دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

بازدید رئیس دانشگاه از گروه فیزیوتراپی/ بومی كردن كوریكولوم فیزیوتراپی، به رفع نیاز جامعه كمك می كند
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

بازدید رئیس دانشگاه از گروه فیزیوتراپی/ بومی كردن كوریكولوم فیزیوتراپی، به رفع نیاز جامعه كمك می كند

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در راستای برنامه هفتگی بازدید از گروه های آموزشی و گفت وگو با اعضای هیات علمی گروه ها، روز سه شنبه با حضور در جمع اعضای هیات علمی گروه آموزشی فیزیوتراپی، این گروه را پیشگام و افتخار آفرین خواند كه در مقاطعی، به دانشگاه اعتبار بخشیده است و می تواند با بومی كردن كوریكولوم این رشته، در رفع نیاز جامعه گام بردارد.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دكتر حمیدرضا خانكه با اشاره به كمبود نیروی هیات علمی در گروه فیزیوتراپی افزود: دانشگاه استراتژی جذب نخبگان و فارغ التحصیلان ضریب k بالینی در راستای افزایش سهمیه هیات علمی را دارد كه گروه فیزیوتراپی نیز می تواند با اولویت قرار دادن فارغ التحصیلان همین گروه و در گام بعد، كارآزمایی و جذب هیات علمی به شكل ضریب K ، این كمبود را جبران كند.

دكتر خانكه در پاسخ به موضوع كمبود تجهیزات، از قرارگیری لیست تجهیزات توانبخشی در فهرست هیات امنای ارزی جهت خرید تجهیزات با ارز دولتی خبر داد و افزود: برای پاسخگویی به نیازها و توانمندسازی دانشجویان در عرصه بالینی، بنیاد شهید، ساختمانی را با امكانات لازم در اختیار ما قرار می دهد كه فرصت خوبی برای توسعه خدمات آموزشی است و گروه های آموزشی باید به صورت ماموریت محور و همسو با رسالت های دانشگاه پیش بروند .

رئیس دانشگاه همچنین با اشاره به اختصاص اعتباری به معاونت آموزشی، بیان كرد: گروههای آموزشی باید با تعیین اولویت ها و مذاكرات با معاونت آموزشی در رفع نیازهای گروه خود گام بردارند كه در این راستا، برنامه جذب هیات علمی و نقشه راه جذب هیات علمی متناسب با تعداد دانشجویان، قابل بررسی می باشد.

دكتر خانكه در ادامه، تصریح كرد كه امسال، محدودیت مالی در زمینه تحقیقات نداریم، و اساتید می توانند بسمتی حركت كنند كه از دانشجویان دكتری در فعالیت های پژوهشی استفاده كنند، چرا كه میزان تولیداتشان، اعتبار محسوب می شود.

وی افزود: باید خدمات دانشگاه، ماموریت گرا باشد و در سیاستگذاری توانبخشی نقش خود را ایفاء كند و به نیازهای جامعه در این حوزه مانند « ادغام خدمات توانبخشی در نظام شبكه و یا دسترسی هموطنان در مناطق محروم به خدمات توانبخشی و توزیع عادلانه این خدمات در كشور » توجه كرده و منافع ملی را در ارائه خدمات لحاظ كند.

رئیس دانشگاه همچنین در بخش دیگری از سخنانش، به تصویب برنامه " راه اندازی سه دانشكده سلامت اجتماعی، علوم توانبخشی و علوم رفتاری " در شورای دانشگاه اشاره كرد و گفت: قوی ترین دانشكده بلحاظ اختصاص منابع، امتیازات و كارهای آموزشی، دانشكده علوم توانبخشی خواهد بود، ضمن آنكه تاسیس پژوهشكده سیاستگذاری توانبخشی نیز كه در شورا به تصویب رسیده است، می توانند از پتانسیل آموزشی و تحقیقاتی گروه فیزیوتراپی به نفع جامعه هدف و رفع نیازهای ساكنان مناطق محروم استفاده كنند.

حمایت از پایان نامه های محصول محور، تا سقف 100 میلیون تومان

دكتر خانكه در ارتباط با فعالیت های پژوهشی نیز گفت كه به منظور بهره گیری از توانمندی علمی و تخصصی اعضای هیات علمی و دانشجویان، و تقویت زنجیره ارتباط میان دانشگاه و صنعت، حمایت از پایان نامه های محصول محور به شرط تایید طرح در كمیته های تخصصی، تا سقف 100 میلیون تومان در برنامه های حمایتی قرار دارد.

وی افزود: تولیدات پژوهشی، می تواند تهیه بسته و خلاصه سیاستی باشد كه برای برنامه ریزی ها و سیاستگذاری های كلان كشور قابل استفاده خواهند بود و باید دانشجویان دكترا، مامور به این مهم شوند.

وی افزود: بیان مشكلات توانبخشی جامعه در عرصه های مختلف وزارت بهداشت سبب شد تا برنامه " اختصاص پنج درصد تخت های بیمارستانی به خدمات توانبخشی " محقق شود، چنانچه مقرر شده كه 800 تخت توانبخشی در سراسر كشور، در اختیار نیازمندان به خدمات توانبخشی قرار بگیرد.

دكتر خانكه تصریح كرد: حساسیت لازم برای توجه به حوزه توانبخشی در نظام سلامت ایجاد شده كه با ایجاد حساسیت می توان به تبیین رسالت های توانبخشی پرداخت.

