دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

از افزایش مبتلایان به كرونا تا شیوع ویروس انگلیسی در كشور
 
تهران (پانا) - افزایش آمار كرونا در ایران، یكسالگی ویروس كرونا، آخرین وضعیت تولید واكسن كرونا، ایجاد اشتغال برای زنان كولبر، تدوین و تصویب سند ملی سلامت مردان و آخرین وضعیت پرونده «عیسی شریفی» قائم مقام سابق شهردار تهران بخشی از خبرهای اجتماعی است در هفته ای كه گذشت.
اخبار اجتماعی

تهران (پانا) - افزایش آمار كرونا در ایران، یكسالگی ویروس كرونا، آخرین وضعیت تولید واكسن كرونا، ایجاد اشتغال برای زنان كولبر، تدوین و تصویب سند ملی سلامت مردان و آخرین وضعیت پرونده «عیسی شریفی» قائم مقام سابق شهردار تهران بخشی از خبرهای اجتماعی است در هفته ای كه گذشت.

در هفته ای كه گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد كه بیشتر این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس كرونا قرار گرفت. در ادامه مروری بر مهم ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آمار كرونا در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت از ابتدای شیوع ویروس كرونا یك میلیون و 542 هزار و 76 نفر به این بیماری مبتلا شده اند كه یك میلیون و 317 هزار و 612 نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند و 59 هزار و 184 نفر نیز جان خود را از دست داده اند. بر اساس آخرین تحلیل ها، در حال حاضر 9 شهرستان در وضعیت قرمز، 39 شهرستان در وضعیت نارنجی، 228 شهرستان در وضعیت زرد و 172 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، شادگان، شوشتر، كارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

نامه وزیر بهداشت برای مسدود شدن مرزهای استان خوزستان به عراق

در هفته ای كه گذشت، پس از چندین هفته كه شهرهای قرمز كرونا به صفر رسیده بود، 9 شهر از استان خوزستان در وضعیت قرمز كرونا قرار گرفت. در این راستا سعید نمكی، وزیر بهداشت نیز در پی قرمز شدن استان خوزستان، طی نامه ای خطاب به دكتر رحمانی فضلی وزیر كشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با كرونا به مسدود شدن همه مرزهای ورودی و خروجی استان خوزستان به كشور همسایه عراق تا اطلاع ثانوی به دلیل شیوع نوع موتاسیون یافته ویروس COVID-19 در استان و افزایش سریع موارد تاكید كرد.

آخرین وضعیت تولید و تامین واكسن كرونا در ایران

وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو سه مسیر تولید داخل، تولید قراردادی و واردات را به منظور تامین واكسن كرونا به موازات هم در دستور كار قرار داده است. در حوزه تولید داخل، 14 شركت متقاضی تولید واكسن (100 درصد داخلی) هستند كه تاكنون پرونده سه شركت تكمیل شده و به صورت جدی در دست پیگیری است. محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو درباره آخرین وضعیت تامین واكسن كرونا گفت: شركت دارویی «شفا فارمد» در مجموعه دارویی بركت در حال انجام فاز یك مطالعات بالینی است و این شركت به زودی پس از تائید سازمان غذا و دارو وارد فاز 2 و 3 مطالعات بالینی خواهد شد و پیش بینی می شود این فاز نیز براساس برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان بهار 1400 به اتمام برسد. درمورد واكسن «موسسه رازی» نیز پس از مقدمات انجام فاز یك مطالعات بالینی آن در دست اقدام است. به گفته وی، سومین تولیدكننده داخلی «موسسه میلاد دارو» نیز در فاز دریافت كد اخلاق بوده و به زودی وارد فاز یك مطالعات انسانی می شود.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت تاكنون 25 نفر به ویروس انگلیسی كرونا مبتلا شده اند و بنا به گفته وزیر بهداشت این ویروس در كشور پخش شده است.

