دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

مصوبه نخستین نشست شورای دانشگاه: آغاز به كار دانشكده "سلامت اجتماعی" از اول مهرماه سالجاری
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

مصوبه نخستین نشست شورای دانشگاه: آغاز به كار دانشكده "سلامت اجتماعی" از اول مهرماه سالجاری

نخستین نشست شورای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی كه روز دوشنبه به ریاست دكتر حمیدرضا خانكه رئیس دانشگاه برگزار شد، برنامه « راه اندازی سه دانشكده سلامت اجتماعی، علوم توانبخشی و علوم رفتاری » را به تصویب رساند و در عین حال، "راه اندازی دانشكده سلامت اجتماعی " را در اولویت ، و تا پایان شهریورماه سالجاری اعلام كرد.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دكتر خانكه رئیس دانشگاه در ابتدای این نشست كه با حضور معاونان و جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه با جایگاه حقیقی و حقوقی برگزار شد، ضمن عرض تبریك به مناسبت فرارسیدن سالروز ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر، و عرض تسلیت به مناسبت جان باختن عده ای از هموطنان در حادثه ناگوار ریزش ساختمان در شهر آبادان، ابراز امیدواری كرد كه با نظارت همه جانبه بر اجرای استانداردهای ساختمان سازی كه در دنیا تعریف شده، و فرهنگ سازی در جامعه با انتخاب اماكن ایمن و مقاوم، بجای توجه به ظواهر و صرفا زیبایی آنها، دیگر شاهد اینگونه اتفاقات و حوادث نباشیم.

دكتر خانكه پیش از ورود به دستور جلسه، این شورا را بعد از هیات امناء دانشگاه، مهمترین ركن دانشگاه با وظیفه ارشادی، راهنمایی و سیاستگذاری معرفی كرد كه مصوبات آن، جهت گیری دانشگاه را مشخص می كند و این مصوبات، بعد از تصویب نهایی توسط هیات امنای دانشگاه، قابلیت اجرایی خواهد داشت.

وی افزود: ان شاالله، این شورا یك بار در هر فصل، تشكیل می شود و موضوعاتی كه جهت گیری دانشگاه را مشخص می كند، در آن مطرح خواهد شد.

رئیس شورای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اشاره به غفلت نظام سلامت به حوزه توانبخشی طی سال های گذشته، گفت: خوشبختانه با تبیین اهداف این حوزه در جلسات متعدد وزارت بهداشت و اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشكی كه طی ماه های اخیر برگزار شد، به بحث توانبخشی، توجه ویژه شده و وزیر بهداشت از معاونت درمان وزارت خواستند كه 800 تخت توانبخشی در كشور راه اندازی كند.

وی افزود: پیش از این، دانشگاه های علوم پزشكی كشور به دلیل هزینه بر بودن تخت های توانبخشی، تمایلی به اجرای مصوبه اختصاص پنج درصد تخت های بیمارستان ها به خدمات توانبخشی، نداشتند كه به تازگی مقام عالی وزارت با تامین هزینه این تخت ها، دانشگاه های علوم پزشكی را مجاب به داشتن تخت های توانبخشی در بیمارستان های خود كرده است.

دكتر خانكه تصریح كرد: این درحالی است كه 75 درصد سلامت جامعه متاثر از عوامل خارج از نظام سلامت می باشد، اما نظام سلامت از این بابت، متحمل هزینه های سنگین می شود، كه آنهم نیاز به فعالیت بیشتر در حوزه سلامت اجتماعی و عوامل تعیین كننده آن است.

وی همچنین با اشاره به مصوبات شورای عالی سلامت كه هر دو هفته یكبار در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تشكیل می شود، گفت: تدوین سند توانبخشی كشور كه از جمله فعالیت های این شورا می باشد، به زودی نهایی و منتشر خواهد شد.

وی با تاكید بر اینكه امسال، سال خوبی برای توسعه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی است، افزود: باید تلاش كنیم كه نقش خود را در سیاستگذاری حوزه توانبخشی بخوبی ایفاء كنیم و با سیاستگذاری درست، هم حقوق مردم را در دسترسی عادلانه به خدمات توانبخشی اعاده كنیم و هم به توسعه دانشگاه و مرجعیت آن در كل كشور كمك كنیم.

وی همچنین بر نقش اساسی مراكز تحقیقاتی در سیاستگذاری حوزه توانبخشی تاكید كرد و افزود: انتظار داریم كه گروه ها و مراكز تحقیقاتی با مراكز و مجامع خارج از دانشگاه ارتباط داشته و در سیاستگذاری حوزه توانبخشی نقش داشته باشند. پایان نامه ها وارد تولید خلاصه سیاستی بشوند و از مزایای آن، مانند دریافت گرنت، استفاده كنند.