وی در پایان سخنانش افزود: با توجه به نامگذاری امسال به عنوان " تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین " از سوی مقام معظم رهبری، فرصت هایی ایجاد شده كه باید دانشجویان نیز به سمت فعالیت های پژوهشی سوق داده شوند تا شاهد جریانات ارزشمند آموزشی و تحقیقاتی، و ارتقای دانشگاه در سطح منطقه باشیم.

مدیر گروه آموزشی فیزیوتراپی: این گروه جزو سه دپارتمان برتر كشور است

پیش از سخنان رئیس دانشگاه، دكتر ایرج عبداللهی مدیر گروه آموزشی فیزیوتراپی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ضمن خیر مقدم به رئیس دانشگاه و استقبال از برنامه ریزی ماهانه ریاست دانشگاه در بازدید از گروه های آموزشی و تبادل نظر در این حوزه گفت: پیشینه تشكیل گروه فیزیوتراپی همزمان با تاسیس دانشگاه است و این گروه به دلیل وجود اساتید و محققان برجسته، جایگاه مناسبی را در منطقه پیدا كرده است.

وی در ادامه به بیان برخی دغدغه های این گروه آموزشی، نظیر جذب هیات علمی، بازنگری مقاطع فیزیوتراپی با توجه به اهداف دانشگاه ، استاندارد نویسی، و جذب حداكثری دانشجویان بین الملل در این رشته پرداخت .

مدیر گروه آموزشی فیزیوتراپی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: دپارتمان فیزیوتراپی ، جزو سه دپارتمان برتر كشور بلحاظ انتشار مقالات و تولیدات علمی است كه مورد انتخاب دانشجویان تحصیلات تكمیلی قرار می گیرد، ضمن آنكه گروه فیزیوتراپی درصدد ارتقای كمی و كیفی دانشجویان این رشته است .

عبداللهی در این نشست، بازنگری مقطع كارشناسی ارشد فیزیوتراپی به صورت تخصصی را از دیگر برنامه های گروه آموزشی فیزیوتراپی عنوان كرد و افزود: این مهم را به صورت تخصصی پیش می بریم و آمادگی انجام آن را داریم.

وی، توسعه سخت افزاری و نرم افزاری گروه فیزیوتراپی، تسهیلات جهت جذب دانشجویان بین الملل، تامین فضای آموزش بالینی را از دیگر دغدغه های گروه فیزیوتراپی ذكر كرد و گفت: انعقاد تفاهم نامه هایی با بیمارستان ارتش، شركت نفت، بیمارستان نورافشار، و بیمارستان پارسیان تا حدی راهگشای نیازهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه بوده است.

" رفع مشكلات مربوط به مدت زمان اجرای تفاهم نامه ها كه سالانه است، خرید یا تعمیر تجهیزات قدیمی و استقرار تعمیركار حرفه ای در آزمایشگاه، حمایت رئیس دانشگاه و متولیان وزارت بهداشت از برنامه تاسیس مركز تحقیقات فیزیوتراپی در یك فرصت پنج ساله با جذب گرنت و دانشجویان پسا دكتری، مجهزسازی اتاق های دروس عملی به مانیتور آموزشی، و توسعه تجهیزات بالینی كه در كوریكولوم آمده است "، از دیگر دغدغه های گروه آموزشی فیزیوتراپی است كه از سوی اعضای هیات علمی این گروه مطرح شد.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس: دكترای حرفه ای فیزیوتراپی، امری مهم در ارتقای سلامتی جامعه است

دكتر محمدعلی محسنی بندپی عضو هیات علمی گروه آموزشی فیزیوتراپی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: نقش گروه های توانبخشی و به ویژه فیزیوتراپی، با توجه به تغییر نگاه دنیا در عرصه پژوهش و درمان، نگاهی متفاوت است، به گونه ای كه اصلاح سرفصل های آموزشی دكترای حرفه ای در كشور از سال 92 انجام شده و این در صورتی است كه انجمن فیزیوتراپی آمریكا اعلام كرده، فیزیوتراپیست ها بدون داشتن مدرك دكترای حرفه ای، مجاز به تمرینات درمانی نیستند و با استقرار دكترای حرفه ای فیزیوتراپی با صرف اندكی هزینه، شاهد كاهش هزینه های نظام سلامت و ارتقای كیفیت زندگی جامعه هدف خواهیم بود .

این عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: مشاركت انجمن های تخصصی در آموزش، موضوعی است كه با آن فاصله داریم و بلحاظ اعتباربخشی و پیشگام شدن دكترای حرفه ای كه در توان علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی می باشد، می توان شاهد حفظ و بهره مندی فارغ التحصیلان، افزایش كیفیت خدمات، كاهش هزینه های نظام سلامت، جلوگیری از خروج ارز از كشور و كاهش نرخ مهاجرت بود.

دكتر محسنی بندپی با اشاره به اینكه حدود 8/5 درصد از تولید ناخالص ملی در بخش سلامت هزینه می شود، تصریح كرد: پیگیری بحث فیزیوتراپی حرفه ای و تخصصی نمودن فوق لیسانس فیزیوتراپی، نقش مهمی در ارائه خدمات تخصصی و كیفیت آن خواهد داشت.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: گلرخ - نعیمی پور

   تاریخ: ۱۶:۱۵ - ۱۱/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۳