دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

2 هزار خدمت تخصصی پیشگیرانه در قزوین به دختران آسیب دیده ارائه شد
 
قزوین-ایرنا- سرپرست اداره كل بهزیستی استان قزوین گفت: در یكسال گذشته بیش از 2 هزار خدمت تخصصی در راستای توانمندسازی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی به دختران در معرض آسیب ارائه شد.
2 هزار خدمت تخصصی پیشگیرانه در قزوین به دختران آسیب دیده ارائه شد قزوین-ایرنا- سرپرست اداره كل بهزیستی استان قزوین گفت: در یكسال گذشته بیش از 2 هزار خدمت تخصصی در راستای توانمندسازی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی به دختران در معرض آسیب ارائه شد.

علی دهباشی پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای اینكه انسان ها زندگی سالمی در جامعه داشته باشند و فرصت لازم را برای رشد طبیعی به دست آوردند تا بتوانند توان و استعدادهای بالقوه خویش را بالفعل ساخته و از گزند هر نوع آسیب در امان بمانند باید از مواهب اجتماعی و اقتصادی موجود در جامعه به طور برابر استفاده كنند.

وی با بیان اینكه عده ای از افراد جامعه به دلایل فردی، خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی امكان حضور در جامعه را ندارند، اظهار داشت: حضور نیافتن برخی اقشار از جمله زنان و دختران در جامعه و فعالیت های اجتماعی، زمینه آسیب پذیری بیشتر آنان را فراهم می كند.

دهباشی پور با بیان اینكه گروهی از افراد جامعه همانند دخترانی كه در معرض آسیب های اجتماعی قرار دارند نیازمند دریافت خدمات تخصصی در جامعه هستند، افزود: این دختران بنا به دلایل فردی، خانوادگی و اجتماعی در مرحله ای از زندگی خود دچار مشكلاتی هستند كه در صورت دریافت نكردن كمك های تخصصی به موقع و شناسایی و جذب نشدن، امكان آسیب پذیری آنها دو چندان می شود و خطرات زیادی از جمله اعتیاد، فرار از منزل و روابط نامشروع را تجربه می كنند.

وی همچنین افزود: اورژانس اجتماعی در راستای كنترل و كاهش آسیب های اجتماعی با هدف تسهیل و در دسترس قرار دادن خدمات در كوتاه ترین زمان و به بهترین شكل به عموم مردم و گروه های هدف اقدام می كند و خدمات مختلفی از قبیل پیشگیری از كودك آزاری و همسرآزاری، شناسایی و جذب دختران و پسران فراری از منزل، پیشگیری از خودكشی، شناسایی و جمع آوری كودكان خیابانی و ارایه مشاوره به خانواده های در معرض طلاق را ارائه می دهد.

سرپرست اداره كل بهزیستی استان قزوین اظهار داشت: یكی از مهمترین وظایف اورژانس اجتماعی شناسایی، جذب و پذیرش و ارائه خدمات تخصصی به دختران فراری و دارای قصد خودكشی است.

وی با بیان اینكه دختران فراری به دلایلی از خانواده منفك شده و در جامعه سرگردان بوده و رغبتی برای بازگشت به خانواده ندارند، تصریح كرد: دختری كه از منزل فرار كرده، چتر حمایتی خود یعنی والدین را از دست می دهد و وجود یك محل مناسب از قبیل مراكز خانه سلامت و مركز حمایت های روانی و اجتماعی دختران و خانواده نقطه عطفی در جهت تامین حمایت های لازم به منظور پیشگیری از آسیب های بعدی است تا با ارائه مشاوره های لازم و در موقعیتی مناسب به كانون خانواده بازگشت داده شود.

دهباشی پور افزود: در حال حاضر استان قزوین دارای یك مركز خانه سلامت است كه به صورت رایگان و شبانه روزی به دختران پذیرش شده در مركز، خدمات حمایتی و تخصصی با هدف تحقق زندگی عادی با حداقل وابستگی به منابع حمایتی، ارتقای توانایی ها و مهارت های آموزشی و اجتماعی و حرفه آموزی به خدمت گیرندگان و خانواده های آنان ارائه می كند.

این مسوول تصریح كرد: در این مركز دختران در معرض آسیب به مدت حداكثر 2 دوره 6 ماهه تا زمان بازتوانی اقامت دارند و این مركز، مامن و سرپناهی برای دختران در معرض آسیب به شمار می رود چرا كه بیرون ماندن آنها می تواند معضلات و مشكلاتشان را به مراتب افزایش دهد.

دهباشی پور عنوان كرد: تمام پذیرش ها در مركز خانه سلامت، توسط مركز مداخله در بحران های فردی، خانوادگی و اجتماعی (اورژانس اجتماعی) صورت می پذیرد.

سرپرست اداره كل بهزیستی استان قزوین، بیان كرد: به جهت محدودیت امكانات دولتی و همچنین پیگیری پس از ترخیص خدمت گیرندگان، مركز حمایت های روانی- اجتماعی دختران و خانواده با هدف فعال شدن سازمان های مردم نهاد راه اندازی و افتتاح شد و خدمات به صورت روزانه بدون اقامت در مركز نگهداری خانه سلامت به گروه هدف ارائه می شود.

وی با اشاره به ارایه بیش از 2 هزار خدمت تخصصی در راستای توانمندسازی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی به دختران در معرض آسیب های اجتماعی، گفت: گروه هدف مراكز، دختران در معرض آسیب های اجتماعی بالای 12 سال در مركز ندای مهر و بالای 18 سال در مركز خانه سلامت شامل دختران والد و یا سرپرست معتاد، دختران معتاد ترك كرده، دختران در معرض تعرض، دختران با تفكر انجام فرار از منزل، دختران با تفكر انجام خودكشی، دختران در معرض یا تحت خشونت های خانگی نگهداری می شوند.

برچسب ها
- آسیب های اجتماعی
- استان قزوین
- كودك آزاری
- كودكان كار
- آسیب ها
- سازمان بهزیستی كشور
- دختر نوجوان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۱:۰۷ - ۰۹/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۵