دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

بزودی از بسته جدید آموزش محیط زیست ویژه مربیان و خانواده های كودكان 3 -4 سال رونمایی می شود
 
در آستانه سالروز جهانی محیط زیست (15 خردادماه) اعلام شد:

بزودی از بسته جدید آموزش محیط زیست ویژه مربیان و خانواده های كودكان 3 -4 سال رونمایی می شود

عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، امروز (شنبه) در آستانه سالروز جهانی محیط زیست، از رونمایی بسته جدید آموزش محیط زیست ویژه مربیان و خانواده های كودكان 3 الی 4 ساله، در آینده نزدیك خبر داد.

دكتر نجم السادات موسوی طراح این بسته جدید آموزشی، در گفت و گو با خبرنگار وبدای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی افزود: دیدن آثار زیانبار دو دهه گذشته در محیط زیست، بالا رفتن دمای تخریب زیستگاه، آلودگی پسماندها از یك سو، كاسته شدن منابع مخصوصاً منابع آبی، پژوهشگران و سیاستگذاران را به این اجبار رسانده است كه ساكنان كره زمین به دورانی وارد شدند كه اساساً مفهوم و نگرش به پیشرفت و توسعه، دستخوش تحول ساختاری شده است.

وی تصریح كرد: دوران توجه یك بعدی به مقوله توسعه كه به تولید ناخالص ملی اولویت می بخشد، به سر آمده و با توجه به جایگاه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در حوزه رفاه اجتماعی و توسعه پایدار، می بایست به كیفیت زندگی مردم و پایداری در محیط زیست بیاندیشیم.

لزوم طراحی برنامه های آموزشی بومی و ملی حفظ محیط زیست مورد تاكید قرار گرفت

دكتر موسوی ابداع كننده و مجری دوره های آموزش زیست محیطی برای دانشجویان و كودكان پیش از دبستان در كشور، تاكید كرد: به نظر می رسد، طراحی روش های علمی و تخصصی برای دستیابی به توسعه پایدار كه بتوان در چارچوب آن منابع محدود و غیرقابل جایگزین را مدیریت كرد، امری لازم و اجتناب ناپذیر قلمداد می شود، كه یكی از راهكارهای رهیافت و شاید، مهمترین ابزارها برای توسعه منابع انسانی و تاثیرگذار در این امر، طراحی برنامه های آموزشی متناسب با فرهنگ و ظرفیت های اقتصادی و اجتماعی كشورمان در سطح بومی و ملی می باشد.

مشاركت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی به عنوان مركز تولید علم روز در حوزه حفظ محیط زیست

عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی همچنین گفت: امروز در كشور عزیزمان با توجه به جایگاه وزارت آموزش و پرورش و قرار گرفتن مهدهای كودك زیر نظر این نهاد پرمخاطب، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز به عنوان مركز تولید علم روز با همكاری سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی، پاسدار و حافظ محیط زیست، در رفع و كاهش این مشكلات مشاركت می كند.

این فعال كشوری محیط زیست در پایان ، ابراز امیدواری كرد كه بتواند در ماه های آینده از بسته جدید آموزش محیط زیست ویژه مربیان و خانواده های كودكان 3 تا 4 سال رونمایی كند تا با همكاری وزارت آموزش و پرورش به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی برای تربیت نسل آینده بتوانند جهت رویارویی با مشكلات زیست محیطی دنیای امروز و فردا، و در سطح ملی و منطقه ای فعالیت نمایند.

گفتنی است؛ اولین محتوای آموزشی زیست محیطی ویژه كودكان 3 تا 4 سال كشور، در بهمن ماه سال گذشته (1400) توسط اعضای هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و با همكاری و حمایت سازمان حفاظت محیط زیست و دفتر آموزش پیش از دبستان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش تدوین و تولید شد.

تدوین و تولید اولین بسته آموزشی ویژه كودكان 3 الی 4 سال كه بگفته دكتر موسوی، حاصل حدود سه سال طراحی و اجرای پروژه ای تحقیقاتی، تشكیل هشت كارگروه و زحمات اساتید دانشگاه ها، متخصصان و كارشناسان حوزه های مسایل كودكان و محیط زیست بود، با حمایت مالی سازمان حفاظت محیط زیست و با توجه به بستر اجرایی وزارت آموزش و پرورش كه طی سالهای اخیر، آموزش كودكان پیش از دبستان را به عهده گرفته، به سرانجام رسید.

محتوای آموزش زیست محیطی ویژه كودكان 3 تا 4 ساله كه در جهان بی نظیر است، مانند محتوای آموزشی زیست محیطی كودكان 4 تا 6 ساله كه پیش از این، تهیه شده و هم اكنون در مهدهای كودك سراسر كشور درحال اجراست، می بایست با برگزاری كارگاه های آموزشی برای مربیان مهدهای كودك و بخصوص خانواده های كودكان این گروه سنی تشریح شده و مباحث آموزشی به این افراد منتقل شود تا آنان نیز بتوانند این مباحث را به كودكان 3 تا 4 ساله آموزش بدهند.

لازم به ذكر است، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با 23 گروه آموزشی و 8 مركز تحقیقات تحت نظارت وزارت بهداشت، علاوه بر تعلیم و تربیت بیش از یك هزار و 800 دانشجو در سه مقطع رشته های تخصصی سه حوزه سلامت ( رفاه و سلامت اجتماعی، سلامت روانی و توانبخشی ) ، در طراحی و اجرای پروژه های ملی و منطقه ای مشاركت دارد.

" رشد و پرورش كودكان پیش از دبستان، سلامت در حوادث و بلایا، روانشناسی، پرستاری، مددكاری اجتماعی، مشاوره و روانشناسی بالینی، مدیریت رفاه و سلامت اجتماعی، روانپزشكی، كاردرمانی، ارتوپدی فنی، ارگونومی، گفتاردرمانی، و ... " از جمله رشته های دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، و مراكز تحقیقاتی این دانشگاه همچون " مدیریت رفاه اجتماعی، عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، توانبخشی اعصاب اطفال، سلامت در حوادث و بلایا، و ژنتیك " می باشد.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: گلرخ - نعیمی پور
   تاریخ: ۱۷:۱۶ - ۱۴/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۱