دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

پرداخت حق ثبت مهریه، مشوق یا سد راه ازدواج؟
 
آخرین تغییرات طرح «اصلاح قانون نحوه اجرای محكومیت های مالی و مهریه» در كمیسیون قضائی و حقوقی مجلس ایجاد شد.


مطابق با آخرین تغییرات طرح «اصلاح قانون نحوه اجرای محكومیت های مالی و مهریه» در كمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، نمایندگان مجلس به منظور جلوگیری از ثبت مهریه های سنگین برای مهریه های بالای 14 سكه «حق ثبت» در نظر گرفته اند.

بر این اساس مهریه تا سقف 14 سكه شامل پرداخت «حق ثبت» نمی شود، اما مهریه های بین 14 تا 100 سكه چهار دهم درصد قیمت سكه ها، مهریه های بین 100 تا 200 سكه 2 درصد قیمت سكه ها و مهریه های 200 سكه به بالا 15درصد قیمت سكه ها مشمول پرداخت حق ثبت می شوند.

بنا به گفته رئیس كانون سردفتران ازدواج و طلاق قرار دادن حق ثبت برای مهریه های بالای14 سكه خلاف عرف، شرع و قانون است. این مسئله باعث می شود برای 110 سكه سی و دومیلیون حق ثبت پرداخت شود. از سوی دیگر براساس این قانون باید هر یك از زوجین 50 درصد هزینه حق ثبت را بپردازند.

علی مظفری رئیس كانون سردفتران ازدواج و طلاق می گوید: تعیین حق ثبت برای مهریه، هزینه های ازدواج را زیاد می كند. این هزینه به هزینه های ازدواج اضافه می شود. در مواردی ممكن است بخشی از وام ازدواجشان را برای پرداخت حق ثبت هزینه كنند.تعیین حق ثبت برای مهریه های بالای 14 سكه مُسكن مقطعی در برابر مهریه های سنگین است. مشكل بزرگی مشابه این تصمیم در چند دوره پیش مجلس نیز وجود داشت و آن تصویب تبصره دو ماده 75 قانون برنامه ششم بود كه مطابق با ان زنانی كه می خواهند طلاق بگیرند باید 10 درصد حق التحریر را به حساب دولت بریزند. این در حالی است كه آن خانم درمانده ای كه می خواهد طلاق بگیرد نیاز به كمك دارد و این مبالغ مشكل مضاعف بر سر راهش است. طرح فعلی همانند تصویب این تبصره مشكلات زیادی برای زوجین و به ویژه برای زنان ایجاد می كند.

زهراشرف الدین، فعال زنان می گوید: تعیین حق ثبت برای مهریه های بالای 14 سكه می تواند عاملی بازدارنده برای ازدواج هایی با مهریه های سنگین باشد. باید در زمینه مهریه فرهنگسازی شود و از این حالت حقوقی درآید. بدین معنا كه مرد خود را مكلف بداند كه مهریه را به زن پرداخت كند نه اینكه زن مهریه اش را از مرد بگیرد.
   تاریخ: ۰۷:۴۲ - ۱۸/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۳