی و روانی اشاره كرد و با توجه به اهمیت خدمات توانبخشی در كیفیت زندگی مردم، " توانبخشی " را سطح سوم خدمات نظام سلامت ندانست و از نیازهای اولیه حوزه سلامت خواند كه اگر احیاء شود، كمك به خود نظام سلامت شده است.

وی تصریح كرد: زمانی كه خدمات توانبخشی بموقع ارائه نشود، هزینه های درمان، بار سنگینی را به نظام سلامت كشور تحمیل می كند.

گفتنی است؛ دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با 23 گروه آموزشی و 8 مركز تحقیقات تحت نظارت وزارت بهداشت، علاوه بر تعلیم و تربیت نیروی متخصص در رشته های سه حوزه سلامت (توانبخشی، سلامت اجتماعی و سلامت روانی) همچون " فیزیوتراپی، كاردرمانی، ارتوپدی فنی، ارگونومی، گفتاردرمانی، سالمندشناسی، روانپزشكی، روانشناسی، پرستاری توانبخشی، مددكاری اجتماعی، سلامت در حوادث و بلایا "، از طریق مراكز درمانی تابعه، نسبت به ارائه خدمات مربوط به این سه حیطه فعالیت دانشگاه اقدام می كند.

   تاریخ: ۱۵:۳۵ - ۰۴/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۲