دكتر خانكه، با توجه به مجوزهای فعالیت سه دانشكده در دانشگاه كه طی سال های گذشته، از شورای گسترش وزارت بهداشت كسب شده است، گفت: فعلا دانشكده سلامت اجتماعی كه دارای مجوز است و پژوهشكده سلامت اجتماعی را كه مورد موافقت معاون تحقیقات وزارت بهداشت واقع شده است، در برنامه دانشگاه داریم كه با قرار دادن این برنامه ها در دستورجلسه شورای دانشگاه، و در صورت تصویب آنها از سوی شورا، اجرای این برنامه ها پیگیری خواهد شد.

در ادامه، شورا وارد دستور جلسه شد و دكتر اكبر میرجانی اقدم دبیر شورای دانشگاه، دستور جلسه را قرائت كرد و موضوع " راه اندازی دانشكده سلامت اجتماعی " بعنوان اولین دستورجلسه، به تبادل نظر گذاشته شد.

در این بخش، دكتر خانكه رئیس دانشگاه ، نظر اعضای شورا را در پاسخ به این سئوال جویا شد كه « با توجه به مجوزهای كسب شده برای راه اندازی سه دانشكده، آیا فقط راه اندازی یك دانشكده سلامت اجتماعی در برنامه باشد؟ و یا صلاح بر تصویب برنامه " راه اندازی سه دانشكده " و پیگیری همزمان مقدمات اجرایی شدن این مصوبه است ؟ »

سپس، دكتر محسنی بندپی، دكتر عبدی، دكتر فلاحی، دكتر یادگاری، دكتر ابراهیم موسوی، دكتر لایقی، دكتر كریم زاده، دكتر خانجانی، دكتر فرخی، دكتر حفگو، دكتر سیدعلی حسینی و دكتر فطوره چی (به نمایندگی از دكتر خرم خورشید معاون آموزشی) به عنوان اعضای شورا، نظرها و پیشنهادهای خود در این ارتباط را مطرح كردند.

دكتر خانكه رئیس شورای دانشگاه با جمع بندی نظرها و پیشنهادها، و با تائید اعضای شورا، تصویب برنامه « راه اندازی سه دانشكده سلامت اجتماعی، علوم توانبخشی و علوم رفتاری » را اعلام كرد، اما در عین حال، با توجه به نظر جمع، تاكید كرد: همزمان كه مقدمات اجرای این مصوبه برای سه دانشكده پیگیری می شود، با برنامه ریزی و زمانبندی مشخص، راه اندازی دانشكده سلامت اجتماعی در اولویت باشد و پس از تحقق این هدف تا پایان شهریورماه و آغاز بكار این دانشكده از اول مهرماه، در ادامه اجرای مصوبه شورا، براساس زمانبندی مشخص شده، نسبت به راه اندازی دو دانشكده « علوم توانبخشی و علوم رفتاری » اقدام شود.

رئیس دانشگاه پس از تصویب این دستورجلسه، به معاونت های توسعه و آموزش دانشگاه ماموریت داد تا با تشكیل كمیته ای، اجرای این مصوبه را پیگیری كنند. ضمن آنكه با هدف توسعه دانشگاه، برای ایجاد رشته های جدید و بویژه رشته های بین رشته ای كه در دنیا فعالیت دارند، برنامه ریزی شود.

شورای دانشگاه، تشكیل پژوهشكده های "سلامت اجتماعی و سیاستگذاری توانبخشی" را به تصویب رساند

در ادامه نشست و براساس دومین دستورجلسه، موضوع راه اندازی « پژوهشكده های سلامت اجتماعی و سیاستگذاری توانبخشی » مورد توجه و تبادل نظر اعضای شورای دانشگاه قرار گرفت.

رئیس دانشگاه در این ارتباط، موافقت و حمایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت را یادآوری كرد و با توجه به لزوم نقش آفرینی دانشگاه در سیاستگذاری توانبخشی و نیاز جامعه به دسترسی برابر از خدمات توانبخشی، از اعضای شورا خواست تا نظرها و پیشنهادهای خود در ارتباط با « راه اندازی دو پژوهشكده سلامت اجتماعی و سیاستگذاری توانبخشی » را اعلام كنند.

در همین ارتباط، دكتر مسعود فلاحی خشكناب معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه توضیح داد كه وجود هشت مركز تحقیقات كه با امكانات محدود، قابلیت تجمیع در دو پژوهشكده سلامت اجتماعی و سیاستگذاری توانبخشی را دارند و با برنامه های مشخص می توانند از ظرفیت علمی همه گروه های آموزشی در اجرای طرح های پژوهشی كاربردی و مورد نیاز جامعه استفاده كرده و به هم افزایی در راستای سیاست های كشور و ارتقای سلامت جامعه برسند، مورد توجه است.

