دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

استعمال دخانیات مخصوصاً قلیان به طور چشمگیری افزایش یافته است/ توتون و تنباكو از بزرگ ترین تهدیدهای سلامت عمومی
 
دانشگاه علوم پزشكی بوشهر
كارشناس ارشد روانشناسی بالینی درمانگاه ترك اعتیاد بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان گفت: استعمال دخانیات مخصوصاً قلیان در 20 سال اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است.

فاطمه مرادی نسب به مناسبت هفته بدون دخانیات در مصاحبه با روابط عمومی بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان اظهار داشت: توتون و تنباكو یكی از بزرگ ترین تهدیدهای سلامت عمومی در جهان كه سالانه جان بیش از 8 میلیون نفر را می گیرد.
وی تصریح كرد: امروزه مصرف سیگار یكی از چالش های سلامت جهانی و یكی از عوامل خطر مرگ در كشورهای پیشرفته و درحال توسعه به شمار می رود.
مرادی نسب اضافه كرد: مصرف سیگار درواقع نوعی وابستگی روحی و روانی در فرد ایجاد می كند كه بنا به تعریف سازمان بهداشت جهانی عبارت است از بروز حالتی روانی و گاهی جسمانی كه درنتیجه اثرهای متقابل دارو یا مواد مخدر و موجود زنده بر یكدیگر ایجاد می گردد و توسط واكنش های رفتاری و امثال آن مشخص می شود.
وی ضمن اشاره به آمار سازمان جهانی بهداشت اظهار كرد: در سال 2017 حدود یك میلیارد و صد میلیون نفر در دنیا مصرف كننده دخانیات بوده اند و حدود ده میلیون نفر در این سال به علت مصرف مستقیم و غیرمستقیم دخانیات فوت كرده اند و استعمال دخانیات مخصوصاً قلیان در 20 سال اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است.
این كارشناس در ادامه اضافه كرد: آمارهای موجود نشان می دهد كه سن مصرف دخانیات (قلیان، سیگار) در كشور به 13 سال رسیده است و متاسفانه در میان دختران چشمگیرتر بوده و همچنین سازمان بهداشت جهانی علت افزایش استفاده از قلیان در نوجوانان و جوانان را با درك اشتباه آنان در بی ضرر بودن مصرف قلیان نسبت به سایر روش های مصرف تنباكو مرتبط دانسته است.
مرادی نسب با اشاره به اثرات سوءمصرف سیگار بر سلامتی انسان تاكید كرد: مشاهده آمار اثرات مصرف سیگار بر سلامتی بدن، انسان را به وحشت می اندازد و كشیدن سیگار هرساله بیشتر از مجموعه تلفات ایدز، الكل، مواد مخدر، تصادفات رانندگی، قتل، خودكشی و آتش سوزی، انسان ها را از بین می برد.
كارشناس ارشد روانشناسی بالینی درمانگاه ترك اعتیاد شهید صادق گنجی برازجان با تاكید بر یافته های پژوهشی اثرات متقابل مصرف سیگار و قلیان بر یكدیگر، تصریح كرد: كشیدن سیگار می تواند دریچه ای به مصرف قلیان باشد و همچنین مصرف مكرر قلیان منجر به استعمال سیگار می شود و متاسفانه به دلیل عدم آگاهی، باورهای غلطی در جامعه ما وجود دارد و بیشتر مردم فكر می كنند كه قلیان ضرر ندارد و جالب اینجاست كه بسیاری از خانواده ها با سیگار كشیدن فرزندانشان مخالفت می كنند ولی قلیان كشیدن را بی ضرر می دانند.
مرادی نسب با اشاره به علل تمایل افراد به سیگار، اضافه كرد: بیشتر افراد سیگاری وقتی خسته و كلافه اند، دست به سیگار می شوند و از سیگار كشیدن به عنوان وسیله ای برای تحمل استرس استفاده می كنند.
وی در ادامه به تشریح روش های ترك سیگار پرداخت و عنوان كرد: مهم ترین عامل در ترك سیگار و قلیان داشتن اراده مصمم و برنامه ریزی منظم است و در این راه می توان از پزشك و روانشناس هم مشاوره های لازم را دریافت نمود. ناگفته نماند كه داشتن تغذیه سالم، نوشیدن آب كافی و خصوصاً امیدوار بودن به ترك سیگار و قلیان هم عوامل موثری در این زمینه می باشند.
مرادی نسب مزایای ترك سیگار و قلیان را به صورت مزایای كوتاه مدت و بلندمدت برشمرد و گفت: تنفس خوشبوتر، داشتن دندان های سفیدتر، از بین رفتن یا كمتر شدن تنگی نفس در فعالیت های روزانه و ...از مزایای كوتاه مدت است و از مهم ترین مزایای بلندمدت هم كاهش فشارخون، تنظیم ضربان قلب، كاهش بیماری های قلبی و عروقی، كاهش سكته قلبی، كاهش بروز سرطان بخصوص سرطان سیستم تنفسی و... را می توان نام برد.
انتهای پیام/ ب.ا 4080
منبع خبر:
اخبار علمی
   تاریخ: ۱۱:۱۶ - ۰۹/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۶