ایجاد اشتغال برای زنان كولبر

هر چند آمار دقیق، قطعی و متقنی از تعداد كولبران در ایران موجود نیست اما آمارهای غیررسمی از فعالیت 80 تا 170 هزار كولبر در مرزهای غربی كشور حكایت دارد. همچنین اگر كولبری در سال های نه چندان دور تنها مختص مردان بود اما شواهد نشان می دهد كه امروزه زنان زیادی به ناچار رزق و روزی خود را از این راه تحصیل می كنند و پا به پای مردان، ساعت ها پیاده روی طاقت فرسا همراه با مخاطرات فراوان را در ارتفاعات صعب العبور به جان می خرند. زنانی كه اغلب به شكل ناشناس و با چهره های پوشیده، گرفتار معضل كولبری هستند. با وجودی كه در سال های اخیر از رفع معضل كولبری و ساماندهی كولبران زیاد سخن به میان آمده و وعده و وعید و طرح های مختلف ارائه شده، اما در عمل، اتفاق خاصی نیفتاده و راه كاری اصولی اندیشیده و عملیاتی نشده است. در این میان، بنیاد بركت ستاد اجرایی فرمان امام كه توانمندی و ایجاد فرصت های شغلی در مناطق محروم و كم برخوردار كشور را در دستور كار خود قرار داده است، امسال ورودی جدی داشته به حوزه اشتغال زایی كولبران سه استان مرزی كردستان، كرمانشاه و آذربایجان غربی و قرار است تا پایان سال 99، 11 هزار شغل را برای این كولبران به بهره برداری برساند.

تدوین و تصویب سند ملی سلامت مردان

سند ملی سلامت مردان با مشاركت 28 دستگاه دولتی و سازمان های مردم نهاد، تدوین شده است و بنا به گفته سعید نمكی، وزیر بهداشت، در نشستی كه با نمایندگان دستگاه های مختلف شورای عالی سلامت و امنیت غذایی برگزار شد این سند به تصویب رسید و مراحل آن در این شورا مصوب و اجرایی خواهد شد. وزیر بهداشت تاكید كرد: یكی از بحث هایی كه امروز باید مورد توجه همه ما باشد، سلامت مردان سالمند است. مردان سالمند به عنوان گروهی كه با طی كردن دوران جوانی كه در آن دوران هم خیلی از آنها به عنوان مردان مولد مطرح نبود و در زمان جوانی و قدرت كار، به علت نبود زیرساخت های كار در كشور، خودشان را به گونه ای سربار می دانستند، امروز همان افراد با همان احساس پا به مرحله سالمندی می گذارند. یكی از معضلات آینده ما، جمعیت مرد سالمندی است كه علاوه بر آشفتگی روان و روح، مشكلات جسمی عدیده ای خواهد داشت و باید از امروز تلاش كنیم تا نظام های حمایتی كشور مانند بیمه و به ویژه بیمه های تكمیلی را برای دوران سالمندی مردان كشور آماده تر كنیم كه هنوز این آمادگی را در بدنه نظام حمایتی كشور، نمی بینم.

اتمام تدوین برنامه مدیریت جامع 19 تالاب كشور

كنوانسیون رامسر، اولین معاهده بین المللی دنیا در حفظ محیط زیست است و از طرف دیگر، این كنوانسیون بزرگترین شبكه مناطق حفاظت شده دنیا است و هم زمان 171 كشور متعهد شدند كه 2400 تالاب را به مساحت 250 میلیون هكتار حفاظت كنند. 25 تالاب ایران در كنوانسیون رامسر ثبت شده است. احمدرضا لاهیجان زاده، معاون محیط دریایی و امور تالاب های سازمان محیط زیست با اشاره به اتمام تدوین برنامه مدیریت جامع 19 تالاب،گفت: برنامه مدیریت جامع 15 تالاب دیگر نیز درحال نهایی شدن است.

صفر تا صد حذف دفترچه بیمه

قرار است از ابتدای هفته آینده، دفترچه های بیمه تأمین اجتماعی حذف شود و افرادی كه تحت پوشش این بیمه قرار دارند می توانند با ارائه كارت ملی، شناسنامه یا جلد دفترچه درمانی از خدمات تشخیصی و درمانی مراكز تحت پوشش این بیمه برخوردار شوند. طبق اعلام سازمان تأمین اجتماعی ارائه خدمات (ویزیت، تجویز دارو، پاراكلینیك شامل آزمایشگاه تشخیص طبی، تصویربرداری، فیزیوتراپی و ...)، در بستر الكترونیك برای تمامی پزشكان و ارائه كنندگان خدمات تشخیصی و درمانی فراهم شده است و در این راستا دفترچه های درمانی جدید، دیگر چاپ نخواهند شد. در این راستا بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی در زمان مراجعه به پزشك و موسسات تشخیصی و درمانی ملزم به ارائه دفترچه درمانی از سوی بیمار نیستند و همه بیمه شدگان و مستمری بگیران اصلی و تبعی برای تسهیل دریافت خدمات درمانی می توانند با مراجعه به سایت این سازمان به نشانی eservices.tamin.ir نسبت به ایجاد حساب كاربری و تكمیل مشخصات هویتی و درج شماره تلفن همراه (موبایل) خود در درگاه مذكور اقدام كنند.

