دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

پنج علامت هشدار دهنده ای كه مغز ارسال می كند
 
وقتی صحبت از سلامت مغز می شود معمولا به علائمی اشاره می شود كه عادی هستند و یا مهم تلقی نمی شوند.
وقتی صحبت از سلامت مغز می شود معمولا به علائمی اشاره می شود كه عادی هستند و یا مهم تلقی نمی شوند.

پنج علامت هشدار دهنده ای كه مغز ارسال می كند
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا زندگی، تشخیص تومور مغزی می تواند برای هر فردی بسیار ترسناك باشد. انواع متعددی از تومور وجود دارد از جمله تومورهایی كه در مغز ایجاد می شوند و تومورهایی كه از سایر نقاط بدن به مغز متاستاز می دهند یا از مغز در سایر نقاط بدن گسترش می یابند.

دكتر «سومیر ساتی» جراح مغز و اعصاب می گوید: این تومورها می توانند خوش خیم یا بدخیم باشند، تشخیص زودهنگام تومورهای مغزی بهترین پیش آگهی را ارائه و شانس درمان را افزایش می دهند. در این گزارش به پنج علامت هشدار دهنده درباره مشكلات سلامت مغز اشاره شده است كه هرگز نباید نادیده گرفت.

سردرد

در حالی كه سردرد برای بسیاری از افراد یك اتفاق رایج است، اما گاهی اوقات می تواند علامت مشكل جدی تری باشد.«لیندسی لیپینسكی»، استادیار آنكولوژی و جراح مغز و اعصاب در «مركز جامع سرطان رازول پارك» در آمریكا می گوید: بسیاری از بیماران مبتلا به تومورهای مغزی سردردهایی از خفیف تا شدید و بی وقفه را تجربه می كنند. وی افزود: تخمین می زنم 50 تا 60 درصد از بیماران مبتلا به تومورهای مغزی، سردرد را تجربه می كنند. این سردردها اغلب همراه با یك مشكل عصبی دیگر، مانند تشنج یا مشكل گفتاری رخ می دهد.

مشكلات حافظه

كارشناسان هشدار می دهند كه مشكلات حافظه می تواند نشانه زوال عقل باشد. طبق اعلام انجمن آلزایمر آمریكا، یكی از شایع ترین نشانه های بیماری آلزایمر، به ویژه در مراحل اولیه، فراموش كردن اطلاعات اخیر است.

موارد دیگر عبارتند از فراموش كردن تاریخ ها یا رویدادهای مهم، پرسیدن سؤالات یكسان و مكرر، و نیاز روزافزون به تكیه كردن به وسایل كمكی حافظه (مانند یادداشت های یادآوری یا دستگاه های الكترونیكی) یا اعضای خانواده برای چیزهایی كه قبلاً خودشان به تنهایی از عهده آن بر می آمدند.

تغییرات شخصیتی

تغییر شخصیت می تواند در نتیجه آسیب مغزی بروز كند. «آلفونسا توماس»، مدیر خدمات بالینی سرپایی در موسسه توانبخشی جانسون در مركز پزشكی دانشگاه اوشن می گوید: اگرچه تغییرات شخصیتی ممكن است در طول توانبخشی آسیب مغزی قابل توجه باشد، اما اغلب پس از بازگشت بیمار به خانه و گذراندن زمان بیشتری با خانواده و تلاش برای از سرگیری فعالیت های عادی آشكارتر می شوند.

وی افزود: هر نوع آسیب مغزی، صرف نظر از شدت، می تواند باعث تغییرات شخصیتی شود - و برخی از بیماران ممكن است اصلاً هیچ تغییر شخصیتی را تجربه نكنند.

مشكلات بینایی

مشكلات بینایی یكی از علائم رایج ضربه مغزی است. دكتر «ریچارد فیگلر»، متخصص ضربه مغزی، می گوید: ایجاد مشكلات در بینایی یك آسیب عملكردی مغزی كوتاه مدت است كه معمولاً در اثر ضربه به سر ایجاد می شود. ضربه مغزی باعث ایجاد یك فرآیند شیمیایی در مغز می شود. در طول این فرآیند، و بسته به اینكه چه قسمتی از مغز تحت تاثیر قرار گرفته است، می تواند بر عملكردهای مختلفی مانند تعادل، حافظه و تمركز تاثیر بگذارد یا حتی باعث ایجاد اختلالات بینایی شود.

مشكلات خواب

مطالعات نشان می دهد كه بی خوابی می تواند با انعطاف پذیری در قشر حركتی مغز مرتبط باشد. دكتر «ریچل ای. سالاس»، استادیار عصب شناسی در دانشكده پزشكی دانشگاه جان هاپكینز، می گوید: بی خوابی یك اختلال شبانه نیست. بلكه یك وضعیت 24 ساعته در مغز است، مانند یك كلید چراغ كه همیشه روشن است.
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۱۶:۰۳ - ۰۷/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۷