دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

در بودجه عرصه فناوری، سقف تعیین نمی كنیم / ورود به عرصه فناوری از ضرورت های رشته های دانشگاهی است
 
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اعلام كرد؛

در بودجه عرصه فناوری، سقف تعیین نمی كنیم / ورود به عرصه فناوری از ضرورت های رشته های دانشگاهی است

دكتر مسعود فلاحی خشكناب معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی امروز (دوشنبه) در نشست هم اندیشی حوزه فناوری دانشگاه با گروه و مركز تحقیقات ژنتیك دانشگاه كه به همت دفتر توسعه فناوری سلامت دانشگاه برگزار شد، اعلام كرد: به لحاظ بودجه ای در عرصه فناوری، سقف تعیین نمی كنیم.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دكتر فلاحی در جمع اعضای هیات علمی و دانشجویان گروه آموزشی و مركز تحقیقات ژنتیك دانشگاه و جمعی از فناوران كه به این نشست دعوت شده بودند، ضمن عرض تبریك به مناسبت دهه ولایت و میلاد حضرت زینب (س) افزود: با توجه به نامگذاری امسال به عنوان " تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین " از سوی مقام معظم رهبری و اهمیت مباحث فناوری در این عرصه، از لحاظ بودجه ای سقف تعیین نمی كنیم و محققان و فناوران از حمایت كامل برخوردار خواهند شد .

وی با اشاره به نقش موثر گروه آموزشی ژنتیك در عرصه تحقیقات، از دانشجویان و اعضای هیات علمی گروه و مركز تحقیقات ژنتیك خواست تا بعنوان یكی از گروه های فعال، تراز اول و موفق، به عرصه فناوری وارد شوند.

معاون تحقیقات دانشگاه همچنین اظهار داشت: شاهد بهترین پژوهش ها به همت استادان، دانشجویان و مركز تحقیقات ژنتیك بوده ایم و در بحث های مختلف، موفقیت های متعدد كسب شده كه از افتخارات دانشگاه محسوب می شود و با توجه به این توانمندی، بحثی كه در بخش پژوهش دنبال می كنیم، ورود متخصصان و دانشجویان این حوزه به عرصه فناوری است، زیرا در عرصه فعالیت های فناورانه حوزه ژنتیك، نرم افزارهای متعدد مدل پردازی، آرایش ژنی و ... مطرح می باشد .

وی تصریح كرد كه بحث تجهیزات پیشرفته پزشكی مورد مصرف حوزه ژنتیك كه اغلب وارداتی است، یخچال های خاص در عرصه تكنولوژی پیشرفته كه اغلب وارداتی است، نرم افزارها و كیت های تشخیصی، و استنت های دارویی، از جمله موارد مطرح در عرصه فناوری و موضوعی میان بخشی است كه جای كار دارند.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت دانشگاه: اقتصاد مبتنی بر دانش، قابلیت تحریم ندارد

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در ابتدای این نشست، با اشاره به توانمندی اساتید و محققان خبره گروه آموزشی و مركز تحقیقات ژنتیك و اهمیت فناوری در این حوزه، هدف از برگزاری این نشست را توسعه فعالیت های فناوری در حوزه علوم ژنتیك عنوان كرد.

دكتر فرهاد طباطبایی قمشه افزود: وقتی كه محققان در دانشگاه و مراكز تحقیقاتی بتوانند دستاوردهای تحقیقاتی را به نحوی به جامعه عرضه كنند كه موجب رفع نیاز كشور و همچنین، وارد چرخه اقتصادی و سودآوری شود، چنین فرآیندی از جهت دلگرمی و انسجام بین مسائلی كه برای عناوین تحقیق انتخاب می كنند، بسیار موثر خواهد بود.

وی تصریح كرد: علاوه بر ارزش افزوده فناوری در داخل و خارج كشور، اقتصاد مبتنی بر دانش، قابلیت تحریم ندارد و تكنولوژی جدیدی كه برای درمان و یا عرصه سلامت با عوارض كمتر، كیفیت بیشتر، در زمان كوتاه تر و اثربخشی بیشتر به جامعه عرضه می شود، خط بطلانی بر موضوع تحریم است و در چنین میدانی، نهایت سهولت حتی از سوی تحریم كنندگان برای بهره مندی از امكانات مهیا خواهد شد.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت دانشگاه با توجه به نامگذاری امسال تحت عنوان " تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین " از سوی مقام معظم رهبری بیان داشت: با بحث دانش بنیان و توسعه مباحث فناوری علاوه بر مزیت اقتصادی، می توانیم حكمرانی در كل جهان داشته باشیم.

دكتر طباطبایی، با اشاره به حضور پروفسور حسین نجم آبادی عضو هیات علمی مركز تحقیقات ژنتیك دانشگاه ، دكتر رضا نجفی پور عضو هیات علمی گروه آموزشی دانشگاه و متولیان سابق حوزه فناوری سلامت، دكتر بهادری مدیر فنی شركت دانش بنیان تریتاژن، مهندس كریمی متخصص هوش مصنوعی و از مدیران مركز شتابدهی، دكتر علیمحمدی مدیر سامانه پژوهان، جمعی از اعضای هیات علمی و گروهی از دانشجویان این گروه آموزشی، هدف از برگزاری این نشست را شناسایی موانع و چالش های عرصه فناوری ذكر كرد.

وی تصریح كرد: شناسایی موانع و چالش های عرصه فناوری، میانبر های سودآوری و فروش محصول، نگاه وزارت بهداشت نسبت به بازار محصولات فناورانه، تجربیات راه اندازی و تولید و فروش محصولات فناورانه سلامت محور و ... گام های عملیاتی این عرصه هستند.

وی افزود: تجارب و نگاه فناوران موفق و حضورشان در این نشست، و بیان موانع پیش روی فناوران، بیانگر این موضوع است كه وزارت بهداشت هم باید در تحقق اهداف فناوران در محیطی شفاف گام بردارد و می توان با آگاهی از فراز و فرودهای مسیر فناوری، موفق شد.

گفتنی است، پرسش و پاسخ دانشجویان و اساتید از فناوران و مدعوین بخش پایانی این نشست بود .

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: گلرخ - نعیمی پور
   تاریخ: ۱۶:۱۵ - ۱۰/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۸