دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

اختراع اولین دستگاه توانبخشی بیماران «ام اس» و «فلج مغزی» در ایران
 
به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، مجید رضا سامانی، نخبه و مخترع ایرانی میهمان امروز برنامه صبح پارسی شبكه جام جم بود.

وی در این گفت وگو از تحصیلات خود و مسیر مخترع شدنش صحبت كرد.همچنین در ادامه برنامه درباره اختراع دستگاه توانبخشی در شركت دانش بنیان سخن گفت و كارایی های آن را برای مخاطبان توضیح داد.

نخبه و مخترع ایرانی گفت: من در مدرسه سمپاد تحصیل كردم؛ شرایط این مدارس به گونه ای بود كه كارگاه های بسیار مجهز و خوبی داشت كه می توانستیم كنجكاوی خود را در این كارگاه ها پیاده كنیم.

وی گفت: افرادی كه در ذهن خود تفكری دارند و می خواهند آن را عملی كنند فعالیت هایی را صورت می دهند كه دیگران به صورت عادی انجام نمی دهند؛ در نتیجه مخترع بودن انسان را از دیگران جدا می كند؛ به طوری كه گاهی این افراد را تك بعدی می خوانند؛ چرا كه تنها متمركز بر اختراع یك چیز هستند.

این مخترع افزود: معمولا افراد مخترع اشخاص متمركز و تك بعدی هستند كه فكر و ذهن خود را بر روی اختراع خود می گذارند؛ در نتیجه این افراد نمی توانند به خوبی به مسائل دیگر حتی خانواده خود رسیدگی كنند. 

سامانی ادامه داد: من پس از گذراندن كارشناسی ارشد در رشته رباتیك وارد بحث توانبخشی برای بیماران شدم. پس آن وارد بخش دستگاه های توانبخشی برای بیماران با مشكلات حركتی مانند ام اس شدم.

وی ابراز كرد: در آن زمان به فكر افتادم تا چگونه به این بیماران كمك كنم؛ با تحقیقات بسیار متوجه فناوری های توانبخشی در خارج شدم كه برای این بیماران بسیار كمك كننده است. متاسفانه هیچ كدام از این فناوری ها در ایران وجود نداشت. 

این مخترع افزود: بیماران مانند سكته و فلج مغزی معمولا در راه رفتن مشكل دارند؛ دستگاه های خارجی الكتروتراپی به این بیماران كمك می كند راحت تر حركت كنند. ما این دستگاه ها را به سختی وارد ایران كردیم و با كمك تیم های تحقیقاتی متفاوت این دستگاه را از نو ساختیم و توانستیم در سال 96 برای اولین بار آن را به یك بیمار ارائه دهیم كه خوشبختانه بسیار از آن خوشحال شدند.

وی گفت: افرادی كه دچار بیماری ام اس می شوند اختلالی در سیگنال دهی ارتباط مغز و نخاع دارند كه باعث می شود حركت برای آن ها سخت باشد. این اتفاق برای افرادی كه سكته مغزی می كنند نیز به وجود می آید. متاسفانه این افراد نمی توانند پای خود را به خوبی تكان دهند اما با استفاده از دستگاه های ساخته شده سیگنال های لازم به عضلات پا داده می شود تا نقض حركتی بیماران برطرف شود. 

این نخبه اظهار داشت: اكنون دستگاه ما در نسل سوم قرار دارد كه از سال 96 تولید شده است. دستگاه ما به بیش از 4 هزار بیمار در ایران و خارج از كشور ارائه شده است. متاسفانه به دلیل شیوع ویروس كرونا نتوانستیم در نمایشگاه های بین المللی شركت كنیم اما اكنون در عراق و تركیه نماینده داریم تا این دستگاه را به دست بیماران برسانند. 

سامانی افزود: این دستگاه پیش از فروش بر روی بیماران تست می شود و در صورت اثرگذاری بیماران می توانند آن را خریداری كنند. دستگاه ما قیمت بسیار كمتری نسبت به نمونه های خارجی دارد اما تاثیرگذاری آن كاملا مشابه است. دستگاه ما اكنون به همراه یك نرم افزار ارائه می شود كه كار با دستگاه را برای بیماران آسان تر می سازد.

وی ادامه داد: خوشبختانه با رد شدن از بحران كرونا و كمك های دولت اكنون شركت های دانش بنیان حوزه تجهیزات پزشكی شرایط بهتری پیدا كردند و توانسته اند در بازارهای خارجی نیز وارد شوند. به طور كلی برای رسیدن به نقطه های موفقیت هزینه های بسیاری صورت گیرد و افراد برای موفقیت در این حوزه نیاز به سرمایه گذاری و مدیریت خوب دارند.

انتهای پیام/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۴:۰۰ - ۱۷/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۴