دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

افزودن روزانه 3 بیمار به جمع بیماران كلیوی در استان فارس
 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی شیراز گفت: به طور میانگین در حال حاضر روزانه سه بیمار جدید مبتلا به نارسایی مزمن كلیوی، نیازمند درمان های جایگزین كلیوی مانند دیالیز خونی، دیالیز صفاقی و پیوند، در استان شناسایی و به جمع این بیماران افزوده می شود.
مهرداد شریفی در همایش آموزشی دیالیز، كه با حضور كارشناسان پرستاری بخش های دیالیز بیمارستان های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشكی شیراز برگزار شد بر اهمیت غربالگری و تشخیص به موقع دو بیماری دیابت و فشارخون بالا، به عنوان مهم ترین بیماری های موثر در بروز نارسایی مزمن كلیوی، تاكید كرد.

او گفت: سمینار آموزشی دیالیز به همت اداره بیماران خاص معاونت درمان دانشگاه و با حضور اساتید گروه نفرولوژی، جراحان عروق و كارشناسان پرستاری بخش های دیالیز بیمارستان های زیر مجموعه دانشگاه برگزار شد كه مهم ترین محور های برگزاری این سمینار یك روزه را بررسی آخرین وضعیت آماری بیماران بخش های دیالیز، تاكید بر اهمیت پیشگیری بر درمان و تشویق بیماران به دیالیز صفاقی عنوان كرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی شیراز گفت: دو عامل اصلی ابتلا به دیابت و فشارخون بالا، به تنهایی بالغ بر 70 درصد علت اولیه نارسایی كلیه را به خود اختصاص می دهد.

او گفت: از این رو برنامه ریزی در راستای پیشگیری، غربالگری و تشخیص زودهنگام این دو عامل، می تواند از رسیدن بیماران به مرحله نارسایی مزمن كلیوی و نیاز به دیالیز پیشگیری كند.

شریفی گفت: در حال حاضر 42 بخش دیالیز خونی و هشت بخش دیالیز صفاقی، با ظرفیت 436 تخت در بیمارستان های استان فارس در حال ارایه خدمات درمانی به هزار و 900 بیمار مبتلا به دیالیز در استان هستند.

در این سمینار، اساتید گروه نفرولوژی و جراحان عروق و كارشناسان بخش های دیالیز دانشگاه علوم پزشكی شیراز به بیان مطالب علمی مربوط به دیالیز پرداختند.

شناسایی هفت هزار بیمار ام اس در فارس معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی شیراز همچنین همزمان با روز جهانی «ام اس» با گرامیداشت روز جهانی ام اس، از شناسایی و ارایه خدمات درمانی به بیش از هفت هزار بیمار مبتلا به ام اس، در مراكز زیر مجموعه دانشگاه خبر داد.

شریفی گفت: بیماری ام اس یك التهاب مزمن سیستم عصبی مركزی است كه به طور كلی افراد مبتلا به این بیماری در رده سنی بین 20 تا 45 سال قرار دارند.

او گفت: به صورت میانگین از هر صد هزار نفر، 112 نفر به بیماری ام اس مبتلا می شوند كه در ایران ابتلا به این بیماری به ویژه در مناطق شهری رو به افزایش است.

شریفی با تاكید بر اینكه یكسان سازی راهكار های تشخیصی و درمان این بیماری در كشور، یكی از عوامل تاثیرگذار در كنترل بیش از پیش این بیماری است، این اقدام را موجب صرفه جویی در هزینه های درمانی بیماران دانست.

معاون درمان دانشگاه با اعلام اینكه طبق بسته حمایتی وزارت بهداشت، دارو های ایرانی ام اس با توجه به سقف مشخص، مشمول دریافت تخفیف می شود؛ از خدمات دندانپزشكی، ام آر آی، فیزیوتراپی و كاردرمانی به عنوان بخشی از خدماتی نام برد كه به صورت رایگان به این گروه از بیماران ارایه می شود.
   تاریخ: ۰۹:۵۹ - ۱۰/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۲