شروع سال 1400، آغاز قرن جدید نیست

در هفته ای كه گذشت، مركز تقویم مؤسسه ژئوفیزیك دانشگاه تهران، بر اساس محاسبات صورت گرفته اعلام كرد كه شروع سال 1400 شمسی، به معنای آغاز قرن جدید هجری خورشیدی نیست. معنای قرن یا سده، یكصد سال است. هر تقویم یك مبدأ دارد و در عرف اولین سال هر تقویم سال یك محسوب می شود. روز اول نخستین قرن هجری خورشیدی، جمعه 1 فروردین 1 و روز پایان آن، سه شنبه 29 اسفند 100، است. بر این اساس، روز اول قرن دوم هجری خورشیدی، چهارشنبه 1 فروردین 101 و روز آخر آن، یك شنبه 29 اسفند 200، است. قرن چهاردهم هجری خورشیدی، از روز چهارشنبه 1 فروردین 1301، آغاز شده و روز یك شنبه 29 اسفند 1400 به انجام خواهد رسید. بنابراین، روز اول قرن پانزدهم هجری خورشیدی، دوشنبه 1 فروردین 1401 خواهد بود.

2 و نیم میلیون تهرانی در بافت فرسوده زندگی می كنند

طبق آمار حدود 250 هزار پلاك مسكونی در بافت فرسوده تهران قرار دارد كه 15 درصد از جمعیت تهران در این بافت ها زندگی می كنند. 95 درصد بافت فرسوده در مناطق 7 تا 20 قرار دارد و همچنین 85 درصد آن در جنوب خط خیابان انقلاب- آزادی، مناطق 9 تا 20 قرار دارند. علی بیت اللهی، رئیس بخش زلزله شناسی مركز تحقیقات راه و شهرسازی گفت: یكی از مشكلات اساسی كلان شهر تهران وجود بافت فرسوده است. بافت فرسوده مشكلات زیادی را برای شهر ایجاد می كند از جمله مشكلات اجتماعی، نبود امنیت ساكنان، فضای ناكافی برای امدادرسانی در مواقع بحرانی و غیربحرانی از جمله این مشكلات است كه نباید از آن غافل بود زیرا اكنون حدود 2 و نیم میلیون نفر در بافت های فرسوده زندگی می كنند.250 هزار پلاك ساختمانی، 750 هزار واحد مسكونی را شامل می شود و اگر سرانه هر خانوار را حداقل 3 نفر فرض كنیم، حدود 2 و نیم میلیون نفر در بافت های فرسوده در حال زندگی هستند.

پرونده «عیسی شریفی» در اختیار دیوان عالی كشور

در هفته ای كه گذشت، یكی دیگر از نشست های خبری سخنگوی قوه قضاییه برگزار شد. صدور و ابلاغ رأی پرونده هفت تپه در آینده نزدیك، توضیح درباره پرونده «پوری حسینی» رئیس سابق سازمان خصوصی سازی، توضیح درباره پرونده «عیسی شریفی» قائم مقام سابق شهرداری تهران، حكم اعدام یكی از اراذل و اوباش كه با سلاح سرد اقدام به سرقت می كرد، بازداشت همه اعضای شورای شهر لواسان به جز یك عضو، آخرین وضعیت پرونده گروه عظام، صدور كیفرخواست پرونده ثبت سفارش های خودرو، ثبت شكایت سرباز راهور از نماینده سبزوار، توضیح درباره پرونده توهین به رئیس جمهور در 22 بهمن، توضیح درباره كاندیدا شدن رئیسی در انتخابات 1400 بخشی از اخبار حوزه قضایی بود كه غلامحسین اسماعیلی آنها را تشریح كرد.

زلزله 5.6 ریشتری در سی سخت

در هفته ای كه گذشت، زمین لرزه ای به بزرگی 5.6 در مقیاس ریشتر شهر سی سخت را لرزاند. مختصات این زمین لرزه كه مرز استانهای اصفهان و كهكیلویه و بویر احمد - حوالی سی سخت را لرزاند در طول 51.57، عرض جغرافیایی 30.89 و عمق 10 كیلومتری زمین به ثبت رسیده است. این زمین لرزه در 10 كیلومتری سی سخت (كهگیلویه وبویر احمد)، 19 كیلومتری كمه (اصفهان) و 24 كیلومتری یاسوج (كهگیلویه وبویر احمد) رخ داده است.

اخبار اجتماعی ویروس كرونا واكسن كرونا زنان كولبر عیسی شریفی
منبع خبر:
پانا
   تاریخ: ۰۹:۴۵ - ۳۰/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۵