دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

ببینید | دستاورد فناورانه تازه ای كه می تواند كاربرد درمانی داشته باشد
 
حس لامسه از مهم ترین ویژگی های موجودات زنده است. احساس سرد یا گرم بودن اجسام و مواردی از این دست برای ربات ها بسیار دشوار است.

تعداد بازدید : 5

كد ویدیو دانلود فیلم اصلی

در ماه اخیر دو تحقیق بسیار جالب در مورد توسعه پوست مصنوعی برای ربات ها منتشر شده است. یك پوست مصنوعی جدید ساخته شده در كلتك (Caltech) اكنون می تواند به ربات ها این توانایی را بدهد كه دما، فشار و حتی مواد شیمیایی سمی را از طریق یك لمس ساده حس كنند.

این فناوری جدید بخشی از یك پلتفرم رباتیك است كه پوست مصنوعی را با بازوی رباتیك و حسگرهایی ادغام می كند كه به پوست انسان متصل می شوند. یك سیستم یادگیری ماشین كه این دو را به هم متصل می كند به كاربر انسانی اجازه می دهد تا ربات را با حركات خود كنترل كند در حالی كه بازخورد را از طریق پوست مصنوعی دریافت می كند. هدف این است كه به انسان كنترل دقیق تری بر ربات ها بدهد و در عین حال از انسان ها در برابر خطرات احتمالی محافظت كند. پوست قابل چاپ ساخته شده در این آزمایشگاه یك هیدروژل ژلاتینی است و نوك انگشتان ربات را بسیار شبیه به انگشتان ما می كند.

درون آن هیدروژل، حسگرهایی تعبیه شده است كه به پوست مصنوعی توانایی تشخیص دنیای اطراف خود را می دهد. این حسگرها به معنای واقعی كلمه بر روی پوست چاپ می شوند، به همان روشی كه چاپگر جوهرافشان متن را روی یك ورق كاغذ چاپ می كند. پس از چاپ ساختاری از سیم های نانوذرات نقره، محققان می توانند لایه هایی از حسگرهای در مقیاس میكرومتر را چاپ كنند كه می توانند برای تشخیص موارد مختلف استفاده شوند.

اما در تحقیق دیگری تیمی از مهندسان دانشگاه گلاسكو پوست مصنوعی را با نوع جدیدی از سیستم پردازش مبتنی بر «ترانزیستورهای سیناپسی» ساخته اند كه از مسیرهای عصبی مغز برای یادگیری تقلید می كند. یك دست رباتیك كه از پوست هوشمند استفاده می كند، توانایی قابل توجهی در یادگیری واكنش به محرك های خارجی نشان می دهد. پوستی كه این محققان ساخته اند به نوعی می تواند درد را احساس كند.

از نظر من این تحقیقات بسیار ارزشمند و مهم است، زیرا حدود ده سال است مراكز مختلف علمی روی ساخت انواع پوست های مصنوعی برای ربات ها، حسگرهای نرم و قابل چاپ و فناوری های مختلف برای توسعه چنین سیستم هایی كار می كنند و حال به نظر می رسد تركیب هوش مصنوعی و شبكه های عصبی مصنوعی هوشمند با این فناوری ها در حال رسیدن به مرحله ای است كه شاید به زودی شاهد دست های مصنوعی رباتیكی برای افراد باشیم كه فراتر از یك پروتز درمانی ساده هستند و بخش قابل توجهی از حس لامسه را به افراد منتقل می كنند و همچنین ربات هایی كه از راه دور قابلیت لمس كردن را برای ما محیا می كنند.

آریا صبوری - پژوهشگر مقطع دكتری در دانشگاه مدیترانه شرقی
   تاریخ: ۱۱:۰۰ - ۱۷/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۶