وی افزود: خوشبختانه با توجه به وجود بیش از سه مركز تحقیقات در هر یك از حوزه های سلامت اجتماعی و علوم توانبخشی در دانشگاه، شرایط كسب مجوز دو پژوهشكده در دانشگاه ما مهیا شده است، ضمن آنكه از حمایت كامل معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در این خصوص برخوردار هستیم.

دكتر فلاحی تصریح كرد كه یكی دیگر از ویژگی های مهم پژوهشكده ها نسبت به مراكز تحقیقاتی، داشتن ساختار و چارت سازمانی، بودجه مستقل و دیگر مزایای حمایتی وزارت بهداشت برای پژوهشكده هاست.

وی همچنین در بیان دلایل و اهمیت راه اندازی پژوهشكده "سیاستگذاری توانبخشی" نیز به سخنان رئیس دانشگاه اشاره كرد و افزود: فعالیت حوزه پژوهش دانشگاه طی سال های گذشته نشان می دهد كه بیشترین تحقیقات در حوزه رفاه و سلامت اجتماعی صورت گرفته و از پتانسیل و ظرفیت های علمی گروه های آموزشی این حوزه، بیشتر استفاده شده، در صورتی كه وجود همه گروه های علوم توانبخشی در دانشگاه ما و نیاز جامعه به خدمات این حوزه كه سالها مورد غفلت قرار گرفته، نیاز به سیاستگذاری جدی در این بخش دارد تا با شتاب بیشتر بتواند به نظام سلامت در این خصوص كمك كند و این هدف، با هم افزایی میان همه گروه های آموزشی حوزه توانبخشی و مراكز تحقیقاتی كه بنوعی به توانبخشی می پردازند، محقق خواهد شد.

در ادامه، دكتر سیدعلی حسینی، دكتر كریم زاده، دكتر حقگو، دكتر یادگاری، دكتر خانكه و دكتر ابراهیم موسوی با ارائه نظرها و پیشنهادهای خود، ضمن موافقت با تشكیل دو پژوهشكده " سلامت اجتماعی و سیاستگذاری توانبخشی "، مواردی را نیز برای تحقق اهداف بیان شده، مطرح كردند.

رئیس شورا، براساس نظرها و پیشنهادهای مطرح شده، تصویب برنامه « تشكیل دو پژوهشكده سلامت اجتماعی و سیاستگذاری توانبخشی » را اعلام كرد، و با توجه به نظر برخی از اعضا، از معاون تحقیقات خواست تا در ابتدا، راه اندازی پژوهشكده سلامت اجتماعی را در اولویت قرار داده و همزمان، در جهت راه اندازی پژوهشكده سیاستگذاری توانبخشی، بررسی های همه جانبه صورت بگیرد و برنامه ریزی برای راه اندازی این پژوهشكده را در دستور كار معاونت قرار بدهد، و اگر موانعی در این خصوص وجود داشت، از همكاری و حمایت بخش های دیگر، استفاده كند.

دكتر خانكه در پایان سخنانش، به وجود بیشترین دانشجوی مقطع دكتری كشور در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و همچنین، به پتانسیل بالا و ظرفیت های تخصصی بی نظیر در میان اعضای هیات علمی اشاره كرد و افزود: پژوهشكده ها، می توانند این ظرفیت ها را تجمیع كرده، جهت داده و به خلاصه های سیاستی تبدیل كنند و از مزایای آن بهره مند شوند.

رئیس دانشگاه ادامه داد: امسال كه به عنوان " تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین " نامگذاری شده، فرصت بسیار خوبی برای شكوفایی حوزه پژوهش است. و به معاونت تحقیقات اعلام شده كه دانشگاه بلحاظ مالی، حوزه پژوهش را كمك می كند، چرا كه امسال، فرصت خوبی برای گسترش فناوری و پژوهش است و مصوبه شورای دانشگاه نیز حمایت كننده معاونت تحقیقات دانشگاه است تا جهت گیری خود را به سمت برنامه ریزی در این خصوص ببرد.

گفتنی است كه نخستین نشست اعضای شورای دانشگاه دارای دستورجلسه ای با سه موضوع بود كه دو مورد آنها با حداكثر آراء، به تصویب رسید، و سومین مورد دستور جلسه نیز به نشست بعدی شورای دانشگاه موكول شد.

   تاریخ: ۱۸:۱۱ - ۱۰/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۸۴